lördag, januari 19, 2008

Allmänningarnas tragedi eller jag vill ha ett eget kök


Bilden ni ser ovan kommer från det kök som tillhör den korridor i vilken jag för tillfället huserar. Vi är för tillfället ungefär tolv personer som bor här. Alla är trevliga och så, men är det någonting som jag saknar från Sveg, förutom alla människor, så är det att ha ett eget kök. Då skulle jag slippa vakna en lördagsmorgon och beskåda denna skit.
OK, det har varit fest här inatt. Det är helt lugnt för mig, men jag tycker att om man har haft fest på ett ställe där andra också bor så städar man upp efter sig. Direkt.



Det här är vårt allrum. Nej, TV:n fungerar inte. Den har inte gjort det sen jag flyttade in i alla fall.

Erkänn, så här skulle ni aldrig tillåta att det såg ut hemma hos er. Varför är det då så skitigt?
Vi kör med städveckor. Det gör inget om man skitar ner lite extra, för det är ändå tolv veckor kvar tills man själv ska bära soppåsar och springa med skurkäppen (som för övrigt är så äcklig att jag betvivlar att den gör någon större nytta). Alla får ju använda stället, det gör inget om jag lämnar disken till imorgon för ingen vet att det var jag. Oj, där for makaronpaketet ner på golvet. Äh, vaddå, det är ändå inte min städvecka. Sopkärlen är överfulla, så det man lägger dit trillar ur. Äh, vaddå, det är ändå inte min städvecka.

Jag kan säga en sak, jag bär hellre ut mina egna sopor ofta än alla andras var tolfte vecka. Jag städar hellre efter mig själv hela tiden än efter andra var tolfte vecka. Jag är inte gjord för att bo i kollektiv, helt enkelt. Jag har med mig mitt eget porslin - inte fan litar jag på andras diskning. Min egen smuts kan jag ta, men andras? Nooooo! Don't touch!



Jag gillar faktiskt inte när folk använder mina glas utan att fråga först heller. Det kan verka trivialt, men va fan, man tycker ju att när jag ställt in dem i mitt skåp och inte det allmänna porslinsskåpet så borde poängen vara lite halvtydlig. Det är mina glas. Du får gärna använda dem, men fråga först och diska ur dem riktigt jävla ordentligt när du är färdig.

Nåja, summan av kardemumman; har du en lägenhet med kök, kokvå eller pentry som uthyres för max 3 500 kronor i månaden, ring mig gärna på 073 0 454 396.

5 kommentarer:

Sundevall sa...

waaaah! Nu vill jag inte flytta till korridor längre :/

Hanna Wagenius sa...

Ta't lugnt, triangeln har väl i alla fall lite bättre rykte än Flogsta.. I'm living in the ghetto, you know ;)

Anonym sa...

Vänta vänta nu, är det inte så det ser ut också inne hos dig? ;)

Magnus Persson sa...

Hela hemligheten är att ha en Städhitler. Och kanske vara något färre än 12 personer i köket. Min korridor i Göteborg (jag och sju andra) fungade underbart, men där fanns en tjej som bodde hela tiden som organiserade upp allt väldigt tydligt, med städmöten och så vidare. Det hjälpte säkert också att köket nästan aldrig användes för fester (de hölls på campus istället) och att det inte fanns något allrum bredvid, så köket var endast och allena till för matlagning.

Korridoren jag bodde i tills i december här i Solna var sådär. Det såg inte så illa ut som på dina bilder, men riktigt bra var det definitivt inte. Hur som helst så är det ett glömt problem numera när jag hittat egen lägenhet, och slipper alla sådana betänkligheter. Är det stökigt nu så är det jag själv som är skyldig. :-)

Magnus Persson sa...

Har förresten ett länktips också. Så att du kan se att det i alla fall skulle kunna vara värre, tänkte jag...