måndag, mars 09, 2009

KD, jag har en bättre idé om vad ni ska lägga pengarna på!

Dagens utspel måste ju ändå vara KD:s babybonus. 10 000 spänn per unge, och jag får nog säga som Magnus Andersson: Eh, nej tack.

Om KD dock är seriösa i sin vilja att öka barnafödandet har jag en idé; stöd forskning som leder till att även män kan bära och föda barn. Jag har ingen aning om utifall det faktiskt finns sådan forskning, men baserat på observationer i min generation tror jag det skulle vara välinvesterade pengar.

Alltså, kvinnor (generellt sett) blir allt mer karriärsinriktade, och män (generellt sett) - tja, de halkar efter lite. Det som syns i betygen idag syns i framtiden i lönekuvertet.
Dessutom tycker jag mig ha märkt att män i, åtminstone, lika hög grad som kvinnor längtar efter barn. Den gamla myten om att karlar vill leva bekymmersfritt och utan förpliktelser kommer lite på skam i verkligheten. Kanske är jag fylld med fördomar, men jag har många, många gånger till min förvåning hört män utbrista att "det är klart jag vill bli pappa!" - trots att de inte är helylletypen. Lika många gånger har jag hört kvinnor tveka om det här med barn. Födandet, ni vet. Blod, skit, smärta.
Är det inte sådant som karlar ska klara lite bättre?

Skämt åsido, jag är livrädd för att en gång bära och föda barn. Visst kan jag tänka mig att ha ungar, det är själva processen som skrämmer livet ur mig. Det vore satans så bekvämt om pappan kunde ta hand om den.

Ja, KD, jag tror seriöst att det är något ni borde satsa på istället. Och det är inte bara för att pojkvännen lovat att han faktiskt ska föda eventuella barn om tekniken finns tillgänglig när det är dags.

Inga kommentarer: