onsdag, oktober 29, 2008

Friheten försvarad

Jag har, som kanske regeringens partisekreterare blev varse, inga problem med att gå emot Alliansen när jag tycker den har fel. Jag gör det till och med rätt ofta. Men, som min korridorsgranne Oskar påpekat, det blir lätt lite långrandigt att bara klaga hela tiden. Därför vill jag uppmärksamma att det faktiskt finns liberaler i riksdagen också, ja, till och med liberaler som gör rätt saker.

Dagens ljuspunkt är det här inlägget där Johan Linander, riksdagsledamot för centerpartiet, förklarar att det är vidrigt att vilja reglera transfettsinnehållet i maten.

För att citera godbitarna:

"Ett förbud ska aldrig motiveras med att det kan införas utan att det är något problem för någon, ska vi göra ingrepp i människors frihet (vilket alla förbud är) så måste det motiveras med att det verkligen finns starka skäl och att det klarar en proportionalitetsbedömning."

"Den andra aspekten på frågan är min gamla käpphäst om människors egna ansvar. Den nordiska välfärdsmodellen hyllas ohämmat här, men vad de stolta socialdemokraterna glömmer bort är att vårt stora statliga ansvarstagande har gjort att många nordbor i allmänhet och svenskar i synnerhet inte klarar av att ta ansvar för sina egna liv längre."

Mer sådant!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Väl talat!

Anonym sa...

Är det inte visat att transfett är skadligt eller stämmer inte forskningen?

Om du nu tycker man ska få sälja mat som man vet är skadlig kommer förstås frågan, varför? Och var ska man dra gränsen? Ska man kunna sälja mat som man dör efter att ha ätit 10 ggr och sen säga att konsumenten får skylla sig själv som inte spenderar hela sin fritid med att göra efterforskningar i den enorma mängd varor som finns i vår värld? Ska varenda privatperson ha en utbildning motsvarande livsmedelverket eller liknande? Vad är tanken?

Visserligen tillspetsat men du förstår principen hoppas jag! Jag håller inte alls med om principen att ta eget ansvar i just detta fall eftersom det i många fall inte ens står allt som maten innehåller på innehållsförteckningen, vad ska man göra? Skaffa eget labb? Jag tycker verkligen sånt ska skötas av en kontrollinstans, inte av privatpersoner. Det finns INGEN anledning att ha transfett i mat annat än att det är någon bråkdel billigare att använda, men skadligare än vanligt fett (om forskningen stämmer).

Mvh / Mikael

Hanna Wagenius sa...

mind; Om man nu inte tycker att man ska få sälja mat som man vet är skadlig på något vis, kommer förstås frågan; varför? Och var ska man dra gränsen?
Ska man få sälja mat som innehåller socker fastän vissa studier visar att detta är beroendeframkallande? Ska man få sälja rött kött, fastän detta tydligen ökar risken för tarmcancer med någon promille?

Visserligen ganska tillspetsat, men du förstår principen hoppas jag! Jag håller inte alls med om att det är någon annan som ska ta ansvar för det du stoppar i munnen (och framförallt tänker jag inte betala för att någon annan ska hålla koll åt dig). Klarar du inte av att göra det själv, då undrar jag vad du är för en människa.