tisdag, maj 03, 2011

Få medlemmar är ett problem

Två av mina partikamrater, Tobias på Stureplanscenterns blogg och Per Ankersjö, har bloggat om Sektor 3s brännpunktare vilken behandlar det vikande medlemsantalet i partierna. Jag kan förvisso hålla med Tobias om att det är lättare att förändra partier med färre medlemmar, och Per om att många medlemmar på tiden när folkrörelsepartierna verkligen var stora inte var politiska medlemmar, men det är faktiskt ett problem att så få människor engagerar sig i partier. Inte nödvändigtvis för oss som är med i partierna ändå, men för dem som inte är med.

Sektor 3 har nämligen rätt i en sak: Partierna har som institutioner en stor formell makt. Och därtill har de en stor makt i praktiken. Ju färre som är med, desto färre har faktiskt inflytande.

Dessutom innebär en liten medlemsbas att konkurrensen om inflytande minskar. Jag är ju liberal, va, så jag tror på att konkurrens leder till bättre prestationer, och ur det hänseendet är för få medlemmar en katastrof.

Givet den fortfarande relativt lilla andel av ungdomarna som faktiskt engagerar sig i förbund tror jag också att vi har ett kommande problem. Jag vet inte om det beror på att unga inte getts kunskap om hur mycket partierna i sig faktiskt bestämmer, eller om det beror på att unga är ointresserade av politik, men är de inte med i ett parti så minskar också deras chans att göra sina röster hörda dramatiskt.

Partierna kommer nämligen inte frivilligt att ta sig an att hitta nya former för demokratiskt inflytande - man biter inte den hand som föder en. Ska något hända måste vi som ser nackdelarna med ett partistyrt system faktiskt göra något åt det.

5 kommentarer:

Oscar Solberger sa...

Vilka konkreta åtgärder föreslår du?

tobbo sa...

Jag gillar också konkurrens, men det är inte riktigt applicerbart i politiken anser jag.

De flesta inom politiken på lägre nivå har *tid*. Kompetenta personer som sällan har tid och som skulle utveckla politiken ger upp för de övriga sitter av möten för några hundralappar i arvoden. Och de ser gärna till att mötet ska ta precis så lång tid att en högre ersättningsnivå infaller. Det är självplågeri att ge sig in i det då. Men jag beundrar dem som gör det och lyckas åstadkomma något.

I Cuf kanske ni har fungerande konkurrens, men av det jag sett av kommunpolitiken är det en seg sörja.

Jeffrey Archer sa...

Struntprat. Ni i den politiska eliten vill ha så lite med oss medborgare (eller "kunder" som vi snart är i det här skitsamhället) att göra som ni bara kan.

Medlemmar är ett otyg som drar ner takten på beslutsfattandet, det vet jag att ni tycker innerst inne. Jag är glad att jag aldrig blev som ni.

Anonym sa...

Så sant så sant "Jeffrey Archer".Politiken idag sköts mer som en organiserad brottslighet där folket ska hålla käften så långt det bara går och anpassa sig.Tyvärr finns det ett problem med detta idag när folk mer och mer insett vad som sker runt dom i denna politik.Och det är ju en himla tur.

Pelle

Anonym sa...

Men annonsera lite då? Ni är ju för 17 ett av världens rikaste politiska partier med flera miljarder i kassan.