fredag, april 22, 2011

Korkat tiggeriförbud

Ja, ni får förlåta - jag vet att det här var gårdagens stora snackis, men jag har visst gått och blivit lite bloggovan, så jag tänker behandla ämnet idag istället.

Sala förbjuder offentligt tiggeri.

Ett av motiven tycks vara att man vill komma åt människohandeln.

Människohandel är ett allvarligt brott - kanske ett av de absolut allvarligaste som existerar. Låt mig därför först göra klart att jag vill att fenomenet ska utrotas från jordens yta.

Med det sagt visar det sig dock visst att man i kampen mot människohandel verkar vilja förbjuda andra saker. När det kommer till detta specifika brott går det utmärkt att säga "vi vill komma åt x, så vi förbjuder y". Istället för att satsa resurser på att utreda hur man faktiskt upptäcker och bekämpar människohandel, ska polisen ägna sig åt att avhysa offren för brottet från gatorna. Istället för att gå till botten med och bekämpa vad som ligger bakom människohandeln - ofta fattigdom i offrens ursprungsländer - fokuserar man helt på en av dess möjliga konsekvenser, och verkar strunta i vad konsekvenserna av det nya förbudet blir.

Tiggeriförbudet framstår som mer korkat än populistiskt - inte minst eftersom åtminstone de Salabor som var med i Akuellt igår kväll verkade tycka att tiggeri var ett ickeproblem. Man kunde önska att politiker tänkte lite längre än näsan räckte.

7 kommentarer:

HedmarK sa...

Nja, jag är ju lite mer eller mindre helt ointresserad av detta tiggeriförbud, jag är ju Vänsterpartist, och enligt TV4 och Novus så ger ju Vänsterpartister mest av alla till tiggare ;) haha

Det är som dom säger ett ickeproblem, det finns miljontals saker som bör ha högre prioritet. Men dom kanske förbjuder bilar snart för att stoppa fyllekörningen ;) haha

Glad Påsk fra ÖstTröndelag-Hede :)

Anonym sa...

Folk får väl arbeta med va de vill. Vill man vara tiggare i brist på bättre får man väl vara det. det låter både liberalt och bra.

Anonym sa...

Tycker du ska anmäla Aftonbladet för att de publicerat din bild, utan att ange bildkälla. De har väl heller inte frågat dig om att få använda bilden?

Länk till Aftonbladets bloggartikel om dig: http://blogg.aftonbladet.se/politikerkollen/2011/04/naste-cuf-bas-vill-tillata-sexkop (läst 25/4 06:31)


Mvh / Johan

Hanna Wagenius sa...

HedmarK; Verkligen? Det lät ju lite spännande.. Men vi får hoppas att de lämnar bilarna ifred ett tag till i alla fall ;-)

Gla påsk sjôl på dä! :D

Anonym 1:10 em; Självklart borde folk få jobba med vad de vill. Dock kan man ju tycka att det vore trevligt om trösklarna till arbetsmarknaden sänktes så att fler också kunde jobba med vad de ville.

Anonym 6:33 fm; Det är fint av dig att hålla koll, men jag har inga problem med att de använder bilden. De fick uttryckligen lov att göra det redan 2009 när de skrev om att CUF vill avskaffa sexköpslagen.

Anonym sa...

En parentes i sammanhanget, faktiskt till och med en parentes i parentesen, men vill inte nuvarande CUF-bas, Magnus Andersson, och ville inte föregående CUF-bas, Fredrick Federley (var det väl?) också tillåta sexköp? Frågar med anledning av Aftonbladets rubrik.

Mikael Jonsson sa...

Jag skiver om min delaktighet i beslutet här: http://politiskvardag.blogspot.com/2011/04/biktning-i-tiggarbaset-jag-var-med-i.html
men vill kort kommentera en sak: hur naivt det än låter så tänkte jag aldrig tanken på att det skulle finnas rasistiska förtoner i beslutet (appropå populismen i beslutet). Det togs för att ge polisen vilje kunna förebygga brott för en gångs skull. Men skit samma, det var ett dumt beslut, som nu är upphävt av Länsstyrelsen.

Magnus Persson sa...

@Anonym: Jag skulle nog hellre tycka att Hanna skulle klaga över att de kallar henne man i rubriken. Fast man kanske inte ska hoppas på att aftonslasken ska lära sig adjektivböjningar... :-(

@Joakim: Jo, om jag inte är alldeles felunderrättad tycker de bägge två så.