torsdag, mars 26, 2009

SJ, SJ, gamle vän...

Plötsligt händer det, eller vaddå? SJ:s monopol ska avskaffas fullständigt, och jag känner bara en sådan lättnad. I framtiden kanske vi får tåg som kommer i tid. Tanken är kittlande.

Monopolet har fungerat uselt. Sena tåg, överfulla tåg, inställda tåg, få tåg. Och dyra tåg. Ungdoms- och studentrabatterna är ett skämt - har jag gnällt än på att det nu kostar 66 kronor mellan Uppsala och Stockholm? Det är billigare med buss - även utan rabatter.

Vad säger man, egentligen? Grattis Sveriges resenärer. Johan jublar också. Förlåt för att jag svamlar, men jag blir liksom bara lycklig...

13 kommentarer:

Sharpless sa...

Problemet är att mer konkurrens inte kommer att leda till bättre passade tider eller lägre priser, då det inte är monopolet som är begränsande utan snarare bristen på spår.

Johan, PL&C sa...

Hahaha.. Poesi.. poesi. :-)

Johannes, P-L & $ sa...

Ahhhhhh. Jag känner mig ocskå otroligt lättatd Ä.N.T.L.I.G.E.N kan mina sköra liberala lungor andas ut så snart den sovjetsunkiga SJ-luften vädras ut!

Konkurrens är bästa hjälp medel för att tågen ska ge service och vara till gängliga för alla. Med tio, femton eller kanske tjugo olika järn vägs bolag kan man välja och vraka som när man köper godis. Ska jag ta det rosa eller det gröna tåget idag? Vilka biljetter är bäst design för mig? Vilket tåg har skönast stol? Etc.
Att alla järn vägs bolag med alla deras tåg och lok får trängas på typ 3 spår är oxå det super bra!
De bästa tågen kan på så sätt tränga och/eller knuffa bort de dåliga tågen från spåret! Har något tåg bråttom är det bara att köra över konkurrentens tröga tåg!
Voilá! Marknads ekonomi vinner igen.
Förnuftigt och logiskt system med osynlig hand och osynliga fötter och osynligt ledarskap och osynlig planering osv.

Johan sa...

Dyra tåg, indeed. Och vänta bara tills du blir av med din ungdoms- och studentrabatt, Hanna. Vi stackars geronter över 26 kan få åka Göteborg-Stockholm till det facila priset av 800kr - om vi är ute i god tid, alltså. Annars erbjuds vi det hemula priset 1200. Och vi får inte köpa sistaminutenbiljetter, heller :(

Jag tror inte att det är någon silverkula, det här. Spåren är som sagt redan fullmatade och ingen utbyggnad är i sikte, så förseningar och växelfel lär vi få dras med ett tag till. Men det är banne mig på tiden att någon tänder en eld under SJ:s feta röv vad gäller priser och kundbemötande! Heja!

Rex sa...

Äntligen! Detta är enormt efterlängtat

Per sa...

Vad hände med Centern och fokus på glesbygden? Är det bara obstinata högerfanatiker med hemvist på Stureplan inom Centern numera?

Jag minns förra försöket med privatisering av järnvägen, Sydvästen. Det var en katastrof.

Det var inte bara trångt och mycket förseningar. Det var dyrare, och framför allt var det mycket dyrare om man skulle byta till annat tåg (och tvingades köpa två biljetter i två olika biljettluckor, från två olika bolag). Byten fungerade överhuvudtaget inte särskilt bra, ingen genomgripande planering.

Vissa saker är väl beprövade och har visat sig inte fungera. Privatisering av järnvägen är en sådan sak.

Joakim sa...

Ytterligare en som borde praktisera på järnvägen och lära sig hur det egentligen fungerar!
Konkurrens på järnvägen fungerar inte, vi borde snarare ha det som i Frankrike: Ett enda stort statligt SNCF och en kanonfin infrastruktur.
DET är järnväg det!

Johan sa...

Joakim:
Ja, det kanske funkar alldeles fantastiskt i Frankrike. Att köra järnvägen statligt har vissa fördelar och jag tycker trots allt att det BORDE vara en framkomlig väg, även om det brukar leda till slapphet och utbrett kundförakt. Men här i Sverige kör vi inte riktigt på samma sätt, vi kombinerar faktiskt det sämsta av två världar: SJ har monopol och förväntas dessutom vara ett vinstdrivande företag. Och det, mina vänner, är ett totalt barockt sätt att driva en järnväg. Det är därför det kostar mig mindre att flyga tur och retur till Barcelona än att åka enkelbiljett med tåg till Malmö.

