fredag, september 26, 2008

Antingen svar, eller så blir motståndet kvar

Det är svårt att låta bli att kommentera de förändringar som kommit till stånd. Samtidigt är det svårt att veta om man ska jubla eller gråta.

I mina ögon finns tre saker som måste redas ut, i följande ordning:

1. Hur skiljs trafiken ut?

Det nya förslaget ska, enligt förespråkare bara få tillgång till trafikstråk. Det är dock oklart, och lutar åt fel håll i fråga om hur dessa trafikstråk ska skiljas ut. För att förslaget ska vara acceptabelt får detta inte ske hos staten.

2. Vad avses när det sägs att den som blivit utsatt för spaning ska få reda på det?

Denna punkt är i princip beroende av att svaret på den första är att staten inte sållar trafiken - i sådant fall är var och en utsatt för spaning. Är så inte fallet, vilket jag hoppas, så måste svaret på denna punkt bli att var och en som får sin trafik vidarebefordrad till FRA skall anses vara utsatt för spaning, oavsett om någon fysisk hantering av trafiken skett eller ej.

3. Vad menas med "specialdomstol"?

Jag är generellt en smula skeptisk. Eftersom det är regeringen som tillsätter domare, och regeringen får beställa från FRA, blir det något av en jävfråga. Alltså, hur tänker regeringen göra domstolen oberoende?

Om någon tror att jag kommer att sluta upp när dessa extremt kritiska punkter kvarstår tror mycket, mycket fel.
Det innebär inte att jag kommer att hoppa av något. Min personliga inställning är att jag kan göra mest nytta i frågan inifrån. Mark Klamberg har däremot fått nog. Det är ett varningstecken som inte kan underskattas - i min bok betyder det att något är fel med liggande förslag.

Av yttersta vikt är att motståndet inte tystnar. Jag tror fortfarande inte att Fredrick Federley och Annie Johansson har gjort allt de kunnat. Jag tror att de kan arbeta fram de svar som behövs till mina frågor ovan.

Intressant att notera är ju också att det vänstern klagar på är att det inte blivit någon parlamentarisk utredning. Det tyder ju på att de snarare ville få skriva lite papper än faktiskt göra något konkret...

2 kommentarer:

Anonym sa...

För närvarande ser det ut som om det blir en total massavlyssning av allt. Våra vänner blev lurade. Det är i alla fall vad HAX läckor sprider. Skillnaden blir att den första filtreringen organiseras i en ny myndighet men det blir fortfarande staten. I praktiken lär skillnaden begränsas till att en gruppchef på FRA kallas generaldirektör tills kritikerna tröttnar.

cnab sa...

Läsvärt! Fd fp-riksdagsmannen Hans Lindblad reflekterar över FRA-frågans behandling, nya riksdagsledamöter och demokratins ställning

http://lars-ericksblogg.blogspot.com/

Än kanske det finns hopp?