söndag, juni 15, 2008

Att sätta vapnen i händerna på dem

En olycka kommer sällan ensam, sägs det. Ja, den här gången stämmer då påståendet. På onsdag riskerar Sverige att få en Lex Orwell, och idag rapporteras att sverigedemokraterna har tagit sig över riksdagsspärren i den senaste SIFO-mätningen.

Det borde ge både regeringen och riksdagen anledning att tänka över propositionen en extra gång. Vad skulle egentligen en sverigedemokratisk regering göra med lagen? Jag vill inte vara konspiratorisk, men tänk på det. Vad som är ett yttre hot är inte klart definierat i lagtexten - och det står väl ganska klart att sd inte ser med blida ögon på invandring. Gillar du fri invandring? Gör du det, men räkna också med att inte kunna uttrycka det utan att det fastnar hos FRA. Gömma flyktingar? Helkört. Googlar du på "invandring" kommer sd att få veta det. Kan man definieras som ett yttre hot endast genom att vara medborgare så kan man bannemig definieras som ett yttre hot om man är opatriotisk.

Gammelmedia verkar nu också vara medvetna om problemet (eller så har de insett att det fortfarande går att stoppa). DN publicerar en artikel där Google, Telia Sonera och Patrik Fältström, expert i regeringens egen IT-politiska strategigrupp, kritiserar lagen för att vara rättsosäker och främmande för en demokrati. P J Anders Linder på SvD analogiserar; vad skulle vi tyckt om det här rörde husransakningar? Aftonbladet skriver mycket kritisk artikel. (Knuff.se får jag över huvud taget inte att fungera för tillfället - överbelastning?)
Det rör på sig, så sakteligen. Låt oss hoppas att vi når över mållinjen till på onsdag. Att sätta vapnen i händerna på sverigedemokraterna låter inte som en så där jättebra idé.

20 kommentarer:

Ol' Dirty $venne sa...

Jag märkte också att knuff keffade ur. Det är väl den beryktade bloggbävningen (oj, vad det begreppet är etablerat nu btw - årets ord 2008!).

Hoppas det ger resultat oxå.

TF sa...

Nu får du väl ta och tagga ner! För bara ett par dagar sedan kom Sveriges mest ansedda partisympatimätning, SCB:s PSU, och där visar det sig att SD rört sig från 2,9 till 2,8% under senaste halvåret.

SD under Jimmie Åkesson är ett treprocentsparti. Punkt.

Gun Svensson sa...

Tänker i samma banor - och förstår inte varför dessa yngre riksdagsmän låter sig skrämmas. Det är inte som som fäller regeringen med ett Nej till denna lag, det är Statsministern och de andra i Alliansens topp om de gör detta till en kabinettsfråga. Dessa de yngre är ju de enda företrädare som vi upproriska har - glöm inte att det var sossarna som ställde till det! Sedan håller jag alla partier skyldiga för att dom tillämpar en ordning, som gör att man tvingar riksdagsledamöter att avtala bort sin lagstadgade rätt att rösta efter sitt eget hjärtas röst. Den som inte vill smaka på partipiskan kan välja att drabbas av "politisk snuva" och kvittas ut. Demokratin är sjuk - jag hoppas på dessa ungdomar som skulle kunna göra den friskare!

Anonym sa...

När jag läste att du var 19 år så kände jag att det inte var någon idé att kommentera detta.
Välkommen hem ocm 5-6 år när du har fått lite perspektiv på saker och ting.

Landet som gud glömde sa...

Betyder ditt inlägg att du sympatiserar med afrikanisering, arabisering och islamisering av Sverige. Betyder det att du älskar det som följt i massinvandringens spår som t ex gruppvåldtäkter, kvinnoförtryck, könsstympning, bidragsberoende, värdetransportrån, bankrån, hederskultur, hedersmord, hedersvåld, terrorism och sovande celler. Gillar du att fraternisera med hyklekärringar och skäggiga araber eller kanske dyrkar du negern?

Ta och kamma till dig, på fullt allvar det är ingen normal skandinav som vill ha en hoper svartingar kackandes i sina trädgårdar.

Hanna Wagenius sa...

tf; Att tro att sd aldrig kommer att ta sig in i riksdagen är nog dessvärre naivt.

