torsdag, december 18, 2008

Låt mig se om jag fattat det här rätt nu...

1. FRA. Förslaget kommer egentligen från sossarna.

2. IPRED. Sossarna hejar på.

3. Teledatalagringen. Hela skiten är egentligen Bodströms.

Somliga säger att Centerpartiet säljer ut integriteten. Det stämmer inte. Ordet sälja implicerar att ett utbyte sker - men vi har inte fått något tillbaka. Noll gehör för de nödvändiga förändringarna av arbetsmarknadslagstiftningen, exempelvis. Vi kunde lika gärna förhandlat med Sahlin. Regelförenklingar på företagsområdet? Jo tjena. Författningsdomstol? Nej just det, ett visst parti har fått vetorätt av statsministern...
Vad tjänar vi på det här egentligen?

Jo, naturligtvis är vi en del av regeringsmakten. Men makt för maktens skull är ju inte poängen - vi skulle ju ta makten för att göra något bra av det!

Jag har bara en fråga till partiledningen; vad fan gör centerpartiet i en socialdemokratisk regering?!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ditt problem är att du utgår från att centerpartister är något annat än ryggradslösa dussinpolitiker.

Anonym sa...

Jag tycker att det är orättvist att skylla FRA-lagen på socialdemokraterna. Det fanns inget som tvingade alliansen att anta den och alliansen bär det fulla ansvaret. Vad gäller datalagringsdirektivet så stämmer det att det till stor del är socialdemokraterna och Bodström som bör klandras för det.

(van)äras den som (van)äras bör!

Anders Utbult sa...

Det är också en stor skillnad mellan att ta upp saker på agendan (vilket förstås är skamligt i sig) men att sedan driva igenom det, köra över protester, försöka mörka delar osv. osv.

Hanna Wagenius sa...

Anonym; Nej. Jag utgår från att vi hade en politik.

Tor; Det är ju det som är poängen - att vi frivilligt genomför sossepolitik så att de inte kan klandras för skiten.

Anders Utbult; Ja. Meningen med inlägget är inte att skylla på sossarna, utan att fråga sig varför Alliansen driver sossepolitik.

Anonym sa...

Om jag kommer ihåg rätt från vad jag läst på Johan Linanders blogg så har centern fått en utredning om snabbtåg. Och misförstå mig rätt, jag gillar snabbtåg, men om det är den enda frågan man egentligen driver kanske det skulle framgå någonstans.

Monodemon sa...

Man kunde ju nästan ana lite vartåt det barkade när Alliansen och nya Moderaterna gick till val på systemputsning istället för systemskifte... Inte?

Engagera dig i Klassiskt Liberala Partiet istället Hanna! Jag lovar att rösta på dig.

Hanna Wagenius sa...

Mårten Fjällström; Ja, om inte annat vore det schysst om de meddelade sina egna medlemmar...

Monodemon; Men chansen att komma in i riksdagen för KLP är ju ungefär lika stor som att ställa upp med ett eget parti. Förlåt mig, men jag är en smula taktisk här.

Anonym sa...

Sorry, läste visst litet slarvigt.

Anonym sa...

Strategin är nog att lägga sig så nära sossarna att det inte finns någonting för Sahlin att ta på i valkampanjen utom arbetsmarknadspolitiken där man hoppas på ett starkt folkligt stöd. Dessvärre har detta inneburit att replikera sossarna även i frågor som försvar, rättssäkerhet och personlig integritet, frågor där sossarnas ställningstaganden inte har något brett stöd i samhället.

Detta vidhålls även där det innebär att sälja ut kärnan av vad vi håller för omistligt i ett civliserat demokratiskt samhälle, borgerlighetens raison d'être. Ordet vi inkluderar här naturligtvis inte statsministern med entourage som ju gjort till ett framgångsrecept av att vara ett moraliskt vacuum.

Jag tror att taktiken understundom kallats för Schlingmandoktrinen.

Lars-Erick Forsgren sa...

jaja. det är ju så att ideologi inte är ngt favoritämne hos dagens politiker.
det är MAKT som gäller.
Den råa makten, utan belastning av ngt så löjligt som ideologi .