tisdag, september 02, 2008

Blir bloggreglering verklighet?

Via HAX (jag menar, som om gammelmedia skulle nappa...) får jag reda på att EU troligen kommer att försöka reglera bloggarna. Det är uppenbarligen så att "their proliferation implies a need to establish (...) the right to reply" - alltså vill man införa replikrätt på bloggar, något som inte ens finns vad det gäller tidningar.

Extra intressant är följande stycke, som kommer ur den "förklarande texten":
"The report acknowledges the spreading use for a nominal fee of user-generated content by the commercial publications and the privacy and competition issues this generates. It recommends compensating non-professionals commensurately to the commercial value they generate and using ethical codes to protect the privacy of citizens and public figures."

Nu är min engelska inte helt upp to date, men det låter lite som om de tänker ta ut någon form av avgift för att man bloggar - och sedan kompensera de som inte bloggar professionelt i förhållande till vilket värde de producerar. Dessutom ska man använda någon typ av etisk kod för att skydda medborgare och offentliga personer.
Det känns inte helt långsökt att börja misstänka att ett intresse finns för dels en typ av självlegitimering finns - alltså att man vill ta in pengar och sedan portionera tillbaka dem för att helt enkelt sysselsätta någon myndighet - och att få bort så kallade "oseriösa" bloggare från internet - sådana som Mikko anser skräpar ner.
Och vad är det här för något om att skydda offentliga personer? De anses väl vanligen vara mindre skyddsvärda än vanliga privatpersoner? Vill man verkligen värna den personliga integriteten så ska man tvärt om låta bloggarna vara ifred, så att eventuellt baktalade personer själva kan nå ut med sanningen.

Kanske får man helt enkelt låta bli att blogga och bli en frekvent uppdaterad hemsida istället. Undrans hur rekvisiten för att klassas som blogg egentligen kommer att se ut, och vilka fler det kommer att drabba...

Om det nu kommer att behöva drabba någon. Det måste väl finnas någon mer än Fjellner som är emot?

4 kommentarer:

Martin Olsvenne sa...

"Hej och välkommen till Martin Olsvennes Frekvent Uppdaterade Hemsida (OBS! Inte en blogg!)"

Hur bra låter detta? Men kanske blir man tvungen... Vad de än inför kommer jag vägra. Jag vägrar betala, jag vägrar registrera, jag vägrar låta folk skriva på bloggen som jag inte vill ska skriva där. Det är min blogg, ingen annans. Ge fan!

2009 års nya ord: "FUH"? Låter klatschigt - Lite som när man är ute och kutar i skogen och springer in i ett oväntat hinder som inte hör hemma där. Luften går ur en. Hmmm... inte en helt dålig liknelse...

Anonym sa...

Jag skrämmer skiten ur fler och fler. Först tystnade Rick Falkvinge, nu är det opassades tur. Visst, det blir en censurerad hemsida. Men det funkar inte. Censur stryper nämligen debatten och väcker inte intresse. Dylik ängslan är inte produktiv. Det blir tandlöst och politiskt korrekt.

Så mycket var det bevänt med dessa aktörers engagemang i FRA-frågen. Ska nya krafter ta över nu?

http://beta.newsmill.se/node/1021

Försökte nyss lägga in en kommentar på opassande, vilket tidigare gått bra. Nu gick det inte.

Bloggande farligt, som opassande säger? Ja, visst är det det! Ingenting för svaga nerver. Det är precis vad jag själv INTE har.

Så utvecklas nu bloggkulturen hastigt. De svaga rensas bort. Evolution. Survival of the fittest.

Det diffusa sorlet övergår i verklig sång.

Ja, bilden blir allt klarare. Frontlinjerna klarnar.

Frontlinjerna klarnar. Bloggaren Aina Troberg sällar sig til antidemokraterna. Där fick jag emellertid nyss in en kommentar, vilket tidigare misslyckats.

Aina Troberg missar det väsentliga. Demokratin är ingen tebjudning. Krampaktiga försök att tukta den störiga bloggsfären - buset! - med diverse reglemanger tar död på själva rörelsen. För ett sådant krävs nämlige EN sak: demokratins själva grundvärde.

FRIHET.

Och frihet är inget för de räddhågade.

Anonym sa...

Om det är så som det låter, verkar det som man bör skaffa sig en amerikansk hemsida, och enbart använda det svenska blogghotellet för att koppla fram dit. Övre medelklassen förnekar sig inte. Detta har jag befarat länge.

Anonym sa...

Låter som en bloggskatt, vilket låter helt orättfärdigt för mig, eftersom de flesta bloggar inte går med vinst, vad jag vet. Detta borde väcka ännu mer protester än FRA-lagen.