fredag, augusti 03, 2007

Jag blir förtvivlad när jag läser sådant här

http://www.aftonbladet.se/vss/linkoping/story/0,2789,1132795,00.html

Visst är det äckligt? Och ändå finns det folk som försvarar det här. Som anser att man inte alls behöver jobba. Någon som i forumet kallar sig TankSjalva, till exempel. Denna människa ondgör sig också över all "onödig" konsumtion, eftersom den bidrar till växthuseffekten.
Nu är det ju så att det enbart är utveckling, inte avveckling, som kan rädda jorden undan koldioxidhotet. Om vi återgår till ett samhälle där vi endast producerar och konsumerar vad vi "behöver" (jag har för mig att den tiden kallas stenåldern) så blir ju problemen kvar, inte minskade. Dessutom släpper samhället ut färre miljöskadliga ämnen nu än för 100 år sedan.

Vem ska förresten bestämma vad man "behöver"? Borde det inte vara upp till var och en att införskaffa sig vad den vill ha, under förutsättningen att det inte skadar andra?

Och jo, alla behöver jobba. TankSjalva hävdar att det inte behöver ske under så strukturerade former som det sker idag, d.v.s. nio till fem, och det har han/hon alldeles rätt i. Tack vare en utvecklad teknologi och större acceptans för människors olikheter kan man själv ofta välja när och hur man vill jobba. Annat var det på bondesamhällstiden, då var det fem till nio som gällde..

2 kommentarer:

Jennie Mikaela sa...

Faktum är att det inte finns nog med jobb till alla, och att jobben blir färre och färre. Alla kan inte jobba.

Jag skulle inte vara så säker på att mer utveckling är enda utvägen - om det nu finns en utväg. Tvärtom är hela systemet baserat på ohållbarhet och jag tror inte att det kan göras hållbart. Källa: Derick Jensen, djävligt smart snubbe om du frågar mig.

Men politik är osympatiska grejer.

Fred och kärlek! /Jennie

Hanna Wagenius sa...

Blir jobben färre och färre i takt med att människorna blir fler och fler? Skulle inte tro det! Jobb är något som skapas av efterfrågan, och ju rikare vi blir, desto mer efterfrågar vi, vilket leder till att fler får jobb, så fler får mer pengar, så de kan efterfråga mer, osv.

Men det går ju inte att förneka att det faktiskt blir bättre just på grund av utvecklingen, eller hur?

Politik är precis vad man gör det till.

/Hanna