fredag, september 05, 2008

Släng ut ungarna!

Allt om Barn tipsar idag om Daily Mirrors tips på hur du lär ditt barn att handskas med pengar. När de är mellan fem och elva ska man förklara "vartifrån pengarna kommer". Bästa tipset låter som följer:

"Låt dessutom dina barn få möjligheten att tjäna ihop lite extra pengar genom att göra små sysslor i hemmet – det lär barnet att pengar kommer från arbete. Barnet kommer också att få en ökad självkänsla när det förtjänar sina pengar."

Jag jublar!

Men jag saknar ett tips i åldersintervallen elva till arton - nämligen att man ska slänga ut dem. Ja, nu behöver det inte vara så brutalt som det låter, men har man de ekonomiska möjligheterna är det absolut till fördel för människor i sextonårsåldern att flytta hemifrån. Det lär inte bara ungdomen att själv sköta ett hushåll (eller, som i mitt fall, att trivas mitt i högen av mina egna grejer) och att beräkna matkostnader, man får också ett oerhört mycket bättre förhållande till sina föräldrar, inte minst för att man helt plötsligt förstår vilket jobb de faktiskt har. Dessutom får man enorm självkänsla av att klara sig själv - för ja, man kommer att klara sig själv. Kanske inte vid sexton, men då istället vid sjutton eller arton, och nej, man kommer inte att dö. Man lär sig om sig själv och att ta hand om sig själv. (Dessutom blir man så oerhört tacksam varje gång man får ett färdiglagat mål mat. Det blir lyxigt istället för vardag.)

I Stockholm bor visst de flesta hemma till långt över tjugoårsåldern. Sådant är horribelt. Visst kan säkert mycket skyllas på hyresregleringen, men ofta tror jag att mammor och pappor helt enkelt inte tror att deras barn kommer att klara sig. Om man tvivlar på det, då har man antagligen inte gjort ett särskilt bra jobb som förälder - för det är inte att madrassera väggarna, utan att lära barnen att stå på egna ben.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vet att när det diskuterades att löneläget var lågt för 15-17 åringar så sade fackordförandet vid det tillfället att "man skall väll inte uppmuntra barnarbete". Och så har vi anpassat Sverige, det är väldigt svårt att få jobb om man är under 18 och arbetet är i så fall hårt reglerat av lagar samt att lönen är extremt mycket lägre än för 18-åringar (ibland 20, dessutom har en del av våra social skyddsnät en 20-års gräns).

Vi har flyttat fram flytten tills efter studenten.

Hanna Wagenius sa...

magnus; Det låter ungefär som de som tycker det är hemskt att det finns marknadsföring riktad mot barn och ungdomar. Personligen tycker jag det snarare är fantastiskt att människor som knappt tjänar pengar kan bli en viktig målgrupp - det måste ju innebära att vi har en skaplig levnadsstandard.

Att inte flytta förrän efter studenten låter fullständigt galet. Själv flyttade jag när jag började gymnasiet, tack och lov.

Anonym sa...

Tjugoårsåldern är väl inte så farligt. Italienare bor hos morsan tills hon dör, sen tar han över huset och får lära sig att koka vatten.