tisdag, november 06, 2007

Bra, Björklund!

Jag måste erkänna, jag gillar Jan Björklund. Han har, i mina ögon, gått från att vara rätt anonym till att vara en favorit i regeringen. I kvällens Rakt på med K-G Bergström gör han riktigt bra ifrån sig. Få människor kan, efter att det avslöjats att de använt uttryck som innehåller lite småkränkande könsord, framstå som trovärdiga utan att vara tråkiga.

Kontrasten gentemot Lars Leijonborg är enorm. Jag sitter i soffan och undrar varför han inte byttes ut tidigare - för även om Björklund ger en lätt militärisk känsla över (fp) så ökar han också känslan av seriositet. Utbildningsfrågorna får en helt annan tyngd - jag njuter när han påpekar hur långsiktigt arbetet är - och det är alldeles underbart när han talar för ett slopande av värnskatten och när han dessutom påpekar att det inte finns en motsättning mellan slopandet och välfärdsstaten går det ett par rysningar längs ryggraden. Inte tillräckligt för att jag ska bli folkpartist, men nog för att jag ska känna mig säker på att det finns kompetens i regeringen. Med Björklund ökar chanserna för ett bra resultat i valet 2010.

Inga kommentarer: