onsdag, oktober 22, 2008

Halkvarning

Jag är en av dem som befunnit sig på blogglunchen med alliansens partisekreterare idag. Jag skulle vilja säga att det var det häftigaste jag varit med om, men det går bara inte.
Partisekreterarna var mycket tydliga i sitt budskap: Varumärket Alliansen ska stärkas och man behöver fokusera mer på internetaktörer. Mycket handlade om i vilket forum man skulle nå ut - knappt något om vad man ville nå ut med. Däri, tror jag det stora problemet ligger.

När man lyssnade på partisekreterarna fick de det nästan att låta som om det finns en hel uppsjö allianssympatisörer på nätet som man bara behöver låta vara positiva och sprida Alliansens budskap. Min fråga blev således: Hur i hela friden ska Alliansen få med sig internetaktörerna på tåget? En stor del av de som tidigare fungerat som en propagandamaskin för Alliansen fick helt enkelt nog i FRA-frågan - hur ska man kunna uppbåda engagemang hos människor som känner sig bespottade? Från partisekreterarhåll försökte man mest släta över det genom att hävda att bloggrörelsen haft ett stort inflytande på de förbättringar som nu lagts fram, och påstod till och med att Lex Orwell faktiskt är bra. Jag försökte utkräva ett konkret svar på hur man tänker gå bloggare till mötes och påpekade att det är dessa som tenderar att engagera sig allra mest i integritetsfrågor. Erik Ullenhag började nämna några saker, men verkade bara ha frågor som handlar om att staten borde reglera och frågan om arbetsgivares möjlighet att övervaka anställda. Kort sagt tror jag inte att han har riktigt rätt fokus. Anders Flanking drog upp etik på internet, och jag fick omedelbart Marianne Mikko-känningar, men jag pratade med honom varefter han försäkrade att ingen lagstiftning var aktuell. Sammantaget måste man ändå säga att det var mycket snömos, halkande på begrepp och dålig insikt om varför bloggosfären upprördes över FRA-lagen. Det är visserligen fantastiskt bra att man insett att man måste ha internetaktörerna med sig - men otroligt dåligt att man inte vet hur man ska få dem med. Att man inte har någon strategi för detta kan fälla Alliansen i valet 2010.

Eftersom jag faktiskt helst ser en bra utgång av nästa val tänkte jag vara ödmjuk nog att bjuda partisekreterarna på ett gratistips om hur man får med sig bloggarna: Riv upp FRA-lagen!

19 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra skrivet.

Jag fattar inte hur man kan köra över de bloggare som är kritiska mot FRA-lagen och sedan förvänta sig att dem skall hjälpa partiet.

Hanna Wagenius sa...

Kålan; Jag tror att de tror att vi är nöjda med den slutgiltiga utformningen eftersom gammelmedia inte skrivit att vi inte är det. Typ.

Lars-Erick Forsgren sa...

Just det Hanna! OM de vill ha med bloggarna på tåget så borde de först av allt ha sagt att de river upp FRA-lagen genast. Och att de också skulle stoppa övervakningslagen, som tydligen har klubbats igenom senare idag. Efter er lunch.

Ärligt talat, jag tycker nästan det var pinsamt att de tror att de kan övertala aktiva, medvetna bloggare att skriva positivt till Arrogansen, f´låt Alliansen. Till priset av en lunch.

Att de inte fattar att vi är intresserade av innehållet, det är så tydligt, så tydligt. Men hur kan de vara så korkade att de avslöjar det så brutalt?

För partiledarena o deras sekreterar gäller det makten.
För oss gäller det innehållet i politiken.

Hanna Wagenius sa...

Lars-Erick Forsgren: Det riktigt pinsamma tror jag är att de inte verkade ha tänkt på att de skulle behöva vinna tillbaka bloggarna..

Lars-Erick Forsgren sa...

Precis. De tror att de kan köra över oss lika enkelt (sic) som sina riksdagsledamöter!
Och att vi ändå ska vara glada och nöjda och klappa i händera.
Att vi inte bryr oss om politikens innehåll.

Martin Olsvenne sa...

Spot on, Hanna. Spot on.

Anonym sa...

Bra rapport från din lunch.

Tja, om Alliansen helt plötsligt ska ut på internet, så är det väl bara för oss att ta upp FRA-lagen i varenda fråga, eller alltid avsluta med "För övrigt anser jag att FRA-lagen ska rivas upp", vilket några bloggare redan börjat med. Så får vi ser hur Alliansen reagerar.

Din magkänsla, som jag inte har någon anledning att betvivla, om att de inte ens hade tänkt på att de behövde vinna tillbaka bloggarna visar ju på en fullständigt fascinerade elfenbenstornsmentalitet! FRA-lagen införs och sedan lägger vi över ett blufflager av smink så är allt glömt och förlåtet! Trots att det fortfarande är massavlyssning som staten tänker syssla med!

Som det verkar så ryker Alliansen i nästa val, och FRA-frågan är en anledning. Jag själv KAN inte rösta på partier som inför sådana lagar! Och hur liberala partier kan genomföra sådat har jag mycket, mycket svårt att förstå! Det är sorgligt, för om det inte vore för FRA-lagen - denna katastrof - så vore Alliansen bra jämfört med S/Mp. Men nu är det S/Mp som kommer att riva upp FRA-lagen när de med stor sannolikhet vinner valet (och jag har svårt att se hur de ska kunna backa från det löftet).

/Erik S

Lars-Erick Forsgren sa...

http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/10/den-naiva-partisekreterarna-i.html

För övrigt anser jag att FRA-lagen ska rivas upp. Just det!

Och sossarna, förutom EN, röstade FÖR övervakningslagen...

Unknown sa...

Bra Hanna!
En av de viktigaste bloggar jag läst på länge. Det här visar vilka oilka världar vi lever i folket och politikerna. Bra att få det bekräftat. Du har synat gubbarna.
:-)
/satmaran

Gun Svensson sa...

Klokt tänkt och skrivet!

Anonym sa...

Hej, tack för kloka tankar.
Du skriver
". Anders Flanking drog upp etik på internet,"

Kan du utveckla lite mer vad han sa?

Anonym sa...

Hanna,

Alltså, vi kan ju inte låta piratpartiet styra i framtiden. Visserligen, staten har alltid haft problem med integritetskränkande metoder. Internet är ju ett medel som saknat lagstiftning i många år, men det beror ju till stor del att det inte kunnat gå att kontrollera. Nu finns mätningsmetoder, som tillåter staten att ta ett ansvar.

Alltså, jag tror det är viktigt att analysera själva idén bakom FRA i en historisk kontext. Det är lätt att utgå från tio år av anarki. Men, vi som företräder svenska folket i bloggosfären ska väl ändå någonstans tro på processen som förs av regeringen.

Jag menar, det är lätt att ha starka åsikter, men sedan sätta sig i riksdagen och ha översikt om att makten inte ligger där, utan i händerna på krafter som opererar i ett vatten som ligger innanför statens råmärken. Ska då dessa krafter få operera fritt? Även om vi bli bevakade på köpet?

Anonym sa...

Detta handlar inte om att skriva FRA-lagen bör förstöras vid varje eget blogginlägg, utan att göra det efter varje kommentar på DERAS EGNA BLOGGAR eller andra kontaktpunkter på internet. Tjata ned allt de försöker säga om hur bra Fredrik Reinfeldts Allians är med FRA-lagen i deras egna forum. Ligg på och kommentera på varenda blogg ni hittar. Sprid vilka av deras bloggar som har mycket aktivitet så att andra kan komma dit och tjata mer. Låt dem inte få en syl i vädret utan att fråga tillbaka om FRA.

Ola Berg sa...

Peter Soilander: "Nu finns mätningsmetoder, som tillåter staten att ta ett ansvar. "

Internet regleras alldeles utmärkt själv tack så mycket.

Du kan ju inte slåss på Internet, du kan inte stjäla på Internet, du kan inte spränga nån på Internet.

Internet är med andra ord ofarligt och behöver inte regleras.

Det enda du kan göra på Internet är att utbyta information. Och fritt informationsutbyte människor emellan har staten inget ansvar för! (...förutom i skumma diktaturer där staten tror att de ska och måste reglera och kontrollera informationsspridning...)

Inget ansvar för betyder: således inget behov att kontrollera.

Alla som pratar om att det ligger i staters intresse att övervaka och kontrollera informationsutbyte människor emellan ska genast krypa in under en sten NU!

Gun Svensson sa...

När både bloggtroll och bloggsordiner gör dig den äran, då vet du att du har något viktigt att säga - stå på dig, annars gör någon annan det!

Lars-Erick Forsgren sa...

Ola B, helt rätt.

Anonym sa...

Ola,

Vad jag är ute efter är att om staten inte kontrollerar, så kontrollerar andra krafter i samhället. Det är väl trots allt i riksdagen som makten bör ligga?

Sedan, historiskt är Internet ett nytt forum. Ingen har nog emot ett fritt informationsflöde - och visst, det finns tendenser att ignorera flödet, men det har ju en kraft i sig själv.

Sedan, så regleras mycket av finanser på Internet. Nu är bankerna kloka nog att inte säga vilka förluster de gör på Internet, men det handlar inte om några tusen kronor, utan om miljontals kronor. Det är visserligen "svinn" att 3-4 miljoner försvinner i fickorna på digitala bankrånare.

Ett annat område är säkerhet. Sverige tar emot flyktingar med öppen famn, där ytterst några få visar sig bära på fientliga åsikter. Att basen för islamistisk propaganda i Sverige har fått exempelvis Mohamed Moumou att kasta sitt svenska pass i papperskorgen gör ju att "friheten" missbrukas, http://tinyurl.com/5kpxk7

Nej, även ni liberaler borde hitta ingångar till ansvar, men trycka stenhårt på behovet av integritet. Sverige har ju ingen enskild integritetslag, men däremot 2-3 lagar som påbjuder övervakning.

Hanna Wagenius sa...

Martin och Farmor Gun; Tackar ödmjukast för komplimangerna!

Erik S; Jag tog upp det här med att många bloggare som Alliansen faktiskt skulle behöva har flaggat för soffliggning. Skrämmande att man inte verkat reflektera över det.

Sen tror jag inte att man ska hoppas på för mycket vad gäller s och mp i FRA-frågan.

Sat; Jag ska inte hymla här - jag är också politiker. Det innebär dock inte att jag ger upp mina principer - "gubbar" (även om det är lite väl hårt) ska synas!
Annars tackar jag för berömmet :-)

Jan S; Han tog upp det faktum att bilder kan spridas på internet utan att de som är med på dem har något att säga till om. Han påpekade förvisso att tidningar också kan göra detta, men hävdade att dessa tog större etiska hänsyn. När jag pratade med honom senare tog han också upp Arbogamorden/TPB-konflikten, och där försökte jag förklara för honom hur det hela låg till.

Peter Soilander; De som till varje pris vill ta ansvar för andra människor är de som utgör det allra största hotet mot ett fritt samhälle. Varför skulle staten ta ansvar för något som folk kan sköta själva?

Varför i hela friden skulle jag "tro på processen som förs av regeringen"? Är det någon grupp som haft fel i ett historiskt perspektiv så är det just regeringar! Faktum är att det där kan vara den äckligaste mening jag läst på länge, och då har jag ändå Esbati i rss-flödet.

Du får nog förklara det här med "krafterna" lite närmare. Beats me.

För övrigt ska makten ligga hos individen.

Anonym 6:03 AM; Alla sätt är bra utom de dåliga, eller hur var det man sa? :-)

Anohito sa...

Bra skrivet. Förvånad över att de inte ser hur de enkelt ( och lite populistiskt, men det skiter jag i.. bara det blir gjort) de skulle börja få bloggar med sig igen.Riv upp FRA, ta ställning i liknande frågor.