onsdag, januari 21, 2009

Vad man kan lära sig av Kristdemokraterna

Jag är inget stort fan av Kristdemokraterna. De står för en alldeles för religiös syn på saker och ting, och förhåller sig alldeles för konservativt till, tja, allt.

Det visar sig dock att man kan lära sig saker även av dem.

Till att börja med principfastheten. Ja, jag förstår varför kd får vägra men c inte fick det i FRA-frågan, men ändå; principfastheten.

Vidare frågan om huruvida kyrkan ska "tvingas" viga samkönade par eller inte - eller snarare om kyrkan över huvud taget ska ha vigselrätt. Det ska den naturligtvis inte. (Kan påpekas att avtalsfrihet naturligtvis vore trevligast för alla, men vafan, tillåt mig att vara pragmatisk.)
Vill man ha, eh, Guds välsignelse över sin religion så får man gärna knalla till kyrkan - men det finns ingen som helst anledning att ge dem en myndighetsutövande roll.

DN, SvD, Newsmill.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det handlar om mer än pragmatism, det handlar om tolkning av våra grundlagar och FN-konventioner. Att kd har backat på just denna fråga har de gjort av enbart valstrategiska skäl och på tvång av alliansen. Göran Hägglund säger själv att han tycker det är toppen som det ser ut idag (och menar alltså att han egentligen hellre skulle se att det förblev som det är). Har skrivit en massa mer om detta på min blogg...

Anonym sa...

Jag tycker det handlar om mer än pragmatism, det handlar om tolkning av våra grundlagar och FN-konventioner. Att kd har backat på just denna fråga har de gjort av enbart valstrategiska skäl och på tvång av alliansen. Göran Hägglund säger själv att han tycker det är toppen som det ser ut idag (och menar alltså att han egentligen hellre skulle se att det förblev som det är). Har skrivit en massa mer om detta på min blogg...