Anonym 7:51 PM; Om du väljer att inte bemöta mig endast p.g.a. min ålder kan jag bara beklaga.

landet som gud glömde; Jag är liberal. Jag accepterar inga kränkningar av människans frihet - alltså sympatiserar jag varken med gruppvåldtäkter, kvinnoförtryck, könsstympning, bidragsberoende, värdetransportrån, bankrån, hederskultur, hedersmord, hedersvåld eller terrorism (är obekant med termen "sovande celler"). Det betyder också att jag inte accepterar kränkningar av människans frihet att röra sig och att flytta.

Vad du vill ha i din trädgård är upp till dig, det är en äganderättslig princip, men försök inte förbjuda någon annan att exempelvis anställa människor från ett utomskandinaviskt land.

Anonym sa...

Skoj att du knyter samman Sverigedemokraterna och FRA-lagen. Det här är väl svensk politik i ett nötskal? Lagar som drivs igenom utan att ha något som helst folkligt stöd. I samma anda som FRA-lagen håller man nu även på att avtala om ACTA, ett avtal som för att trygga upphovsrätten tar bort många av de rättigheter vi länge sett som självklara. Allt för vårt eget bästa osv.

Precis så är det med massinvandringen och mångkulturen. Den har smugits in genom ett riksdagsbeslut här och en författning där, helt utan debatt eller något som helst folkligt inflytande.

Så egentligen borde du bara hålla tyst och vara tacksam över att någon annan tänker på ditt eget bästa. Inte kan människor som du få ta del av vilken informations om helst utan att det sker någon form av kontroll? Hur skulle det se ut?

Anonym sa...

"Att tro att sd aldrig kommer att ta sig in i riksdagen är nog dessvärre naivt."

Varför skulle det vara "naivt"? Det är väl snarare du som är "naiv" om du tror att det inte kommer att hända. Det här är bara början. Sd växer som mest i valrörelserna. Stig-Björn Ljunggren, Sören Holmberg och Anders Sannerstedt - alla statsvetare och experter som tror att sd kommer in 2010 och möjligen 2009.

Hanna Wagenius sa...

Tobias Lindgren; läs vad jag skrev en gång till.

Gun Svensson sa...

Ja, och det riktigt sorgliga för dig Hanna är att det var ditt parti Centern som gjorde detta möjligt. Till att börja med beundrade jag verkligen Fredrik och Annie att de gjorde vad de kunde, men när återremissen behandlades igen samma dag efter en snabbehandling, då förstod jag att detta var ett välregisserat spel, där Fredrik och Annie blev s k "nyttiga idioter". De skulle rädda äran av att något bra gjorts, medan man ändå fick igenom valet av teknik för signalspaningen detta att kopior av all trafik från olika internetleverantörer ska skickas in i FRA:s nät med superdatorkraft. Det finns andra metoder som hade garanterat vår integritet, men det var inte intressant eftersom FRA behövde arbetsuppgifter och samtidigt fick man motorvägar för trafik där man från tid till annan med hjälp av sökord och sökmotorer plockar upp vad man inom FRA är intresserad av. Våra grundlagsskyddade rättigheter är nu i allvarlig fara och blotta tanken på att det som jag sysslat med den senaste tiden med fokus på FRA, skulle kunna vara noterat hos FRA, är en integritetskränkning. FRA har ju redan spanat på svenska medborgare utan att de är misstänkta för något brott trots att det är olagligt idag att göra så. Även om det inte skulle vara så att jag varit övervakad, men att jag tror att det kanske är så, visar att jag är otrygg i min relation till omgivningen och då har redan en skada på grund av integritetskränkningen redan skett. Och det är detta som händer i länder där alla medborgare övervakas av staten, men det örat har regeringen inte velat lyssna på. Jag har i vart fall bestämt mig för att de fyra partier som drivit igenom denna lag, får aldrig mera mina röster på någon enda nivå kommun, landsting och nation!!! Sedan blir det ett problem att hitta något nytt, men det är ju inte aktuellt förrän om två år, så den dagen den sorgen.

Anonym sa...

Hahahahaaaa!

Den så kallade Tobias Lindgren: ägd!

Anonym sa...

