tisdag, oktober 28, 2008

Baneverket?

X2000 är typ alltid försenat, skriver SvD. För oss som någon gång rest med tåg är detta inte riktigt någon nyhet. Däremot är artikeln i sig intressant, eftersom den tar upp Banverket som ansvarig.

Min lillebror berättade för övrigt något riktigt intressant om sin resa ner till mig i fredags. Tåget han åkte med stannade för signalfel. Sedan detta utförligt förklaras hördes en något mer tveksam ton i högtalarna, som besviket poängterade;

"Innan det här hände var vi ju faktiskt i tid..."

Vem vet, någon gång journalisterna kanske börjar ifrågasätta Banverkets nästintill monopolsliknande ställning och undra varför ingen bygger egen järnväg.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det beror nog på att det är fruktansvärt dyrt att bygga järnväg. Inga järnvägar i Sverige är ju lönsamma utan alla är byggda med subventioner. Att SJ kan vara lönsamt beror ju på att staten byggt järnvägarna för skattepengar. SJs trafik är ju inte lönsam om man räknar med kostnaden för infrastrukturen. Dessutom är det svårt att få plats med en privat järnväg inne i städerna utan en privat järnväg skulle bli som flyget med stationer långt utanför stan och då skulle dom ha svårt att konkurrera med dom järnvägar som har stationerna mitt inne i stadskärnorna.

Hanna Wagenius sa...

Anonym 1:32 PM; Jag skulle vilja ha en källa på att inga järnvägar i Sverige är lönsamma - och en förklaring till varför de inte skulle vara det just här.

Anonym sa...

Det stämmer inte. Det finns många järnvägslinjer i Sverige som bär sina egna kostander. Både Sj:s och privata!

/Peter Hammrström

Anonym sa...

Du har skrivit baneverket som är ett helt annat företag än banverket!