torsdag, juli 03, 2008

Vem dog och gjorde Niklas Svenlin till feminist?

Jag läser med höjda ögonbryn dagens sidan 4 i Expressen. En lärarstudent som sommarjobbar på en OKQ8-mack i Piteå är tydligen upprörd eftersom det sålts porrtidningar där.

Herrejisses.

Jag sommarjobbar på en OKQ8-mack, och jag har, trots att jag är kvinna måste man kanske tillägga, inga som helst problem med porrtidningarna där. Jag packar upp dem, packar ner dem och säljer dem utan att bli röd om kinderna eller ens fnissig. Det är jag nämligen anställd för.

Det som retar mig mest med artikeln är att Svenlin tydligt uttrycker åsikten att han är feminist. Nå, det är då bannemig inte någon feminism jag bekänner mig till. Ironiskt nog hävdar Svenlin att Slitzbruden inte är någon "arvtagerska av den fria sexuella traditionen i Sverige. Hon har sedan länge tillfångatagits av en nygammal könsordning som står helt främmande inför dagens jämställdhetsutveckling". Det är en vacker mening som om något säger en hel del om Svenlins egen syn på hur saker bör vara - kvinnans villkorade frihet. En kvinna kan, per definition verkar det som, inte frivilligt visa sig naken i en tidning. Och gör hon det så är det för att hon är en svag liten varelse som fallit för "en nygammal könsordning". Yeah right. Jag som trodde att det här med att kvinnor inte får vara kåta var det som var gammalt.

Hela artikeln skulle lika gärna kunna vara skriven av en kristdemokrat. Det stinker sexualmoralism och kvinnoförtryck om vartenda ord. Den så kallade feminism som Svenlin förespråkar leder inte till annat än att kvinnor mår dåligt över one-night-stands, eftersom de egentligen inte får ligga runt som de vill - då är de offer för det patriarkala förtrycket.

Svenlin skriver faktiskt en mycket intressant sak: "Nakenhet och kroppar kan alltså vara lika frigörande som fängslande. Det som avgör i vilket av dessa fack som nakenheten bör placeras är dess framställning. Är den nakna kroppen ett aktivt subjekt eller ett passivt objekt? Är det personen på bilden som "äger" kroppen eller är det betraktaren?" Porr är det alltså, per definition, bara när den nakna kroppen som visas upp är ett passivt objekt. Det får ett par lustiga konsekvenser - bara delar av en bild kan vara porr, ett par som juckar mot varandra bör vara att betrakta som "frigörande" och en naken man som inte gör något är att betrakta som fängslande (inte på det bra sättet).
Eftersom Svenlin nu tycker som han gör, att kvinnor som är aktiva subjekt är frigörande inom erotiken, så borde han kanske passa på att kika lite på de där tidningarna han plockade bort - eller varför inte surfa lite porr på nätet. Petra Östergren utförde nämligen i samband med att hon skrev sin bok Porr, horor och feminister något av en studie och fann att kvinnor allt oftare deltog i porren som just aktiva subjekt. (Jag skulle gärna skicka boken till honom också, men eftersom jag tänkt behålla ett av mina ex själv så får jag helt enkelt hoppas att någon annan gör det.)

Nej, det är bannemig inte "feminism" som Svenlin förespråkar. Det är moralism. Sex som något gott eller ont hör inte hemma i en feministisk terminologi - där är kvinnan fri att knulla hur hon vill - precis som mannen. Individ över kön.
Visst får syndikalisterna vara porrmotståndare om de vill, och visst får de opinionsbilda allt de orkar, säg att producenter måste "ta sitt ansvar" (vad det nu betyder). Men de ska bannemig inte kalla sig för feminister när de gör det. Lögn är aldrig ett legitimt vapen i en debatt.

För övrigt anser jag att FRA-lagen bör förstöras.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Du har helt klart producerat en av de mer tankvärda kritiska texterna i debatten. Problemet återstår att tidningarna inte finns där för att tjejerna är upphetsade eller har rätt att vara det; tidningarna utgår helt ifrån ett manligt perspektiv. Har du själv silikonbröst och är sjukligt vältränad men samtidigt har former? Det har inte jag och ingen annan jag känner heller. Hur ska vi kunna leva upp till ett sådant ideal? Vill du själv ha de förväntningarna på dig? Det är positivt att du är sexualliberal - men du måste ju se att de här tidningarna inte handlar om frihet. Hade de handlat om det hade du och jag kunnat hamna på bild där. Och observera att ingenting i debatten handlar om förbud, något som ofta har missförståtts på nätet.

