onsdag, maj 03, 2006

Partipresentationer och paneldebatt

Oh, jag har haft så roligt idag! Ja, alltså, engelska nationella var väl inte något jag väldigt gärna gör om, men resten av dagen på Folkan var inte illa! Missade dock centerns (skulle varit med! Fan också!), moderaternas och större delen av vänsterpartiets partipresentation. Mycket tråkigt. Hade velat veta hur de skötte sig. Det andra var visserligen också intressant - bortsett från lokalpartiet vox humanas historielektion. Den kändes lite onödig. Fast det var kul när han sa något lite småelakt om vänstern, eftersom Göran från det partiet blev så upprörd att han såg ut att vilja strypa någon resten av dagen.

Debatten var mycket underhållande. Fick ställa fråga, och jag tror att jag formulerade mig ungefär "Ni sossar vill ju dels att alla ska ha rätt till heltidsarbete och dels förbjuda säsongsjobb, så jag undrar bara när ni tänker lägga fram ett förslag om planekonomi på riktigt!". (Nej, det SKA inte vara ett frågetecken i slutet av meningen) De hade inget svar och inget försvar. Jätteroligt. Och så tror jag att Klas lyckades påvisa att centers förslag om ungdomsavtal är en tryggare anställningsform än sossarnas kära plussjobb. De hade över huvud taget inte mycket att komma med, vilket i och för sig var rätt väntat. Nästan så att jag hade kunnat ta paneldebatten. Borde gjort det. Får ta den i höst istället.

Nästa helg är det CUF-stämma. Ska bli så roligt och kanske lyckas jag övertyga de övriga om att man faktiskt ska ha betyg tidigare än åttan.

Betyg var det förresten rätt roligt att höra vänsterkartellen snacka om (bortsett från miljöpartiet, tjejen som satt för dem hade verkligen ingen koll på något). Fru Sosse (minns inte vad hon hette, använder denna pseudonym) tyckte att de skulle slopas. My ass att de ska! Herregud, blir du bättre i ett ämne bara för att du inte får veta hur du ligger till? Nej, tänkte inte det heller. Självklart vore det underbart om de kunde kompletteras med skriftliga utvärderingar, men det innebär två problem. Dels är risken för s.k. "fjäsk" (vilket vänsterkartellen är skiiiträdda för!) kommer att spela en större roll. Dels så ser vi hur det funkar idag, ända upp till åttan. Inte alls. "Hon sköter sig bra" kan innebära allt från G till MVG, eftersom lärarna inte ens får jämföra med betyg. Så kasst! Jag tror att betyg bör komma in tidigare så att de avdramatiseras. Som det är nu slackar folk fram till åttan, sen börjar de bry sig. Då är det lite för sent.

Frågade Fru Sosse varför vänsterkartellen vägrade ha öppna nämndemöten också. Hon hade ingen aning om varför hennes partikamrater röstat så. Jag återgav deras argument (de skulle inte våga uttala sig lika fritt om vem som helst fick komma och lyssna) och hon såg lika frågande ut då. Dessutom tror hon inte att ungdomar vill ta del av vad som händer i nämnderna. Vi ska tydligen "väljas in", annars har vi ju inte rätt att uttala oss! Jaha, om jag tycker att det är kul att lyssna då? Jag såg faktiskt debatten om vårbudgeten på TV, frivilligt. Jag tyckte det var jätteintressant, trots att jag själv inte kunde teleportera mig genom TV:n och ställa mig och snacka i plenissalen (visst heter den så?). Stackars kvinna.

Nej, ska hem och tvätta. Så svårt att få tid på raggarlängan. Hoppas det inte är hundhår överallt igen.

Inga kommentarer: