måndag, mars 02, 2009

DN skulle behöva en PR-konsult

DN fortsätter idag sin kampanj mot FRA-motståndet. Man kan ju fråga sig varför - kanske är det sårad stolthet, en känsla av att man måste försvara sitt revir. Kanske känner man sig en smula utkonkurrerad av bloggosfären.

Nåja, bästa sätt att komma tillrätta med sådant är inte att försöka smutsa ner den. Jag kanske skulle bli smickrad om någon trodde att mina tuttar var av plast, men när man insinuerar att mitt engagemang skulle vara konstgjort, då blir jag förbannad.

Låt oss göra detta klart, en gång för alla.

Vi bloggare blev inte uppringda av PR-byråer för att driva en kampanj mot regeringen.

Henrik Alexandersson fick inte betalt för att blogga.

Jaha, så ett par PR-konsulter bloggade mot FRA-lagen. En viss ledarsida har också varit aktiv. Ska DN komma ut och berätta att Hanne Kjöller egentligen är för Lex Orwell, men är köpt av andra intressen?

Nej, jag trodde väl inte det. SÅ dåliga är de inte på PR. Och så är säkert inte heller fallet. Som jag skrev igår är det en helvetes skillnad mellan att få betalt för att ha åsikter, och att få betalt för att man har åsikter.

Om DN ska bli förlåten för den här blundern, då krävs det nog att de skaffar en riktigt bra PR-konsult.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om DN hade någon trovärdighet bland nät-folket så är den nog borta nu. Antar att DN riktar sig till pappersläsarna i första hand, men det är nog en rätt taskig strategi på sikt. Dom har slutat att granska makten och ägnar sig i stället åt att granska folket...

Anonym sa...

När Obama försåg sina sina sympatisörer med underlag och stöd så tyckte de att det var det ett fantastiskt förnyande av demokratin. När någon gör samma sak i Sverige så är det inte bara antidemokratiskt utan avslöjar rent av en hel proteststorm som falsk. DN:s analys är onekligen rätt speciel.