Anonym sa...

Det behöver inte vara någon feminism du bekänner dig till heller.

Niklas har problem med det här, alltså är det ett arbetsmiljöproblem och alltså ska det enligt Arbetsmiljölagen behandlas som ett. Sen om han hade fått rätt eller inte är en annan sak. Jag har sett AMV godkänna trasiga svetsgasfläktar, så man vet aldrig.

Eller jag kanske ska skriva "hade" eftersom MEDLEMSÄGDA OK/Q8 drev igenom att handlaren skulle sluta sälja skiten.

Är porr och sex samma sak för dig?

Leo Pierini sa...

Åh, du är så bra Hanna! Rock on!

Anonym sa...

Jag älskar min hemstad! Nu jobbar de för en porrfri kommun. Och varför inte? Hoppas du har ett bra sommarlov i alla fall.. Så ses vi till hösten :D

Hanna Wagenius sa...

Camilla; Jag tror, till att börja med, inte att alla killar endast tänder på tjejer som ser ut som dem i herrtidningarna - men det är faktiskt irrelevant. Kontentan av ditt resonemang är att eftersom du inte vill att killar ska gilla tjejer som ser ut som slitzbrudar så borde tidnngarna inte finnas. Det finns emellertid ingen som tvingar dig att ens vilja se ut som dem och erkänna dem som ditt ideal. Om någon annan vill titta på dessa bilder, varför hindra dem? Varför må dåligt över det? Sexualliberalismen har inneburit att många olika typer av kvinnokroppar fått genomslag och fetisher för allt möjligt har erkänts. Även om du inte hamnar i Slitz så kan du mycket väl hamna i någon annan tidning.

Nicklas Eriksson; Nu har han ju faktiskt valt ett jobb där hantering av denna typ av tidningar ingår. Om han istället jobbat som undersköterska och kände obehag när han såg blod, hur hade det låtit då?

Porr är väl snarare något av en undergrupp till sex.

Leo; Tackar! :-)

Oskar; Hm, tja, för att det begränsar valfriheten kanske? Var det inte du som höll på att bli liberal? ;-P
Nåja, hoppas du får ett trevligt sommarlov du med. Till hösten ska vi ha korridorsregler!

Anonym sa...

Mjaa.. Macken har ju redan tagit bort porren. Utan att blockaden tog vid. Och sen jobbas det nu för en porrfri kommun hemma hos oss där fler och fler företagare följer med strömmen. Du kallar det nog allmänhetens förtryck medan jag ser det som något mysigt :)

Anonym sa...

Det är inte samma sak alls. Det går inte ens att jämföra. Tar du jobb som sjuksköterska ingår blod som en naturlig del av jobbet. Det behöver det inte göra på en mack. Om en sjuksköterska som inte tålde blod skulle ta upp det som ett arbetsmiljöproblem skulle det med största sannolikhet sluta med att han/hon blev omplacerad alt. förlorade jobbet.

Porr och sex har lika mycket med varandra att göra som en ett foto av havet har med havet att göra.

Unknown sa...

Hanna, du borde gå med i Centerkvinnorna, koka kaffe och niga vackert i lång kjol ända tills du blir invald i förbundsstyrelsen. Sedan kör du på i 240 med alla tanterna efter i släptåg och revolutioniserar hela sexualpolitiska debatten! Kalla det Operation Bullbak, kanske? :D

Bra skrivet, både i detta inlägg och i det förra.


Petter

Hanna Wagenius sa...

Oskar; Mysigt? O_O
Vi kommer att ha mycket att diskutera i höst..

Nicklas; Naturligtvis är det samma sak! Att hantera tidningar som kunderna vill köpa ingår i allra högsta grad i arbetet på en mack!

Nu bortser du från att porr kan användas vid sexuell aktivitet på ett annat sätt än ett foto vid havsaktivitet.

Petter; Två problem. Jag kokar inge vidare kaffe och passar löjligt dåligt i lång kjol. Men vem vet, det kanske är värt ett försök? Tack, i alla fall :-)

Erik Rune sa...

Ja, det ser verkligen ut som om kille på macken är en kristdemokrat som inte kommit ut, snarare än feminist. Där träffade du nog rätt, Hanna.