onsdag, januari 07, 2009

Om du är förvånad är du dum i huvudet

I likhet med Johan Hedin blev jag i morse uppringd och utfrågad om energipolitik. Till skillnad från Johan orkade jag inte jävlas med den bisarra frågeställningen eftersom jag knappt fått i mig frukosten - men likt honom är jag en smula upprörd över den utveckling samhället tagit.

Politiker ska bestämma hur din el ska levereras i framtiden.

Av samma skäl blir jag upprörd över Margot Wallströms raljerande i fördragsfrågan. Johan Norbergs klockrena rubrik upplös folket och välj ett nytt säger väl allt...

Politiker inte bara förväntas bestämma en herrejävlans massa saker, de flesta vill det också. Jag kommer ihåg ett möte med Liberala Gruppen, där en moderat riksdagskvinna förklarade att folk inte sitter i riksdagen för pengarna, utan för makten - och att det inte är fult att vilja ha makt.
Temat? En liberal grundlag, om jag inte minns fel.

Därför är det heller ingen överraskning att socialdemokraterna i princip vill förbjuda öppna nätverk. (ProjO skriver mer utförligt än jag orkar.)

Sa jag gott nytt 1984..?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är svårt att inte bli deprimerad alltså. Samtidigt är det skönt att se hur bred fronten mot galenskapen faktiskt är.

Anonym sa...

Tyvärr befinner sig den breda fronten endast på den front som galenskapen vill förhindra (alltså det öppna Internet).

Där det verkligen gäller (politiker och tjänstemän) finns det få liberaler. Alla problem och frågor skall lösas av det offentliga.

Orkar folk inte tänka själva...?

Anonym sa...

Eh-hrm... vilka var det nu igen som röstade igenom FRA-lagen..?

Kom igen om 1984 när tårarna torkat på Federley.

Lars-Erick Forsgren sa...

Alla rätt. Och rösterna på FRA kom från rädda mobbade riksdagsmän, som inte vågar mopsa mot de stora grabbarna.

Rädslan regerar över Sverige...
Det är väl så vi vill ha det.

Hanna Wagenius sa...

Joshua_Tree; Förvisso, men ännu mer deprimerande att den inte åstadkommer något...

Gryningsräd; Jag undrar också ibland.

Nicklas Eriksson; Jag är fullt medveten om det och tycker att det är obeskrivligt äckligt. Guilt by association är inte ett trevligt tilltag.

Lars-Erick Forsgren; Nej, det tror jag inte. Men jag undrar om folk har insett hur det är.