torsdag, december 11, 2008

Men Maud, du sa ju..!

28 miljarder åt bilindustrin, alltså. Jag var en av de som applåderade när Maud Olofsson på Framtidskonventet i Norrköping påpekade att "paket" inte gör någon egentlig nytta och att staten kanske inte ska lägga sig i så jäfla mycket.

Igår kväll roade jag mig med att läsa en bit ur Johan Norbergs bok När människan skapade världen, och det råkade bli just ett avsnitt om varför politiker ska ge fan i att kasta andras pengar omkring sig. Man ställer en enkel fråga: Om du nu är så smart, varför är du inte rik?
Alltså, om Maud Olofsson, Anders Borg och Mona Sahlin nu vet att svensk fordonsindustri kommer att komma på fötter, varför har de inte själva investerat i den?

Apropå Sahlin, förresten. Det är kanske dags att blåsa liv i ett gammalt Oscar Wilde-citat: När folk är överrens med mig har jag ofta en känsla av att jag måste ha fel.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Så mycket för garantier i form av ideologi och sånt. (Jag ska snart komma med lite mer välvilliga kommentarer eftersom jag nyligen lagt en bevakning på din blogg för att jag gillar den och tycker att du verkar vara en vettig person.) Sådärja, lite socker på skeden så går medicinen ner. ;)

Monodemon sa...

Nu handlar det faktiskt om att "rädda klimatet", som Maud sa! Och om inte politiker framtvingar klimatsmarta regnskogsdrivna bilar, vilka ska då göra det?!

...åsså en ännu seriösare fråga:
Hanna, vilken är det ideologiska skillnaden mellan jordbruksstöd och bilindustristöd?

Anonym sa...

(Jag har lagt en bevakning på din blogg för du verkar vara en vettig människa) ha ha ...

Jo nog är du vettig inget ont om detta det som däremot är bedrövligt är att man som i gammal vanlig politikeranda ser samma ryggdunkande bland vissa bloggare så då undrar man ju var skillnaden ligger.Roande men knappast förtroendeingivande som i det första fallet.

Miriam

Hanna Wagenius sa...

Joshua_Tree; Jag vet.. :-(

Monodemon; Öh, jag vet inte, konsumenterna kanske? ;-)

Ingen alls. Därför vill jag ha bort jordbruksstödet också.

Anonym 6:11; Jag ser inte riktigt problemet med att någon "ryggdunkar" mig när de tycker att jag gjort något bra. Sådant förekommer väl i alla mänskliga relationer?

Anonym sa...

Och såg ni så förbannad Borg såg ut när "lilla tant Maud" presenterade PAKETET. Inte just för att det var HON som presenterade utan för att det såg ut som om han inte alls var med på detta.
Och f ö kan inte "lilla tant Maud" be någon om ett gott råd om hur hon skall klä sig.

Monodemon sa...

Så...
Rätta mig om jag har fel, men Centerpartiet har väl aldrig haft några problem med förekomsten av jordbruksstöd?

Att ett parti som vurmar för statliga subventioner inom en viss bransch är beredda att expandera detta synsätt till att omfatta fler sektorer kan väl ändå inte ha kommit som någon större överraskning? Det är ju bara konsekvent!

Min tidigare formulering "liberal men centerpartist" kanske inte var så anmärkningsvärd ändå... ;-)

Hanna Wagenius sa...

Monodemon; Kanske inte så mycket historiskt sett, men Eskil Erlandsson har ju faktiskt uttryckt kritik mot EU:s jordbruksstöd, och den kommande generationen centerpartister är inte så förtjusta i det.