lördag, september 19, 2009

Jag kandiderar till riksdagen 2010

Ja, det är väl dags att komma ut ur garderoben ordentligt. Om ett år är det val till Sveriges riksdag, och när rösterna är färdigräknade hoppas jag på att jag fått en plats där.

Mitt engagemang började hösten 2005 när jag valde att gå med i CUF och Centerpartiet. Redan i början av 2006 fann jag mig själv invald i CUF Jämtland-Härjedalens styrelse, och på den vägen är det. Idag är jag ordförande för en CUF-avdelning hemma i länet och i våras blev jag dessutom invald i CUF:s förbundsstyrelse. För partiets räkning är jag ersättare i Nämnden för Barn, Utbildning och Fritid samt kommunstyrelsen hemma i Härjedalen. Sedan jag började har jag hunnit med många insändare, ett antal debattartiklar och faktiskt ett par TV-sända debatter. Dessutom driver jag den här bloggen, har nyligen blivit krönikör för Tidningen Ångermanland och Örnsköldsvik Allehanda och bloggar även på Magasinet Neo.

Den som följer bloggen på en någorlunda regelbunden basis vet att integriteten är en fråga som ligger mig jäkligt varm om hjärtat. Jag är inte nöjd med den kompromiss vårt parti tvingats gå med på, och jag kommer att fortsätta driva på för att FRA-lagen ska rivas upp, göras om och göras rätt. Att staten bereder sig full tillgång till medborgarnas elektroniska kommunikation är inte på något sätt acceptabelt. Inte heller IPRED-lagen, som ger privata bolag större integritetskränkande befogenheter än vad polisen har, är kompatibel med en stat som respekterar medborgares rätt till privatliv. Jag kommer likaledes verka för att datalagringsdirektivet, IPRED 2 och liknande lagstiftning inte ska implementeras i den svenska lagstiftningen - faktum är att jag kommer att göra allt jag kan för att den grundlagsstadgade rätten till personlig integritet ska stärkas ytterligare, gärna genom att en författningsdomstol införs. Jag har aldrig haft några större problem med att leva i en politisk frysbox - jag ger er mitt ord på att en integritetskränkande lagstiftning aldrig kommer att röstas igenom av mig.

Jag tror också att vi måste arbeta mer aktivt för ett värderingsskifte. Sossarna har lyckats väl med sin strategi - att sätta bilden av företagare som kapitalistsvin som suger ut den allmänna välfärden i dagens Sverige. Inget är naturligtvis längre från verkligheten! Entreprenörerna är de som ger oss alla en möjlighet att tillsammans bygga välfärdssamhället, och det förtjänar de uppskattning för, inte en myriad av krångliga regler och hög beskattning.
Företagande borde vara lika självklart som att bli anställd - ändå får i princip alla gymnasieelever lära sig hur man skriver ett CV, medan bara lyckligt utvalda, exempelvis de som läser samhällsprogrammet med ekonomiinriktning, får lära sig hur man startar och driver ett företag. Det är dock inte särskilt osannolikt att även elever som valt andra huvudämnen i sextonårsåldern kan komma att bli företagare några år senare.

Jag är också feminist - och innan någon kastar anklagelser på mig vill jag påpeka att det alltså betyder att jag anser att kvinnor och män ska ha samma rättigheter, och att jag aktivt verkar för att samhällsstrukturer inte ska hindra någon från att nå sina mål på grund av ett så irrelevant faktum som vilket kön man har. Ett exempel på där faktiskt staten sätter sig i vägen är att kvinnor har en mycket liten möjlighet att driva företag inom en sektor där överväldigande många kvinnor faktiskt jobbar - välfärdssektorn. En totalitär syn på tillhandahållandet av välfärdstjänster har lett till att kvinnors kunnande och kompetens låses fast i anställningsform till kommun och landsting.
Det är också viktigt att jämställdhetsrörelsen i sin iver att förändra världen inte halkar ner i fällan att omyndigförklara kvinnan. Feminismen föddes ur övertygelsen om att kvinnan är precis lika kapabel som mannen att hantera medborgerliga rättigheter, och vi ska inte rycka undan mattan på oss själva genom att påstå att kvinnan måste tas om hand av staten. Kvinnan behöver bara inte hindras av densamma.

Som ändå faktiskt relativt ung tror jag också att jag kan se på saker ur ett annat perspektiv än, tja, låt oss säga de som inte är det. LAS ifrågasattes först från ungdomsförbundets håll - lagen är ett typexempel på där man ignorerat de nackdelar den medför för unga. Det är trots allt en ganska hög medelålder i riksdagen, och jag tror att den skulle tjäna på att ha fler yngre representanter.

Nåja, man ska inte ropa hej förrän man kommit över bäcken. Innan listan ens fastställs för Jämtlands län - varifrån jag kommer att kandidera - ska medlemsomröstningen avslutas och sedan beslutar höststämman i frågan. Jag hoppas på att få förtroende att representera den nya generationer centerpartister och arbeta för att vår politik ska föra Sverige in i framtiden.

20 kommentarer:

Alexandra sa...

Jag tycker det är jättebra att någon så vettig som du kandiderar för C. Tyvärr så kan jag nog inte med att byta parti bara för att du är vettig. För om fallet att du inte kommer in så skulle rösten ändå ligga på C och således lite motivera deras nuvarande politik :/

Sargoth sa...

Now här har vi en kandidatur värd att stödja. Det är både synd och tur att du är med i "fel" parti - synd, eftersom du hade kunnat vara en stark röst bland starka röster; tur, eftersom en vettig röst är vettig oavsett vilken plats den råkar tala från.

Jag hejar på dig, även om jag inte kommer att skriva ditt namn på valsedeln. ;)

Anonym sa...

Tack tack tack! Nu slipper jag få huvudvärk av att tänka på vilken kandidat som är minst dålig. En klockren röst blir det. Rätt parti också :) varför det nu skulle finnas något sådant. Detta ska spridas

Hans Li Engnell sa...

Jag önskar dig all lycka, Hanna! Dessvärre kan jag inte med rent samvete stödja något av riksdagspartierna i valet 2010, jag har också allt mindre tro på enskilda vettiga ledamöters möjligheter att göra skillnad i politikens värld. Icke desto mindre önskar jag dig framgång!

Anonym sa...

Kul! Men tror du verkligen att du kan rå på någon så populär som Per Åsling? Fast iofs. han ligger väl branog nära en regeringspost skulle jag tro.

Andreas Kent Eriksson sa...

Go for it!

al sa...

Har följt din blogg länge och delar mycket av dina åsikter. Dessvärre så innebär ju en röst på dej en röst på C och det är helt uteslutet tyvär. Men lycka till

Patrik Öhman sa...

Stort att orka kämpa inom partipolitiken. Det behövs många som du på det där stället så lycka till!

Caspian Rehbinder sa...

Jag kommer rösta pirat, men jag ska tveklöst förespråka dig för dem jag känner som ska rösta C! Lycka till!

Kent Filppu sa...

Jag önskar dig lycka till men det är två saker som gör att jag aldrig kommer att rösta på dig. Dels så betyder en röst på dig en röst på Reinfeldt. Den lägger jag aldrig.

Dels kan en röst på dig och dina ideer i slutänden betyda en röst på dina partikamrater som är för FRA och inte emot. Det är bara ett exempel på bristerna i det svenska valsystemet där en på en person kan tillgodoräknas någon annan. Dessutom med de partipiskor som viner kan argumentation före val snabbt förändras till en röst på motsatsen (kanske kombinerat med tårar) efter val.

Troligen röstar jag PP eller sofflocket nästa val. Jag vill inte stödja något av regeringsalterativen.

Anonym sa...

Underbart Hanna! Jag önskar dig all lycka till, det är nästan så att jag vill skriva mig i Jämtland för att kunna rösta på dig ;).

