söndag, december 21, 2008

Ett julinlägg

Ja, jag vet att det är ett par dagar för tidigt, men eftersom jag inte kommer att ha tillgång till internet där jag ska spendera julafton - hos mormor - så är det lika bra att ta det nu.

Redan förra året berättade jag om min, tja, rätt skiftande inställning till julen. Blogge har förtjänstfullt gjort upp med de kristna inslagen i julen (även om jag personligen är en smula tveksam till likhetstecknet mellan Oden och tomten), så jag känner inget behov av att klaga. I år ska jag njuta!

För precis som jag var inne på förra året så har julen gått och blivit något utav en kapitalismens högtid. Vissa invänder nog mot tanken - man handlar ju ändå för att ge bort - men de har missat en viktig beståndsdel; nämligen att kapitalismen på intet sätt kräver av människor att de ska arbeta för ekonomisk vinning, utan faktiskt ger dem friheten att arbeta för något annat. Mellanmänskliga relationer, exempelvis.
Julklapparna är i mina ögon ett sätt att visa uppskattning för sina nära och kära. Det handlar om symboler mer än saker.

Appropå saker. Kvällens Agenda tog upp Reinfeldts påstående om att man ska köpa inhemska varor i julklappar för att stödja den svenska ekonomin.
Sista minuten-tips till Filippa: En bok om ekonomi. Ta något enkelt, så att grabben förstår.
Ask och Tolgfors förtjänar ett varsit exemplar av 1984. Vore bra att skicka ett till Bodström också, när man ändå håller på.
Annika Qarlsson behöver använda julledigheten till att läsa av Petra Östergrens Porr, horor och feminister som jag skickade till henne i somras. Chansen är väl inte så stor, men vafan, sker det jungfrufödslar, så...
En och annan behöver kanske ägna sin ledighet åt att läsa på lite om vad nyliberalism är - om inte annat för att inse att det inte direkt var den som orsakade finanskrisen.
ERK hoppas jag får en rejäl portion självinsikt i julklapp - eller att det åtminstone ligger lite humor under granen och väntar.
Piratpartiet har, några dagar för tidigt visserligen, fått en julklapp som jag verkligen unnar dem. Det ska bli intressant att se hur de gör i parlamentet - finns det månne en alldeles speciell vågmästarplan för EU?
Sexualmoralismen verkar få sig en känga i julklapp. Jag undrar hur wanna be-feministerna får in porrindustrins kollaps i analysen av hur heeemskt det är med det sexualiserade samhället där sex kan köpas för pengar och människor tvingast ta porrjobb och barnen gråter och allt vad det nu är.

Alla er andra vill jag bara önska en riktigt god jul. Och var för guds skull inte rädda för julmaten. Köp en bok och tänk på att det är lika farligt att väga tre kilo för lite som fyrtiofem kilo förmycket.

Glöm förresten för allt i världen inte Jul med Ernst, som spelats in hos min farbror och faster med familj. När ni tittar på alla vackra naturbilder så hoppas jag ni hör min skrytsamma röst inne i huvudet; där bor jag. I paradiset. (Och för er som såg förra avsnittet vill jag bara föra in en dementi; farfar har då aldrig lärt Karl-Arne att ta granar som växer ihop, tvärt om. Huvvaligen.)

12 kommentarer:

Adam Tiwe sa...

God jul, älskade.

Anonym sa...

Piratpartiets strategi för EU, varsågod. :-)

Emil sa...

God jul. Duger en femma i omröstningen om årets blogg som julklapp? :)

Anonym sa...

God Jul.

Hanna Wagenius sa...

Adam; God jul själv! <3

Mikael Nilsson; Åh. Fan, jag måste börja läsa Christian Engström.

Emil; Jag är alltså nominerad? Det hade jag missat. Men den julklappen tackar man inte nej till! :D

En vanlig $vensson sa...

God jul. Frederic Bastiat fyller de flesta basala behov rörande både ekonomi och liberalism. Dessutom en utländsk idéimport.

Anonym sa...

"Vissa invänder nog mot tanken - man handlar ju ändå för att ge bort - men de har missat en viktig beståndsdel; nämligen att kapitalismen på intet sätt kräver av människor att de ska arbeta för ekonomisk vinning, utan faktiskt ger dem friheten att arbeta för något annat."

Ursäkta, men på vilket sätt inbegriper det de som inte har tillräckligt med pengar stashade så att de kan ta sig den lyxen utan måste lönearbeta..?

Anonym sa...

Jag hoppas Adam visade julkortet jag skickade er, med Atlas-referenser och dollartecken!

God Jul, Hanna, även om jag inte känner dig.

Karl Malmqvist sa...

Well, det är väl bara att instämma: God Jul!

Hanna Wagenius sa...

Nicklas Eriksson; Försök låta bli att blanda ihop "frihet" med "möjlighet", är du snäll. Det blir så tjatigt att rätta hela tiden...

Anonym sa...

Fan vad du är bra. ^^

Hanna Wagenius sa...

Alexander; Man tackar allra ödmjukast!