lördag, maj 31, 2008

FReAk out!

Bortsett från att jag alltid tyckt att det är djupt omoraliskt att på något vis avlyssna andra människors samtal eller för den delen läsa andras post, dagböcker och sms, så har jag inte varit särskilt insatt i FRA-debatten, och kan väl inte heller riktigt säga att jag är det. I stort sett verkar förslaget dock innebära att försvarets radioanstalt ges tillåtelse att avlyssna internettrafik och telefonsamtal som på något sätt rör sig utanför Sveriges gränser - exempelvis skulle de kunna granska Google-sökningar och läsa allt som finns på din hotmail. Lustigt nog verkar förslaget också innebära att Finland inte längre kommer att kunna koppla telefonsamtal till Sverige - avlyssningen är nämligen förbjuden i finsk lag.

Man kan ju tycka precis vad man vill om det - personligen tycker jag att det är en kränkning av den personliga integriteten av mycket värre karaktär än när min lillebror snodde min dagbok. Min lillebror har nämligen en mycket begränsad makt över mig (bestående i huvudsak av överlägsen fysisk styrka). Staten däremot... Staten har rätt att kasta dig i fängelse, staten har rätt att frånta dig dina ägodelar, staten har också rätt att, om än i begränsad omfattning, hindra din yttrandefrihet. Staten kan vara mycket farlig för den enskilde individen.

Nu är jag inte mycket för konspirationsteorier, men det finns något som oroar mig. Det är bristen på garantier för att de begränsningar som förslaget ändå innehåller inte ska överträdas. Varför? Tja, ta bara en titt på Rick Falkvinges avslöjande (eller, för all del, lyssna på det). Dåvarande överdirektören för FRA, Anders Wik, förklarar att det uppdrag FRA utför idag strider mot Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna. Om den högsta ledningen är medveten om detta (för man får ju ändå förutsätta att den verkställande direktören har upplysts om detta av den tydligen juridiskt bevandrade Wik) och ändå fortsätter, vad har vi för garanter för att övergrepp som dessa inte kommer att ske igen?

Det är närapå en skandal att dagspressen inte uppmärksammat det hela än, men en verklig skandal är det att riksdagen kommer att rösta igenom förslaget. Dessutom är det en besvikelse att se hur två människor som jag upplever som oerhört rakryggade, Fredrick och Annie, inte står upp emot det. Fredrick förklarar att konsekvenserna blir för jobbiga, och Annie berättade redan förra gången att hon ansåg att tillräckligt många "kuddar [...] för den personliga integriteten" ingick i förslaget. Jag misstänker att partipiskat svingats rätt ordentligt. Det är emellertid ingen ursäkt. Man riskerar inte svenska folkets integritet bara för att man inte vill behöva sitta själv på fikarasterna! Ja, det kan bli slutet för ert inflytande i riksdagen - men i sådant fall, vilket slut! Egentligen finns nog bara en sak att säga, och det är vad Jonatan i Bröderna Lejonhjärta säger: "Det finns saker som man måste göra, trots att det är farligt, för annars är man ingen människa... utan bara en liten lort". Man har alltid chansen att välja vad man vill gå till historien som.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nog tyvärr naivt att tro att Fredrick eller Annie skulle ha mer kurage eller ryggrad än någon annan ledamot :(

Det handlar om att värna sin politiska karriär och ställning inom partiet, det går givetvis före värnandet om demokrati och integritet.

Dock beundrar jag dig och andra ungdomar för att ni inte vill erkänna att spelet är förlorat och att de etablerade partierna står för något gammalt och ruttet.

Det är strongt att vilja vara med i ett parti som aktivt medverkar till att lagliggöra storskalig och grundlagsvidrig avlyssning och kartläggning av medborgarna. För jag antar att din plan är att riva upp beslutet och återinföra demokrati och förtroende för politiker?

Lycka till till dig!

Unknown sa...

Bra skrivet, Hanna.

Hanna Wagenius sa...

Rikard; Åhnej, det tycker jag inte det är.

Jag tror inte det handlar så mycket om att värna sin "ställning" som att ha möjligheten att påverka i framtiden. Som sagt, dock, är det ingen ursäkt.

Spelet är aldrig förlorat. Alla lagar kan ändras. Det är dock, i dagens system, rätt bra att ha ett parti i ryggen när man vill göra det.

Petter; Tack!

Anonym sa...

Visst lagar går att ändra. Men lycka till med det sedan staten lagt ned mångmiljonbelopp på den infrastruktur som krävs för att koppla upp FRA på svenska internetknutpunkter ;-)

Det har ju hänt förut att man ogärna river upp idiotiska beslut pga prestige och enorma samhällskostnader *host* *hallandsåstunneln* *host*.

Men som sagt, lycka till. Jag menar det verkligen.

Kiwi sa...

Bra skrivet, Hanna! Jag hoppas att CUF-avdelningarna gör allt ni kan för att få C i Riksdagen att förstå konsekvenserna, liksom jag hopas att Stockholmsliberalerna ställer till det så gott det går för Liberalerna. Frågan är: är du (vi) beredd att lägga din (vår) karriär i vågskålen för att göra det Jonatan säger att man måste?

Anonym sa...

Politiker för kärriär eller för övertygelse? Det är ryggradslösa mjukisar som gör att folk tappar respekten för politiker. "Vågar inte protestera mot övergrepp". Nä då är det lättare att protestera mot Kinas övergrepp än den egna statens. För fan, ungdomsförbunden borde väl åtminstonde ha lite idealism kvar och inte bara vara karriärister hela bunten?
Suck.. blir lite ledsen.
/johnsson

Detta inlägg och att din IP-adress har läst det har lagrats i svenska statens databas för all framtid. Informationen kan komma att användas för att fastställa en profil på dig, vid behov.

Anders Dahlberg sa...

Hallandsåstunneln:

Måste försvara dessa två små hål.

Att det är korkat skött än så länge kan jag hålla med om men tunneln behövs och måste bli klar. Den samhällsekonomiska vinsten av att få dubbelspår på västkustbanan är enorm! Hallandsåsen klipper av all järnvägsförbindelse mellan Norge-Göteborg-Danmark.
Exempel idag fyra tåg per timme som inte kan vara fullastade.
Med tunnel 24 tåg i timmen som är fullastade. Och all den transport som kan gå på järnväg istället för lastbil som en ytterliggare vinst.

Men detta var en parantes.
*harkel* ;-)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Bra Hanna!

You're on the list! (Manuell trackback):
Va döljer sig bakom kulisserna kring FRA?