torsdag, januari 15, 2009

Zaremba tar tag i grundlagsdebatten

Det finns många anledningar till att jag älskar Max. Deras perfekta hamburgare är en av dem. Att stripsen idag var mycket godare än vanligt en annan.

Ett gigantiskt plus är också att de bjuder på DN. Jag läser vanligtvis tidningen på nätet, och missar därför en del rätt bra saker. Idag uppenbarligen Maciej Zarembas debattinlägg.

Det är nog ingen hemlighet att jag inte är ett stort fan av vare sig politiska kompromisser eller vår grundlag. En kompromiss är ofta den sämsta av tre tänkbara lösningar, och grundlagen fungerar ungefär som lagstiftarnas dasspapper.

Våra rättigheter är skyddade - från att kunna tas i anspråk.

Det juridiska språket är också något som Zaremba uppmärksammar (liksom många förtvivlade juriststudenter innan honom, vill jag lova). Och nog är det sant att texten på sina håll är väl krånglig, och därtill inte alls ger intrycket av att vara ett grundläggande manifest.

Man får väl helt enkelt hoppas att Zaremba får rätt om de två sista styckena:

"Så låt oss om sisådär sex år få fram ett helgjutet förslag att omvandla regeringsformen från ett administrativt stycke till en fyr som lyser upp mörkret. [...]

Sedan får debatten komma, och motförslagen, och remisserna och kompromisserna. I den ordningen.
"

4 kommentarer:

Simon sa...

Zaremba är alltid intressant att läsa, han kan verkligen få till fantastiska formuleringar:

"Säkert är det också ett framsteg att procentspärren för personval sänks från åtta till fem procent. En framkämpad kompromiss, förstår man, eftersom det största partiet ogillar personval. De undergräver partisammanhållningen, menar socialdemokraterna. Det är säkert en riktig bedömning."

Spot on!

Unknown sa...

Exakt, om personer är personvalda är de kanske inte lika lätta att få in i partifållan som röstboskap.

Ett problem kan ju dock vara att personer med ganska extrema åsikter kan kryssas in av en relativt liten grupp människor, typ Sacredeus-fallet.

Johan, PL&C sa...

Jag håller med om allt om grundlagen, men du måste ju förstå att MAX' läbbiga klägg inte på något sätt kan smaka gott!

Det där är något missriktat lokalpatriotisk som folk från norr ägnar sig åt. Allvarligt?

:-D

(Undantaget är dock deras fantastiska smältost som man kan få köpa om man frågar efter den.. en kopp varm flytande cheddarost. Fantastiskt. Men det är också det enda.)

Hanna Wagenius sa...

Oscar Fredriksson; Tja, men om folk vill bli representerade av galningar så måste man ju låta dem bli det.

Johan; Av din formulering tycker jag mig kunna uttyda att du de facto inte smakat Max hamburgare - något som är en riktig skam. Låt mig uppmana dig att, om du någon gång besöker Uppsala, uppsöka Max vid Stora Torget och där be om ett originalmål utan lök och tomat. (Rekommenderar onsdagar, då detta mål utgör dagens rätt och därmed blir billigare.)
När du upplevt denna kulinariska fulländelse får du lov att återkomma.

Det har ingenting med lokalpatriotism att göra - jag är ju inte direkt från Pietå eller var det hela nu startade. Jag bara uppskattar Sveriges godaste hamburgare.