onsdag, februari 18, 2009

Saabla ...!

Somliga verkar vilja räddas av staten. Med somliga menas Saab-folket och dess ivrare.

Jag har en rätt bra relation till Saab som bil. När jag var liten fick man in en vuxencykel, två barncyklar, en trehjuling, väskor, tre barn och en vuxen i niotrean. Om jag någon gång får råd att köpa en bil skulle jag definitivt överväga att köpa just en Saab. Men att därifrån ta steget till att tvinga skattebetalarna pumpa pengar in i det döende företaget - det är galet stort.

Ja, jag förstår att många är oroliga och rädda. Det var folk vid varvskrisen också. Men det kommer nya jobb! Det tar lite tid, det är en omställning och det blir inte kul i alla stunder. Men de nya jobben kommer.

Grunden för det hela är att verkligheten inte är statisk. Saker och ting förändras hela tiden - ja, titta bara på vädret! Titta tillbaka i historien!

All respekt till Maud som står på sig i frågan. Läs några vettiga personer om Saaben: Per Ankersjö, Johan på P, L & C, Annie Johansson och Magnus Andersson.

1 kommentar:

Emil sa...

Jag är bodde i Trollhättan under de 18 första åren av mitt liv (bor i sthlm nu). Halva släkten har jobbat på SAAB, och ett antal av dem gör det fortfarande. Min pappa var där i 17 år, innan han bytte. Morfar hade varit där i 49 år när han gick i pension. Själv PRAO:ade jag där flera gånger i grundskolan. Jag gillar dessutom bilarna, och skulle nog välja en 9-3 om det hade varit aktuellt att köpa bil just nu (behovet är dock inte så stort för någon som inte har barn och bor i sthlm innerstad).

Allt det här sätter givetvis mina liberala värderingar på prov, men jag kan bara inte se att det skulle finnas någon poäng med att svenska staten skulle gå in. Vi kan inte subventionera dödsdömda företag med pengar från nya tillväxtföretag. I slutändan kommer det innebär att vi inte har några jobb alls.

Det pågår redan en gigantisk satsning på infrastruktur mellan Trollhättan och Göteborg. Staden har sedan några år en högskola. Hälften av Sveriges filmer produceras i Trollhättan. Volvo Aero är fortfarande livskraftigt. Jag hoppas och tror att Trollhättan skulle överleva utan SAAB. Trots det kan jag inte sluta hoppas att det aldrig ska bli aktuellt.