onsdag, februari 27, 2008

Offensiv för gymnasiet

Till skillnad från majoriteten av mina klasskamrater från högstadiet valde jag att gå gymnasiet i Sveg. Det är ett beslut som jag inte ångrar för en sekund.

Härjedalens gymnasium, som består av Wemerskolan i Hede och Härjulfskolan i Sveg, är rätt unikt. Där finns ca 300 gymnasieelever, fördelade på nio program, plus att inriktning på längdskidor erbjuds. Det finns goda internationella kontakter, själv reste jag och ett gäng till Ryssland, något som ingick i ett miljöprojekt. Det är också något av tradition att treorna på natur- och samhällsprogrammet far till Berlin tillsammans under vårterminen. Jag har kompisar som under sin tid på Barn- och fritidsprogrammet förlade sin praktik till Skottland. Man har också ett utbyte med en skola i Tyskland. Kort sagt är möjligheterna till internationellt utbyte stora om man väljer Sveg. Dessutom är klasserna små, vilket möjliggör en mycket bra kontakt lärare och elever emellan, och lägg därtill att lärarna över lag håller en hög nivå. Kort sagt, det är ett mycket bra gymnasium för den som har lite ambitioner och är engagerad i sin utbildning.

Trots detta är det få som söker till Härjedalens gymnasium. Inte ens femtio procent av årets nior har kommunens egna skola som förstahandsval. Jag är rätt medveten om vad det beror på. Östersund hägrar. Det är stan, liksom, och Sveg har ärligt talat inget vidare gott rykte. Ärligt talat måste jag dock säga att mina kompisar som gick inne i Östersund verkar ha haft en fritid som var ungefär som min - om inte värre. Eftersom Sveg är ett alla-känner-alla-samhälle så blir det rätt enkelt att faktiskt göra saker också. Exempelvis startade ett gäng kompisar en teatergrupp och spelade Romeo och Julia (tolkad av Ingemar Züchner) under en teaterkväll på Nya Caféet. Få jag känner har lyckats med något liknande i Östersund.

Nåja, nämnden för barn, utbildning och fritid har i alla fall sett att frisöket kommer allt närmare, och förstått att något måste göras. Som en första insats har man bestämt sig för att sänka hyrorna för gymnasieelever.

Som liberal bör man naturligtvis ha invändningar mot hyressubventioner, men vem har sagt att man som liberal inte bör vara pragmatisk? Att gymnasieelever drar sig utom kommunen kostar oerhörda summor varje år, och innenbär en mycket högre alternativkostnad. Jag tror på det här förslaget, och jag ser fram emot att Sveg blir lite mer attraktivt. Det är faktiskt mycket trevligare att bo där än många föreställer sig.

(Och framförallt, ni som ska börja till hösten, egen lägenhet är inte fy skam. Det är faktiskt helt underbart!)

Inga kommentarer: