Företrädare för oppositionen skriver idag på DN Debatt att de tänker riva upp avregleringen av järnvägstrafiken.
Förlåt, men de här människorna måste ju ha bott under en sten de senaste, tja, vad vet jag, tjugo åren. Kan alla som gillar SJ räcka upp en hand? Se där, det var de fyra som skrev artikeln. Också precis det antal röster de kommer vinna på utspelet.
De kan snacka hur mycket de vill om att man "med resenären i centrum först [borde] identifiera de problem som finns i järnvägstrafiken och därefter föreslå de mest effektiva åtgärderna" - det är det som SJ har misslyckats med i åratal. Man kan också gärna ta sig en titt i backspelgen och titta på hur mycket pengar den förra regeringen gav åt Banverket.
Sen måste man också ta grundkursen Marknadsekonomi 1.0. Så här är det:
Företag måste, för att överleva, tjäna pengar.
För att tjäna pengar, måste företag tillhandahålla något som folk vill ha - och dessutom göra det bra.
Anledningen till att SJ fortfarande är vid liv är att de helt enkelt inte haft någon konkurrens. Troligen kommer avregleringen dessutom ha positiv inverkan på Banverket, som ska börja använda sig av mer marknadsmässiga banavgifter. Det innebär i sin tur förhoppningsvis att tågbolagen börjar ställa större krav på myndigheten; det är inte OK att tåg blir stående i fem minuter strax utanför Stockholm Central för att en jävla lampa inte slutar lysa.
Hallgren, Ohly, Svensson Smith och Rudén borde göra sig själva en tjänst och tänka innan de talar - lite som att SJ gjorde det bäst om de kommunicerade med Banverket innan de körde.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Avreglering är knappast en lösning. USA är det tydligaste exemplet på ett totalt misslyckande. Problemet är att det krävs investeringar som varken regeringen eller oppositionen är beredd att göra. Tyskland har det bästa järnvägsnätet i världen, och det beror på att de har dubbelspår. Lösningen är dubbelspår eftersom förseningarna upphör och människor vågar använda tåget.
En avreglering av järnvägen är nog rätt nyttigt för att få SJ upp på banan (ursäkta den dåliga ordvitsen). Dubbelspår är bra - men dyrt - som du skriver.
Min betänklighet är bara att man borde samordna bokningssystemet (förvisso en deltalj i den stora frågan). Men som jag har upplevt det det finns ett problem i länder som inte har kombinerat ett sammanhållet bokningssystem med privat järnväg. Då blir det svårare för konsumenten att hitta avgångar och jämföra priser.
Men detta är tror jag man löser.
Än så länge säljer både SJ och Veolia biljetter både för varandra och dessutom Öresundståg (som vad jag vet bara säljer till sina egna tåg, offline).
Låt oss hoppas att de fortsätter med det; det gör konkurrensen mycket tydlig och gynnar dessutom tåg i förhållande till andra transportmedel (vilket jag tror tåg rent generellt tjänar på!).
@Anonym:
Om reglering vore en lösning skulle det ju inte finnas några problem. Det har ju ändå varit reglerat ett tag.
Skicka en kommentar