fredag, juli 21, 2006

Sorkar

Mina kusiner Carl och Simon samt min lillebror Filip har adopterat sex stycken sorkungar. De hittade dem på Alfs gärde, där han slagit. Mycket korkat, mamman fanns säkert i närheten, men det är inget att göra något åt nu när de redan luktar människa. Ska försöka förse dem med tips och goda råd - inte för att jag har så många. Inga fler havregryn i alla fall. Riktig tur att Marie för bara några dagar sedan påpekade att de sväller i magen om de inte är uppblötta efter att ha läst en serie i Min Häst, annars hade jag nog inte sett något fel med den kosten. De åt nog inte mer än max ett korn var, så de klarar sig förhoppningsvis. Nu är det hö som gäller, och kanske någon liten morotsbit - det är svårt att se hur gamla de är, så jag är inte säker på vad de bör äta. Tror inte att de diade fortfarande i alla fall, men jag ska kanske ringa veterinärerna för att kolla om man kanske ska ge dem lite utspädd mjölk eller nått. Vet inte om komjölk funkar med deras tarmflora.. kanske finns någon mjölkersättning som funkar?

Jaja, de är extremt söta i alla fall. Me looooving!

Inga kommentarer: