lördag, januari 12, 2008

Och förbudsivrarna (s)trikes again!

Knappt hinner man publicera förra posten förrän man på SvD hittar ytterligare verklighetsfrånvaro. Nu vill sossarna förbjuda frivilliga bidrag till friskolor. Som Jonas Sigedal konstaterar: "En frivillig transaktion mellan två intressenter, som på intet sätt kommer tredje part till skada, kan omöjligen förbjudas."

Det lustigast är ändå argumentet. "Svensk skola ska inte kosta något".

Newsflash, Marie Granlund, det gör den inte heller! Det handlar om frivilliga bidrag. Jag förstår att det kan vara svårt att greppa den termen när man är socialist, men försök, snälla. Den innebär att du inte är tvingad, utan att du får göra som du vill.

Jag vet inte om denna förbudshets är att se som ett bevis på hur tvångsinriktad socialismen är. Den kan ju bara tyda på att de helt enkelt inte fattat grejen med frihet också.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Det handlar egentligen inte om pengarna, utan om segregationen som uppstår. Det blir oundvikligen en viss sorts elever som söker sig till dessa skolor.

Att livet inte är rättvist, att vissa elever har föräldrar med gott om pengar och engagemang medan andra inte har det, är inget vi kan undkomma; men vi kan försöka ha en jämställd grundutbildning för alla. Det inkluderar att alla ska känna sig välkomna i alla skolor.

Att föräldrar sedan använder sina pengar till att t ex anställa någon som hjälper barnen med läxor eller till att köpa datorer och litteratur som gör att de lyckas bra i skolan är bara positivt.

Frivilliga donationer uppfattas lätt som ett krav, och framförs ibland på det sättet.

Hanna Wagenius sa...

Förklara nu för mig, vilken sorts elever är det som söker sig till friskolor?

Poängen är att frivilliga donationer inte är ett krav. Om man inte fattar det så kanske man borde investera lite pengar i ett ex. av svenska akademiens ordlista.

Anonym sa...

Jag har skrivit 3-4 inlägg om det så jag orkar inte förklara det kort här. Kolla in dem i stället.

Som sagt, frivilliga donationer uppfattas lätt som ett krav, och framförs ibland på det sättet. Dessutom är skillnaden på en “frivillig transaktion mellan två intressenter” och “bestickning” eller “muta” hårfin… Vad händer om jag vill lämna en frivillig donation till en tulltjänsteman som precis står i begrepp att öppna min väska? Risken är stor att jag blir dömd får mutbrott, eller hur?

Hanna Wagenius sa...

Jag orkar tyvärr inte läsa igenom dem grundligt, men visst är det så att du anser att friskolor lockar till sig elever från "rikare" familjer, alt. elever som klarar sig bättre i skolan?

Ja, risken är stor att du fälls för mutbrott i det fall du talar om. Vad det skulle ha för tillämpning på friskolefallet har jag svårt att se.

Anonym sa...

Ja, och att det utarmar de andra skolorna. Det är alltså inte bara att vara glad för att vissa skolor går bra, eftersom det innebär att man gör det på någon annans bekostnad.

Jo, de som har föräldrar som inte betalar kanske inte behandlas på samma sätt. Tror du att en familj som lämnar stora bidrag har mer att säga till om på skolan kanske? Kanske har de lättare att få in ett syskon senare? Kanske får de eleverna t o m högre betyg?

Hanna Wagenius sa...

Nollsummespel i kunskap? Skulle inte tro det. Kan rekommendera följande:
http://ingero.blogspot.com/2007/08/r-du-inspirerande-lilla-vn.html

Om eleverna behandlas annorlunda eller får högre betyg är detta givetvis allvarlig. Det problemet kommer man dock till rätta med genom att ha ett bra kontrollsystem, inte genom att förbjuda människor att gynna en viss skola.

Anonym sa...

Inte nollsummespel i kunskap, men i resurser att tillgå. Friskolorna utarmar de kommunala ekonomiskt genom sned konkurrens och resultatet blir att de skolor som lyckas uppvisa en fin yta och som delar ut höga betyg blir framgångsrika, trots att de kanske inte ger den bästa utbildningen.

Jag tycker visserligen att det är störst problem inom grundskolan. Kanske skulle vi ha olika regler när det gäller det här inom grundskolan och gymnasieskolan...

Jag tycker att det är en uppenbar risk att "mutproblematiken" enligt ovan sker och dessutom omfattas inte friskolor av offentlighetsprincipen, så i dagsläget finns det ingen möjlighet att kontrollera dem.

Hanna Wagenius sa...

Intressant. Så om jag är bättre i fysik än min kompis, så är det min skyldighet att stanna kvar på en skola som inte tar till vara på min kompetens för att..?
Sned konkurrens? På vilket vis då? Om de inte ger den bästa utbildningen så kommer de inte att få några elever. Det är fullt naturligt.

Man behöver inte ha någon offentlighetsprincip för att kunna styrka mutbrott.

Anonym sa...

:-) Nej då, DU har ingen sådan skyldighet alls. Jag skulle också utnyttja alla möjligheter till en bra utbildning, för både mig själv och mina barn (om jag hade några) inklusive att muta lärarna om det var möjligt, det handlar ju om ett hållbart och någotsånar rättvist system...