Är det någon person som kommer vägra vika sig för partipiskan och kompromissa med våra friheter är det du. Jag skall göra vad jag kan för att promota dig! Heja!

arthur sa...

Då antar jag att Du i förväg har tänkt över hur Du skall förfara om Du ställs inför samma situation som Federley under en mobbningskampanj i riksdagsgruppen.

Andreas Kent Eriksson sa...

Svårt många inlägg om hur man inte kan tänka sig att rösta C osv.

Hur mycket jag än brinner för integritetsfrågan så tänker jag ändå rösta C istället för PP av det enkla skälet att C har en dålig integritetspolitik, men en bra politik inom många andra områden. PP har en fungerande integritetspolitik, men ingen politik alls inom andra områden.
Riksdagsvalet är större än en fråga och om alla de röster som slängs på PP istället hade gått till integritetsförkämpar inom partier med ett bredare spektra så hade vi kanske också haft en större möjlighet att exempelvis riva upp FRA-lagen.

Mr President sa...

Underbart! Jag hoppas det går bra för dig. Du behövs verkligen i riksdagen.

Fri sa...

Som så många andra kommer jag nog inte att rösta på dig, då centerpartiet visat i bla. FRA-frågan att de inte bryr sig. Det krävs stora förändringar.
Utöver det så finns det uppenbara problem med centerns kärnkraftstänk, som har fastnat i "tjernobylpropaganda" (FP ter sig lite bättre på den punkten).

Nej, det blir nog pirat för mig, i brist på annat val. Det är nästan lite synd att personvalet egentligen är helt meningslöst i svensk politik: även om folk röstar in dig så kommer du inte undan partipiskan, som definitivt inte tycker som du (även om du kanske vill tro det?).

Men jag hoppas att det går bra, vi behöver fler personer som du i riksdagen.

Andreas Kent Eriksson sa...

Fri: Ehmn, Centerpartiets kärnkraftspolitik saxad från vår hemsida:
"Centerpartiet vill:

• Att utfasningen av kärnkraften ska ske till lägsta möjliga samhällsekonomiska kostnad och med minsta möjliga risk för störningar i elförsörjningen."

(http://www.centerpartiet.se/Var-politik/Politik-A-O/Miljo-energi-och-klimat/Karnkraft/)

Tyvärr kommer piratpartiet med största sannolikhet inte kunna göra det minsta åt exempelvis FRA-lagen, såvida de inte får egen majoritet. De röda, eller åtminstone Sossarna har inget emot lagen, de kom med idén först.

En av anledningarna till att vi från första början fick en sådan här lag är att unga är så ovilliga att engagera sig i politiska partier (förutom enfrågepartier och lobbygrupper), därmed har nästan alla partier en enorm dominans av äldre män och kvinnor för vilka internet är ett verktyg för att jämföra priser på TV-apparater.

Jag är ganska övertygad om att om vi hade haft fler ungdomar i Centern så hade vi också haft en policy mot FRA från och med senaste stämman, men nu fattas sådana beslut av personer som tyvärr inte har den verklighetsbilden att internet någonsin skulle kunna hota integriteten.

Anonym sa...

Om du kommer in så emigrerar jag!

Mary X Jensen sa...

Bra Hanna! Som du vet så kandiderar även jag. Har ännu bara hunnit till provvalskandidatur. Så det är en bit kvar att vandra. Låt oss stötta varandra.

Algot Thorin sa...

Hoppas det går bra för dig Hanna! Även om du har en otroligt svår valkrets så fixar du det nog! Lycka till!

Fri sa...

Andreas - Vad spelar det för roll vad C skriver där? I hur många år hade inte C ett gäng rader om sexuellt likaberättigande exempelvis, hände inte ett skit på den punkten på flera år.

Att stödja en minskning av kärnkraften tyder på grav okunskap. Kärnkraftsmotståndarna bygger fortfarande i princip alla sina argument på just tjernobyl. Du har uppenbarligen aldrig debatterat kärnkraft med någon, speciellt inte en centerpartist.