Så politikerna får bestämma sig! Antingen är SJ ett statligt företag i medborgarnas tjänst - och då skall det köras till självkostnadspris - eller så privatiserar vi och låter företag köpa avgångstider precis som för flyg. Det förvånar mig inte att alliansen valt det senare alternativet och jag kan inte annat än applådera eftersom allt, tamefan ALLT, är bättre än status quo...

Johannes, P-C & L & $ sa...

Himla smart du Johan!

Jag håller helt med dig, allt ja tamefan allt är bättre än status quo SJ. Att få åka tåg i boskapsvagn är bättre än SJ, att få betala med sitt liv som insats för en enkelbiljett till Hässleholm är bättre än SJ, ja till och med att få hjärtat urgröpt med en sked är bättre än SJ.

Det ska vara nytt, nytt, nytt!
Så min liberala hjärna snurrar runt, runt, runt.

Hanna Wagenius sa...

Sharpless; Åh, ja, Baneverket är ett stort problem i sig, men SJ ställer själva till med en hel del problem.

Johan, P, L & C; Naturligtvis! :D

Johannes; Uschanimej, titta, flera bussbolag får köra på vägen samtidigt! Tänk om de kör på varandra!
Eller?
Du tycks ha missat att banverket fortfarande har monopol på spåren. Händer det att två tåg får trängas är det deras fel.

Johan; Jag vill helst inte tänka på dagen utan rabatt - såvida jag inte börjat tjäna ordentligt då.

Eftersom förslaget öppnar upp för höjda priser vad gäller att få köra på spåren så kanske banverket kan dra in tillräckligt för att bygga lite mer. Man kan ju i alla fall hoppas.

Rex; Jag vet!! :D

Per; Nejdå. Men glesbygden är ju faktiskt den som drabbas först av försämrad infrastruktur genom att transporter osv. blir dyrare.

Ja, jag har inte ens hört talas om grejen, däremot vet jag att fler bolag än SJ kör nu för tiden. Man kan boka tåg på olika bolag exempelvis via bokatag.se, trots att det inte är SJ. Allt på en biljett. Marknaden efterfrågade, företag löste. Lite så det funkar.

Joakim; Åh, funkar det lika bra som i nederländerna?

Johan (igen?); Ja, priserna speglar väl kanske det här med varför vi inte ska ha monopol..

Johannes, igen; Du åker inte med SJ särskilt ofta, va?

Gerhard sa...

Bästa Hanna

Jag vet inte riktigt hur du får till dina analyser! Visst är det mycket som inte fungerar på våra järnvägar. Men att skylla på inkompetenta tjänstemän på SJ eller Banverket är att göra det lätt för sig. Varken SJ eller banverket har fått förutsättningar att fungera som de borde. I årtionden har vi satsat för lite på järnvägarna. Spår, vagnar och annat är allt för ofta gamla och slita.

Nu tror regeringen, påhejade av sådana som du, att bara vi öppnar helt för konkurrens kommer det att fungera. Jag önskar man tog sig tid att åka på studiebesök till England. Förbannar dyra tåg på de attraktiva linjerna. Ingen eller liten trafik på de mindre attraktiva! Ökat antal olyckor!

Du kan ju fundera på hur du skall förklara för Dina väljare i Jämtland som vid kommande val kommer att vara förbannade på de uteblivna tågen!

Hanna Wagenius sa...

Gerhard; Jag tror att man måste öppna för konkurrens på fler sätt - exempelvis genom att låta fler bygga järnväg. Naturligtvis löser konkurrensutsättningen av SJ inte allt, men det är faktiskt en bit på väg.

Hm, nu har jag ju inte åkt tåg just i England - men väl i Skottland, och det fungerade faktiskt alldeles utmärkt.

Varför skulle tågen till Jämtland utebli? Vad jag kunnat märka är det en rätt populär linje.

Leo sa...

Det är lättnad jag delar!
Hejsan hoppsan så blev min motion lite smått obsolet. Men det gör inget, det viktigaste är att monopolet försvinner. Nu, Hanna, kan du bli Dagny Taggart på riktigt! Sätt fart!
Vi ses i Östersund!