tisdag, december 02, 2008

Men lägg ner ERK nån jävla gång då!

di.se rapporterar att Coca Cola Zeros reklam, break up as it should be, har "fällts" av näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK.

Att rådet är ett jävla skämt råder det inget tvivel om, och att de fortsätter försöka vara roliga känns ju bara så tröttsamt.

Att, som rådet gjort, uttolka själva tanken bakom reklamfilmen är ju något av en fallgrop i sig, eftersom det säger mer om rådets associationsförmåga än något annat. Att hävda att den spär på "myten om att män generellt inte vill ha en djupare relation utan är nöjda bara de får ha mycket sex" innebär ju att de helt blundar för tjejens ställningstagande i reklamfilmen - hon är ju faktiskt också nöjd bara hon får sex. Vad i hela friden "myten om kvinnlighet" som man dessutom hävdar upprätthålls är för något, det undrar jag verkligen. Det finns nämligen inte en myt om kvinnlighet, det finns en jäfla massa olika synsätt. Ibland porträtteras kvinnan som oansvarig, tankspridd, barnslig och farlig för män eftersom hon lockar till sex hela tiden; ibland som ansvarstagande, allvetande, vuxen och frigid. Det finns ett oändligt antal variationer!

Lättklädda kvinnor är dessutom sexistiska. Fint, det ska jag tänka på nästa gång det blir fint väder; har jag kort kjol på mig så diskriminerar och förtrycker jag kvinnor. Tack, ERK, det visste jag nämligen inte.

Martin, den liberala misantropen, lackar också och hos ERK finns inte ärendet än.

9 kommentarer:

Gabriel Bergin sa...

Man blir så evinnerligt trött.

Själv avskyr jag reklamen ifråga och på grund av den köper jag helt enkelt inte Coca Cola Zero utan väljer istället Light (om jag nu ska stoppa i mig Cola alls, vilket är sällsynt).

Men det är just det som är poängen! Jag, som tar illa vid mig av reklamen, kan helt enkelt välja att inte handla produkten som marknadsförs. Jag behöver inte ERK för att veta vad reklamen förmedlar till mig.

Unknown sa...

Jag har inget emot att en branschorganisation utan sanktionsmöjligheter arbetar för att peka på när reklam är överdrivet schabloniserande eller whatever.

Grejen är att ERK "fäller" en massa bilder på extremt tveksamma grunder. Därmed underminerar de sig själva och gör att absolut ingen kan ta dem på allvar. Varför är det förtryck så fort en kvinna utstrålar sexualitet? Att marknaden har egen opinionsverksamhet för att jobba för jämställdheten är väl bra och så; men måste de vara så jävla dåliga på det?

/Petter

Unknown sa...

Förresten så dricker jag Cola Zero för att ibland känner man inte för ett kilo socker; och aspartam är godare än sackarin. :)

Anonym sa...

Petter; nej det gör de inte. Du måste skriva riktigt bra varför du vill ha bilden/kampanjen fälld annars fäller de inte.

Hanna Wagenius sa...

Nicklas Eriksson; Åh, du menar som i anmälan av Ateljé Stor & liten, interpoker.com o.s.v.?
Du räcker med att säga att kampajen schabloniserar. Det är förvisso ett svårt ord att stava till, men va fan..

Simon sa...

Anledningen till att vi över huvud taget har ERK är en kompromiss från näringslivet som hålls upp när regeringar börja hota med förbud mot könsdiskriminerande reklam. Politikerna verkar inte vara nöjda, så nu har man även infört Reklamombudsmannen som har ett liknande uppdrag.

Bortsett från enstaka hemmagjord reklam för däck med barbröstade kvinnor rör det sig nästan alltid om gränsfall som fälls. Istället för att bidra till mindre sexism som en ERK-fällning snarare som en fjäder i hatten som visar att man lyckats nå ut med sin reklam.

Hela cirkusen är såklart meningslös och korkad, men det är bättre än sossarnas lagstiftningshot.

Hanna Wagenius sa...

Simon; Jag är i högsta grad medveten om varför ERK existerar. Jag önskar bara att vi hade ett näringsliv med lite fitta i sig som stod på sig för yttrandefrihet.

Anonym sa...

Jag var en av dem som anmälde Coca Cola Zero till ERK. Det var inte bara reklamfilmen med "break up as it should be" som hade retat mig, utan samtliga av deras reklamfilmer, OCH deras hemsida. De framställer tjejer som krävande och gnälliga och killar som grabbiga och ytliga. Tjejer som vill binda sina killar till sig och gnäller om de inte får som de vill. Killar som BARA vill ha kravlösa knull och inga kärleksförhållanden. Det stinker gammaldags fördomar, och är nedvärderande både för män och för kvinnor. Jag avskyr "hö, hö, grabbar, fulla villiga brudar med jättetuttar" - attityden i reklam, och Coca Cola Zero tycker jag använder sig av den sortens grabbiga, ytliga värderingar, eftersom de inte tar hänsyn till att vi på 2000-talet faktiskt har kvinnor och män som vill ha jämlikhet i sina förhållanden.

Hanna Wagenius sa...

Maria H; Och du känner att du är så väldigt tolerant som vill få dem att hålla käften?

... bra, hörru.