fredag, januari 25, 2008

Satans järnvägar!

Igår kväll befann jag mig trevligt nog på FORES invigningsmingel i de nya lokalerna. Det var väldigt kul, och det känns som om Martin Ådahl är rätt man att leda tankesmedjan. Får jag önska helt fritt så skulle jag gärna se att de kikade lite på miljöbalken.

Den är nämligen helt.. ja, vad ska man säga? Felaktigt utformad? Fucked up? Idiotisk? Kära läsare, du får välja fritt.

En av de största anledningarna till att jag ogillar den har att göra med något som hände efter invigningsminglet. Min resa tillbaka till Uppsala var nämligen inte helt optimal - SJ lyckades på något vis se till att tåget stannade alldeles utanför stationen i tio minuter, vilket ledde till att jag var tvungen att vänta en extra halvtimme på att ta mig hem, då bussen gått när tåget äntligen anlänt. Klockan elva en torsdagskväll när det dessutom är väldigt kallt ute blir man lite lätt förbannad då. Jag skulle aldrig åka med SJ om det fanns ett alternativ. Vilket leder till miljöbalken - som om man skulle kunna lägga ett privat spår för den! Ja, jag vet, staten äger spåren, inte SJ. Men staten äger SJ också. Det är en uppenbar jävssituation, och den förhindrar oss vanliga människor att ta oss mellan Stockholm och Uppsala i tid.

Inga kommentarer: