onsdag, november 19, 2008

Rothstein: "Yttrandefrihet är inte viktigt för demokratin"

Bo Rothstein, professor i statsvetenskap, har nu varit inblandad i en längre, hrm, ordväxling med bloggosfären. Han har bland annat liknat den vid en kloakbrunn och kritiserat den för att vara oförskämd, rasistisk och sexistisk.

Jag kan gå med på att det finns både oförskämda, rasistiska och sexistiska bloggare. Det är liksom bara konstaterande av fakta, inte en kritik i sig. Naturligtvis är det tråkigt att Rothstein igorerar alla andra bloggar - jag har då över sextio i min rrs-läsare som inte stämmer med något av de där adjektiven - men låt gå.

Det jag tycker är upprörande är följade uttalande som återfinns i SvD:

Och tvärtom vad bloggvurmare ofta argumenterar med, gynnar bloggvärlden enligt Rothstein inte demokratin.

– Det pekar i motsatt riktning. Möjligheten att vara anonym gör att folk skriver vad som helst. Det handlar om påhopp som publicister på dagstidningarnas insändarsidor aldrig hade släppt fram, säger Bo Rothstein.

(...)

- Förhoppningen med bloggarna var att det skulle främja demokratin, men det finns inget demokrativärde i att yttra sig på ett sätt som är skadligt för någon annan. Att de är många som gör det, gör det inte bättre.


Med Noam Chomskys ord, Om vi inte tror på yttrandefrihet för människor vi föraktar, tror vi inte på det alls, i minnet, kan vi alltså konstatera att Rothstein inte finner yttrandefriheten särskilt viktig för demokratin. Att människor vågar skriva vad de tycker - det är ett hot mot demokratin i denne professors ögon.

Då Rothstein varit vänlig nog att konstatera fakta kring bloggosfären tänkte jag ta och konstatera ett faktum kring Rothsteins resonemang; det är fullständigt vidrigt.

Läs också Blogge, Mina Moderata Karameller och the Real Mymlan.

13 kommentarer:

Anonym sa...

- Ut ur EU
- arbetsdomstol (mest kometent, g-intelligens ska ha jobbet)
- innovation och kreativitet i centrum
- väck med las
- stark armé (lägg ner flotta och flyg= kostar för mycket)
- för homoäktenskap



www.Livemocha.com

www.Lexisum.com

http://sverigepatentet.blogspot.com/

Anonym sa...

Det var som fasen, jag håller med dig om någonting.

Anonym sa...

"Yttrandefrihet är inte viktigt för demokratin"...
Bo Rothstein kan man kanske beskylla för mycket, men det var ju inte det han sa. Varför påstår du att han har sagt det? Eller har han sagt det?
/Uffe

Hanna Wagenius sa...

Nicklas Eriksson; Ja, vad ska man säga?

Uffe; Jag föreslår att du läser mitt blogginlägg i sin helhet.

Anonym sa...

Hej igen
Jag har naturligtvis läst hela ditt inlägg. Skulle frasen "det finns inget demokrativärde i att yttra sig på ett sätt som är skadligt för någon annan" innebära att man inte tycker att yttrandefrihet inte är något viktigt? Jag fattar uppriktigt sagt inte.
/Uffe

Anonym sa...

Det är en underbar dag när du citerar en anarco-syndikalist :)

Anonym sa...

Jaså, jag får ingen förklaring till ovan ställda fråga?
/Uffe

Hanna Wagenius sa...

Uffe; Om du faktiskt inte förstår det jag skriver så kan jag nog inte göra så mycket mer för dig.

Anonym sa...

Ty "ja" eller "nej" hade ju räckt, men vi glömmer det här.
/Uffe

Anonym sa...

Kul att du citerar Noam Chomsky som är Vänsterextremist och Anarko-Syndikalist ;)

Hanna Wagenius sa...

Uffe; Om du tror att ett "ja" eller "nej" hade räckt så hade det verkligen inte hjälpt.

Oskar och Anonym 12:20; Jag skiter i Chomskys politiska tillhörighet, han sa det så jäfla bra om yttrandefriheten.

Anonym sa...

För mig hade det räckt. Skippa gärna besserwissertonen.
/Uffe

Hanna Wagenius sa...

Uffe; Nej, för det är inte en fråga man kan svara "ja" eller "nej" på.
Men nåja, jag ska försöka förklara igen;

Och tvärtom vad bloggvurmare ofta argumenterar med, gynnar bloggvärlden enligt Rothstein inte demokratin.

– Det pekar i motsatt riktning. Möjligheten att vara anonym gör att folk skriver vad som helst. Det handlar om påhopp som publicister på dagstidningarnas insändarsidor aldrig hade släppt fram, säger Bo Rothstein.

(...)

- Förhoppningen med bloggarna var att det skulle främja demokratin, men det finns inget demokrativärde i att yttra sig på ett sätt som är skadligt för någon annan. Att de är många som gör det, gör det inte bättre.



Med Noam Chomskys ord, Om vi inte tror på yttrandefrihet för människor vi föraktar, tror vi inte på det alls, i minnet, kan vi alltså konstatera att Rothstein inte finner yttrandefriheten särskilt viktig för demokratin. Att människor vågar skriva vad de tycker - det är ett hot mot demokratin i denne professors ögon.