fredag, februari 01, 2008

I Sverige tål ingen att höra sanningen

Vi vet alla hur det brukar låta när betyg ska diskuteras. Argumenten från min motståndarsida går alla ut på att eleverna inte är redo att veta hur de ligger till i ett ämne. Man ska tydligen "skydda" dessa stackars utsatta barn från sina egna resultat. Varför det skulle ligga något värde i det kommer man aldrig fram till. Sällan höjs ju röster för att man ska ta bort möjligheten att kolla hur många poäng man får i olika dataspel, till exempel. Ungarna verkar inte må dåligt för det. Istället är det ju så att de börjar tävla med sig själva, sätter nya personliga rekord, klarar spelen snabbare och snabbare, jublar när det står "HIGHSCORE" över hela skärmen och anstränger sig ännu mer när det inte gör det. Hur de fixar detta trots att de inte är redo att få ett G i matte är ett mysterium som fortfarande inte är löst.

Problemet verkar också ha spritt sig. Man klarar inte av att höra sanningen om hur man presterar - inte ens lärarna, verkar det som. Sollentuna vill knyta lärarnas löner till hur väl de arbetar, och genast blir det ramaskrin. Jag kan naturligtvis se risken för betygsinflation jag också, men grundidén är helt underbar. Varför ska dåliga lärare få lika bra betalt som bra? Läraryrket är ett av de viktigaste som finns, herregud, de utbildar barnen. Det är de som ser till att ungarna lär sig läsa, skriva, räkna, prata, förstå främmande språk och baka scones. De lärare som gör detta bra ska naturligtvis bli belönade. De som inte gör det, däremot, har vi ingen anledning att subventionera.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk efter lite!
Lärarna ska inte få lön efter hur väl de arbetar, som du skrev. De ska få lön efter barnens betyg (om SvD har rätt). Det innebär att lärare med barn från studievana hem får bättre lön än de som ofta har ett hårdare och svårare jobb med elever i Fittja, Rosengård eller Hjällbo.
F ö finns det seriös forskning (till skillnad från dina fåniga dataspelsparalleller) som visar att betyg INTE ALLS leder till bättre kunskap. Den som får VG eller MVG utan att plugga är nöjd, den som inte lyckas ger upp. Ingen av dem anstränger sig på samma sätt som den som har bra utvärdering, bl a regelbundna utvecklingssamtal med lärare och föräldrar.

Hanna Wagenius sa...

Oh, jag har tänkt efter!
"– Vi vill hitta en modell för rektorerna att våga ta steget lite längre när det gäller att fokusera på lärarnas förmåga att förbättra resultaten. Det handlar inte bara om betyg, utan resultat kan mätas på olika sätt, säger Maria Stockhaus" står det. Inget snack om att det bara ska vara betygsgrundat. Man måste faktiskt läsa mer än bara rubriken.
Herregud, vem har sagt att betyg skulle leda till bättre kunskap? Det är inte det det handlar om alls! Det handlar om att få veta hur man ligger till. Att ge betyg innebär inte på något vis att man kommer att omöjliggöra utbyte mellan lärare och föräldrar på andra sätt.

Anonym sa...

Skolan kanske inte skall vara en tävling vare sig mellan elever eller mellan lärare ...

Men om man tycker att den skall vara det, så är väl förslaget utmärkt.

Hanna Wagenius sa...

Monica, det handlar inte om att det ska tävlas. Det handlar om att de människor som faktiskt gör något bra för Sveriges bra ska belönas för detta, och att de dåliga lärarna (för de finns, tyvärr) inte ska få åka snålskjuts.

Spamsamling sa...

Att ge betyg innebär inte på något vis att man kommer att omöjliggöra utbyte mellan lärare och föräldrar på andra sätt.

Tyvärr drar betyg ett stor mängd tid från läraren som annars skulle gå till pedagogiken. Den tyngsta uppgiften för en lärare idag är inte att undervisa, det är att sätta betyg. Varför inte istället göra en fortlöpande utvecklingsbedömning, som ger direkta råd till hur eleverna ska arbeta, av den tiden och skita i att kvantifiera?

Är det så viktigt att folk ska veta om de fick dumstrut, normalhatt eller tänkarluva?

Hanna Wagenius sa...

Ett betyg måste ju bygga på en fortlöpande utvecklingsbedömning. Och naturligtvis är det viktigt att ungarna får veta hur de ligger till.

Anonym sa...

politikerna vill inte veta av denna fråga,därför läggs ansvaret över helt i lärarnas händer.
för då har dom någon att peka på sen när det går MER åt helvete.

låt barnen vara barn ,så länge dom inte stör sina klasskamrater under lektionerna,
mer makt åt lärarna ,,& polisen

Anonym sa...

Jag har aldrig förstått den där grejen med, "låt barn vara barn". Betygskriterier för lågstadieelever kommer ju knappast ligga på den nivån att det krävs annat än åldersanpassade kunskaper av dem.

Hand i hand med att gå i skolan är för mig att få betyg; ett omdöme om hur pass väl man tagit del av undervisningen. Detta berövar inte på något vis ett barn dess möjlighet att vara barn, likt betyg i tonåren inte berövar någon möjligheten att vara tonåring.

Stefan Lundkvist sa...

1. Betyg utesluter inte på något sätt att lärare, föräldrar och elever har utvecklingssamtal. De kan ha det varje vecka - om de så vill!
2. Våra mor- och farföräldrar fick betyg genom hela skolan. Vad hände med dem? Jo, de byggde upp Sverige, har jag för mig.
3. I går gick min motion angående betyg i ettan i genom CUF Västernorrland distriktsstämma, tjiho!