Som sagt, den sneda konkurrensen orkar jag inte dubbelskriva om, men även Björklund vet att den finns och håller på att se över reglerna (finns länkar i min blogg), så det kanske blir bättre med tiden.

Det där med att den bästa utbildningen ger elever och en dålig utbildning leder till nedläggning eller förbättringar gäller ju bara om någon ser igenom ytan... Det är det som är problemet i det här fallet. Det är lättare att bedöma kvalitet på "hårdvaror" än på utbildning.

Som det är nu så innebär god utbildning för de flesta höga betyg, och så är inte fallet. I värsta fall väljer man skola efter att man erbjuds en ipod eller en resa till Bulgarien om man skriver in sig (ja, det finns gott om sådana exempel!).

Problemet är att vinstintresset skapar fusk och och falsk marknadsföring och resulterar i att ledningen pressar lärare att sätta högre betyg än eleverna förtjänar.

Men, alla friskolor är inte dåliga; precis som inom den kommunala skolan finns det goda och dåliga exempel.

Hanna Wagenius sa...

Så jag har ingen skyldighet att stanna kvar, men politikerna har en skyldighet att tvinga kvar mig?

Tja, jag orkar faktiskt inte leta runt i din blogg för att föra konversationen här vidare.

Och varför skulle man inte se genom ytan? Jag tycker det är ganska lätt att t.ex. märka på en lärare om den är bra eller inte.

Det var ett intressant resonemang. Man ska inte söka skola efter hur väl de lyckas utbilda sina elever (betyg), men man ska inte heller välja skola efter komplement till utbildningen (t.ex. resor till Bulgarien). Vad ska man välja skola utifrån?

Vinstintresse skapar inte fusk. Dålig kontroll gör det.
Saken är också den att lärare måste ha grund för sina betyg. De får inte sätta högre betyg än eleven förtjänar.

Ja, men det verkar finnas fler goda exempel inom friskolevärlden än i den kommunala..

Anonym sa...

Du behöver inte leta, det finns länkar i mitt senaste inlägg, men ok, jag ska ut nu så vi lägger ner. Läs i alla fall den här artikeln:

http://aftonbladet.se/stockholm/article1404771.ab

Ha en trevlig kväll,
Christer

Hanna Wagenius sa...

Du lägger ner om du vill.

Ja, naturligtvis händer det skit inom friskolor också. Det är därför vi ska ha ett system som upptäcker det när det händer och en bättre lärarplan som tydliggör vad som krävs för att få ett visst betyg.

Daniel Wagenius sa...

Vilken släkt, envisa som åsnor hela bunten. Sluta lata dig, Hanna! Läs hans länkar och information och krossa det med din överlägsna retorik.
Och av ren nyfikenhet, vad för system hade du tänkt dig, utan att det blir ett övervakarsamhälle? För som det är nu kan det inte kontrolleras alls om ingen går ut med att de pressas på pengar.
Läroplanen håller jag däremot med om. Alla lärare verkar ha sina egna krav, och även om de inte själva märker det kan de lätt bli påverkade av vad de tycker om sina elever.

Hanna Wagenius sa...

Varför skulle jag? Mig veterligen har denne Christer duktigt kunnat klippa och klistra sina egna kommentarer hittils, han borde inte ha några problem med att hantera sina egna blogginlägg på samma vis utan att jag behöver boosta hans besöksantal. Jag är inte bara envis, ibland är jag snål också :)

Förstärkt läroplan och fler nationella prov är naturligtvis en del i arbetet med att se till att betyg sätts korrekt, men angående "pengapress" gäller det i det snarast att se till att vi har ett fungerande rättsskydd.

Daniel Wagenius sa...

Usch, snål, trodde den egenskapen hade dykt upp först hos min Jönköpingska mor.. :(

Tror inte rättsskyddet är det största problemet när det gäller pengapressen. Kommer det upp till ytan bör väl juristerna göra sitt jobb. Men risken finns att föräldrar inte talar ut om det för att de vill att barnen ska gå i en "fin" skola. Så istället betalar de sina surt förvärvade slantar till skolorna, och hoppas förmodligen på att deras barn blir bra behandlade. Går det göra nåt åt det?

Hanna Wagenius sa...

Well, jag tycker bara inte att klippaklistrakommentatörer förtjänar besök, så är det.

Det är fortfarande rättsskyddet som gäller. Om skolor faktiskt fälls för utpressning är chansen större att man anmäler.

Anonym sa...

:-) Humor! Som att jag skulle bry mig om ett besök mer eller mindre!

Jag skriver blogg, och läser andras, för att jag vill lära mig någonting nytt i samspel med andra. En ny synvinkel på frågor som engagerar är alltid nyttigt. Om inte du är intresserad av att ta del av mina erfarenheter och åsikter så låt bli, det är helt upp till dig!

Dessutom vet jag inte riktigt hur du vill att jag ska bete mig... Först skriver du att jag ska klippa in mina inlägg i din blogg (de är för långa för det), och sedan klagar du på "klippaklistrakommentatörer".

Så, ja, jag lägger ner debatten med dig!

Ha en bra vecka!

Hanna Wagenius sa...

Christer, det jag ber om är bara lite konsekvens. Ska du klippa och klistra kan du ju i alla fall göra det ordentlig.