torsdag, oktober 23, 2008

Hur vill du dö?

Hjärt-Lungfonden oroar sig över att folk vill äta mättade fetter och får sändningstid. De har naturligtvis ett fint syfte; att minska dödligheten i hjärt- och kärlsjukdomar, men på något sätt känns det ändå lite naivt. Jag menar, dödligheten för befolkningen är alltid 100 %. Något ska man ändå dö av. Min biologilärare brukade säga att hälften av oss dör i cancer och den andra hälften av hjärtattack. Det stämmer nu inte riktigt, men kika gärna på sidan 27 i det här dokumentet från socialstyrelsen - vilka av de andra dödsorsakerna skulle du välja? Jag kan bjuda på ett par godbitar:

- Vissa infektionssjukdomar och parasitsjukdomar. (Jag tänker bara var och larver när jag hör det här. Ueek.)
- Tumörer. (Alltså en hel del cancer. Nej tack, då tar jag hellre något snabbt och smidigt.)
- Psykiska sjukdomar och syndrom samt beteendestörningar. (Jag gissar att självmord finns med i den här kategorin.)
- Sjukdomar i ögat och närliggande organ. (Se, där är något som kommer att låta coolt när man berättar för efterblivande. "Hur dog morfar egentligen?" "Han fick något i ögat...")
- Sjukdomar i urin- och könsorganen. (Jag kan inte tänka mig att det skulle vara trevligt alls.)
- Graviditet, förlossning och barnsängstid. (Den här tar jag med bara för att jag hyser en enorm rädsla för att en gång bära och föda ett barn. Det känns inte bra alls att man faktiskt kan dö av det.)
- Symtom, sjukdomstecken och onormala kliniska fynd och laboratoriefynd som ej klassificeras annorstädes. (Lite så där, nej, vi vet inte riktigt vad som tog kål på honom. Känns en smula otryggt.)

Om jag själv får välja så tar jag gärna en hjärtinfarkt när det ändå är dags. (Alltså, helst inte innan jag är typ 85.) Tråkigt nog verkar jag bara pricka in ett par av de modifierbara riskfaktorer som wiki anger. Vi får se hur det går helt enkelt, men en sak är säker; på ett eller annat sätt kommer man att trilla av pinn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man behöver faktiskt inte dö.
Läs Castanedas böcker och det här.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dzogchen

Hanna Wagenius sa...

Anonym 8:44 PM; Religion lämnas utan hänseende.