onsdag, mars 18, 2009

Därför gick jag med i CUF

Jag har ett väldigt tydligt minne av en partiledardebatt - som jag egentligen tror var 1998, trots att jag av någon anledning minns att Bo Lundgren var med, men det måste vara en efterkonstruktion - där nuvarande Alliansen ställdes mot vänsterblocket. Den sändes i TV, och jag tittade på den med lite förundran och frågade pappa vilken sida han trodde skulle vinna. Han förklarade att folk röstade på vänsterblocket, och då sossarna vanligen, eftersom de var rädda för nedskärningar. Jag minns att jag, lite bestört och med stor förvåning, svarade "Men.. varför röstar de inte på dem som vill sänka skatten?"

När jag sisådär en sju år senare kände att det var dags att göra något åt sossarna själv, valde jag att gå med i ett politiskt ungdomsförbund, och CUF, ja, det kändes helt enkelt rätt. Pappa gillade det inte - eftersom han själv är centerpartist hävdade han att det kunde se ut som om jag blivit tvångsvärvad. Så var nu inte fallet, tvärt om.

Medlemskapet i CUF har lärt mig massvis med saker - tack vare en motion av Rebecka Pershagen 2007 insåg jag att sexköpslagen var fullständigt åt helvete (att resten av förbundet inte tycker så är bara en parentes i sammanhanget - sådant går dels att ändra på, och dels är acceptansen för olika åsikter enorm inom CUF), hos CUF har jag fått upp ögonen för att klimathotet inte är oövervinnerligt (något som miljökunskapslektionerna gjorde sitt bästa för att hävda) och utan CUF hade jag nog aldrig fått en riksdagsman intresserad av mitt förslag om att göra Jämtlands Län till ett skatteparadis. Det är i CUF jag kan pröva mina nippriga idéer. Precis som Karl trivs jag dessutom ypperligt med människorna. I CUF spelar det ingen roll om du har backslick, har en grep i handen, kallar dig schlagerbög eller är en rabiat liberal - alla är respekterade för den de är. Den stämningen har jag aldrig upplevt på ett annat ställe. Någonsin.

Vill du också driva dina idéer och lära känna ett enormt gäng människor med ännu större hjärtan? Gå med i CUF genom att SMS:a CUF till 72550 och sen registrera dig på cuf.se. Det kostar 60 spänn och är värt varenda krona!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle rösta (c), om de började fatta naturrätt och således plockade upp kravet på medborgarlön där mp (och nyliberaler för länge sedan) har släppt den! Utan någon som driver medborgarlön finns det inga alternativ till byråkratisk sossestat, eftersom ingen på allvar vill ha tillbaka 1800-talet.

Leo sa...

CUF och Centerpartiet var definitivt ett alternativ för mig. Ett riktigt seriöst sådant.

Ja, innan FRA, IPRED och Datalagring, då, d v s ;)

Anonym sa...

Men Hanna, det du beskriver är ju bara vad som du upplever som bra med CUF som medlem, men vad var det som fick dig att välja CUF från början, innan du visste allt det där genom egen erfarenhet. Man får väl anta att det låg någon form av politiska värderingar till grund för att välja just CUF, istället för något av de andra borgerliga ungdomsförbunden?

När jag gjorde en mycket kort (och inte alldeles positiv) sejour i ungdomsförbunden var det närmast en självklarhet att någon med ungefär dina liberala åsikter valde MUF. Det var i början/mitten av 1990-talet och KDU fanns överhuvudtaget inte på kartan i min del av landet (vare sig geografiskt eller ideologiskt). Bengt Wänsterberg ledde (fp) och LUF tycktes mest ägna sig åt att sekteristiskt hävda socialliberalismen som Den Enda Liberalismen. Centerpartiet leddes av Olof Jahajohoansson och kändes inte som ett seriöst borgerligt alternativ (de enda åsikter partiet framförde med någon form av tydlighet var det gamla kärnkraftsmotståndet och ett våldsamt flörtande med socialdemokraterna). Att gå med i CUF framstod som ett dåligt skämt. Valet stod mellan LUF och MUF, och det senare var det som det verkade vara lite fart i.

Men det var då. Rätt mycket har ändrats på tio år. Det skulle vara rätt intressant att få veta mer om hur du tänkte inför medlemskapet.

Hanna Wagenius sa...

Stefan Hallgren; Jag tror bestämt att du har missuppfattat det här med naturrätt.

Leo; Jag gör mitt bästa för att göra det till ett seriöst alternativ igen!

Dr M; Oh, tja, rubriken blev väl inte helt rätt..

Att det blev just CUF berodde säkert till viss del på pappa, men också på att jag faktiskt är född och uppvuxen på landet. Att jag inte hörde hemma i vänsterblocket visste jag redan rätt säkert, och nej, LUF och MUF lockade helt enkelt inte. Hur mycket jag tänkte vet jag inte, jag var 16 och hade verkligen bestämt mig.

Lustigt också, kan man tycka, att de som kommenterar mitt medlemskap i CUF med "Oj, varför då, ungdomsförbund som är så repressiva/otrevliga/konstiga/tråkiga/osv." själva har varit med i LUF eller MUF.

Anonym sa...

Naturrätt = rätt som kan härledas från naturen snarare än från samhället.