tisdag, juli 22, 2008

Förhoppningsvis också i riksdagen

Idag presenteras borgerligt nej till FRA-lagenDN Debatt. Kalla mig naiv, men det gör mig lite hoppfull.

Jag tror nämligen inte att alliansregeringen kan vara omgivna av så fruktansvärt dåliga rådgivare och strateger att de låter dem fortsätta som de börjat. De måste börja lyssna istället för att avlyssna - den hårda linjen håller inte. Nog för att jag är anti-pragmatiker, men jag har åtminstone bra principer.

Hela situationen känns faktiskt väldigt olustig. Jag hade hoppats på en regering som ville ha makten för att göra rätt (eller åtminstone en som gör rätt för att få makten) - inte ha makten för maktens skull. En sådan regering är nämligen farlig för medborgarna.

För att nå upp till något av de två första, och mer önskvärda, alternativen måste regeringen riva upp FRA-lagen. Kanske lever man fortfarande i villfarelsen att det skulle innebära ett nederlag attt vika sig. Jag hoppas det - alternativen är sämre.

Skulle regeringen inte inse att det är det enda raka måste riksdagsledamöterna ta sitt ansvar. Regeringen ansvarar inför riksdagen - och riksdagen måste kunna avkräva den ansvar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att du gott kan vara mer än bara lite hoppfull utan att vara naiv för den sakens skull. :-)

Martin Olsvenne sa...

Erik har rätt. Med tanke på alla tunga namn som nu har uttalat sig mot lagen, tycker man att pressen borde vara stor på regeringen. Detta kan inte ignoreras.

Å andra sidan skulle det behövas lite tunga (m)-namn. Vad händer inom moderaterna? Varför skriver inte Niklas på? Var har den tunga kritiken mot partiet tagit vägen? Detta är avgörande frågor.

Jag tror dock att det är en tidsfråga innan vi får se tunga moderater ta avstånd från lagen. Det är bara att förvänta sig att det tar längre tid för dem, bara.