onsdag, november 26, 2008

Men kom igen, hur farligt kan det vara?!

Jag gjorde det enorma misstaget att titta på TV4-nyheterna ikväll. Där fick jag ta del av det senaste fettlarmet; Fleromättat fett är nyttigare än mättat! Mättat fett är farligt! Aaaooohhhaaahooh!

Jag tänker därför ta till med ett koncept helt och hållet snott från Bill Maher; New Rules. Inte lika roligt bara, så bli inte besvikna.

1. Ni får inte ta något som alla vet, göra en grej på det och kalla det för "nyhet". DET ÄR INGEN NYHET ATT FLEROMÄTTAT FETT ÄR NYTTIGARE ÄN MÄTTAT! Ursäkta versalerna, men ALLA VET.

2. Ni får inte säga att folk inte vet när de bara inte bryr sig. Har man öppnat en enda jävla tidning de senaste tre åren VET man att mättat fett inte är så jäfla bra för en. Det är bara det att sen tittar man på verkligheten och inser att man inte bryr sig.

3. Ni får inte säga att något är farligt när folk faktiskt inte dör av det. Vi har en så lång medellivslängd i det här landet att Sveriges största kvällstidning kan köra en artikelserie med titeln Vågar du bli gammal? På något vis ska man ju faktiskt dö, och min titt på alternativen gör mig faktiskt rätt sugen på just hjärt- och kärlsjukdom.

Jag menar, på riktigt, vi har ätit mättade fetter sen vi blev karnivorer (troligen alltså ända från början). Konsumtionen av det har ökat - och det har medellivslängden gjort också. Nu för tiden kan man äta flygplan och överleva. Ni får för fan ge er nån jävla gång.

5 kommentarer:

Anonym sa...

"ända från början", 6000 år sedan?

projO sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
projO sa...

*asg* va bra du är :D

Anonym sa...

Det som är synd är att kvällstidningarna ständigt bombarderar oss med en massa ofiltrerade medicinska nyheter. Däremot tycker jag inte "nyheten" i sig är problemet, tvärtom. Den bygger på att folk har fått upp ögonen för det mättade fettet, som i mina ögon (pluggar själv medicin) inte alls är lika farligt som man trodde för ett antal år sedan. Däremot är transfett inte bra, men det är en helt annan femma.

Anonym sa...

Mättat fett är inte farligt. Det vet man nuförtiden. Precis som man vet att jorden är rund.