måndag, juni 15, 2009

En kort eftervalsanalys

Det slutgiltiga valresultatet har som bekant kommit, och Centerpartiet landade på 5,47 % av rösterna. Det är faktiskt ett uselt resultat och inget som ska försöka slätas över med att vi ökat i antalet röster. Målet var att ta tre mandat, och ett mer kapitalt misslyckande är svårt att föreställa sig.

Politiskt sett måste man nog dock skilja på nergången och den uteblivna ökningen. Tappet har sannolikt till stor del skett på landsbyggden och bland kärnväljarna. De har inte köpt budskapet, och man kan nog tänka sig att frågor så som dieselskatt och det faktum att den företagarpolitik som förs är en moderat storföretagarpolitik har gjort att man tvekar inför att lägga sin röst på Centerpartiet. Tyvärr känner man nog att partiet både svikit och gjort sig oigenkänligt - var finns småföretagarpartiet egentligen?

Personligen kan jag dock tycka att den uteblivna ökningen är den intressantare biten - för visst finns det potential.

Man kan börja med att Piratpartiet har gjort ett sjuhelvetes bra val. Från ingenting till 7,1 % är kanske ingen överraskning för oss som funnits med på nätet, men det är fortfarande en välförtjänt kalldusch för övriga partier. De har lyckats fånga upp integritetsfrågan och det folkrörelsepotential den innehåller. Själva har Centerpartiet fullständigt tappat förtroende i allt vad integritet heter, och det har spillt över på andra frågor.

Miljöpartiet har gått frammåt på miljöfrågorna och ätit upp en hel del av vår potential. Inte för att de har en bättre miljöpolitik, utan för att vi struntat i att förklara varför deras överbudspolitik är orealistisk, kontraproduktiv och mest bara skrammel med tomma tunnor. Vi har låtit dem vara det trovärdiga alternativet och själva glömt att ett departementsinnehav inte kommer att göra jobbet åt oss.

Även om Folkpartiets framgångar nog till stor del har att göra med Marit Paulsen-effekten så måste man ändå säga att vi borde kunnat suga upp en större del av den liberala väljarbas som existerar. Även här tror jag att vi förlorat på en försvagad företagarprofil. Ute i landet märker man inte vad som hänt, och det tär på biden av partiet. Vi är ett grönt, liberalt parti som borde värna integriteten - men vi har inte kvar något förtroendekapital. Precis som Fredrick tror jag att det beror på en borttappad samhällskritik. Om vi ska ha en chans att göra ett bättre val nästa höst - och det måste vi göra, det finns helt enkelt inget alternativ - så är det dagt satt börja jobba nu.

5 kommentarer:

Andreas sa...

Ja, denna kampanj var verkligen lam. Vi skulle nog ha stor nytta av att hämta inspiration från ungdomsförbundets kampanjematerial.

Sedan var vi (eller, ja, hon som fick någon mediatid, Lena) jobbigt otydliga i debatter också.

http://erikssonandreas.blogspot.com/2009/06/valet.html

Nu gäller det dock att bättra sig inför nästa val. Det kommer bli intressant att se hur vi lyckas. Potentialen finns fortfarande, men just nu är vi alliansens minst profilerade parti.

Anonym sa...

du och ett fåtal centerpartister kan göra hela skillnaden. Att förlita sig på reklambyråer som är bra på att sälja tandkräm är ett hån mot både politik och reklam.

arthur sa...

Ek har inte heller profilerat sig som en företagarvänlig kandidat.

Anonym sa...

Sådana som du får en att vilja bli centerpartist, men så har man också såna som Annika Qarlsson som får en att vilja spy...

Stefan Lundkvist sa...

Gav piratpartiet de etablerade partierna en kalldusch?

Låt oss se vad skämtpartiet kan uträtta med sitt mandat innan vi drar några slutsatser. Min gissning är att de etablerade partierna ger blanka fan i ett konstigt enfrågeparti.

Sverigedemokraterna hade rört om i grytan, och kommer förmodligen så göra nästa år. Frågan är om det inte är positivt.