3,9 i en ny undersökning idag. Jag kan med stor säkerhet säga att Sd kommer in i Sveriges riksdag. Med tanke på att invandringspolitiken har har varit havererad i över 25 år. Roberth Ström
OBS jag existerar i verkligheten.

Anonym sa...

Hehe, jag gick på autopilot. Ber om ursäkt för påhoppet.

Anonym sa...

Jag förstår inte varför du tillåter rasister kommentera på din blogg, Hanna Wagenius. Niclas Eriksson ovan har kallat Dragan Klaric (sd) för bland annat "husneger".

Anonym sa...

Ja det har jag. Skulle jag skämmas för det menar du?

Hanna Wagenius sa...

Tobias Lindgren; Jag är liberal. Det skulle jag inte kunna vara om jag censurerade kommentarerna i min blogg.

Anonym sa...

Nå "Tobias". Menar du att jag skulle skämmas för att kalla Dragan och resten av idioterna med invandrarbakgrund som tar parti för rasisterna för husneger?

Du vet, att vara invandrare är inte automatiskt lika med att vara smart.

Anonym sa...

Ja, rasisten Nicklas, jag tycker att du ska skämmas. Inte bara visar du att du är en rasist - dessutom visar du ett enormt väljarförakt varande social(o)demokrat. Så länge Dragan Klaric röstade på er sossar, och det gjorde han, var han helt okej - men när han upptäckte vilka svenskfientliga personer det finns i partiet och gick över till det arbetarvänliga och svenskvänliga sd, som vill återskapa det folkhem som landsförrädaren Olof Palme raserade - och vars efterträdare Måna Muslim nu försöker rasera än mer - blir han kallad för rasistiska tillmälen "husneger" och liknande. Du är en jävla skam för alla svenskar. Jag skäms över att tillhöra samma etniska och kulturella grupp som du när du beter dig som ett svin på det sätt du gör.

http://www.sverigedemokraterna.net/nyhet.php?action=fullnews&id=197

"Vi tar bestämt avstånd ifrån rasism! Sd anser att alla människor har lika värde och att detta värde är och måste vara okränkbart."

http://www.sverigedemokraterna.net/kampanj2007/ViewText.inc.php?i=34

"Vi tar bestämt avstånd ifrån rasism, och anser att alla människor har lika värde."

http://www.sverigedemokraterna.net/parti_text.php?action=fullnews&id=262

"Som nationalister menar vi att varje folk har rätt till autonomi och till överlevnad som folk. Alla människor har lika värde."

http://www.sverigedemokraterna.net/nyhet.php?action=fullnews&id=317

"Helt central för oss är också FN:s deklaration om de mänskliga fri- och rättigheterna. Partiet tar starkt avstånd ifrån diskriminering av människor på grundval av kön, religiös och politisk tillhörighet eller etnisk bakgrund."

För övrigt borde du lära dig kommatering. Och förresten, tycker du att Danmark, Norge och Finland också är "rasistiska"? Är de danska socialdemokraterna, som har en hårdare invandringspolitik än sd, "rasistiska"?

Hanna - jag förstår. En respektabel åsikt, om än kontroversiell. Jag tvivlar dock på att du tillåter allt på din blogg.

Hanna Wagenius sa...

Herr Lindgren, jo, jag tillåter allt. Sveriges grundlag gör det inte.

Anonym sa...

Stackars Tobias, ta inte i så du alldeles kissar på dig nu.

Jag är inte medlem i socialdemokraterna eller något politiskt parti överhuvudtaget så jag bryr mig inte särskilt mycket om vad de gör. Du ska inte tro allt du läser på Dragans blogg, för att vara invandrare är fortfarande inte lika med att vara smart...

Däremot bryr jag mig om vad nazianstuckna sverigedemokraterna gör. Ni försöker inte återskapa något folkhem, för det var inte rasistiskt. Det är ni.

Jag är stolt över att vara en skam för "alla svenskar". Hälsa dem när du ser dem.

Puss.

Hanna, bara så du vet: "Tobias Lindgren" finns inte. Han är någon sverigedemokrat eller sympatisör till dem som använder namner som ett alias för att kunna sprida en massa skit som han sedan inte behöver stå för.