lördag, maj 09, 2009

Ett skott i hjärtat

Jag har försökt smälta det här med hur det gick i FRA-frågan en liten stund nu. Det är många känslor - jag är arg, jag är besviken, och jag känner mig sorgsen och uppgiven. Jag erkänner - man bryter ihop i omgångar, jag har gjort slut på många nästdukar, helt plötsligt slår det en igen och så börjar man gråta.

Jag vet inte om ombuden faktiskt förstått vad de gjort. Skrivningen lyder nu "Avvägningens svårigheter illustreras tydligt i FRA-frågan, där rikets och medborgarnas säkerhet vägdes mot skyddet för människors integritet. Efter omfattande debatt nåddes slutligen en lösning som vi anser vara acceptabel ur såväl integritets- som säkerhetssynpunkt."

Ja, ni läste rätt. Partiet ger sig själv den största ryggklappning som setts i modern historia.

Det är vidrigt. Det är oacceptabelt. Fan, det är pinsamt.

Jag vill inte att människor ska behöva känna att de måste rösta på Piratpartiet för att få sin integritet skyddad. Jag vill att Centerpartiet ska stå upp för sina principer.

Jag vill också visa ett specifikt finger till partistyrelsen, men man får väl försöka hålla sig saklig.

Nu ligger fokus på att bryta ihop, jobba vidare och dessutom replikera på alla som upprörs över sexköpslagsfrågan.

47 kommentarer:

Legogris sa...

Ja, herregud. Känns som att Zetterlings Maud-med-skygglappar-karikatyr kan representera hela partiet fullt ut nu.

Christer JP Lindström´s Blog sa...

Slaget är förlorat men kriget är inte vunnet än av FRA-ivrarna, och kommer aldrig att bli heller. Valresultatet i EU-valet blir den första ordentliga väckarklockan. Vi har en bit att gå, men med vakna och passionerade insatser som din så lär det går alldeles utmärkt med allt detta. /Christer, centern Täby

Jonas sa...

Man får väl å enda sidan leva med att bli överkörd ibland inom politik. Inget parti kan vara perfekt och där har ju t ex personval en roll. Men det är märkligt att inget parti vågar sticka ut hakan i FRA-frågan med tanke på hur folkopinionen ser ut. Jag har svårt att se någon annan förklaring än att det är ett försök att hålla ihop Alliansen.

Då uppstår frågan:
Varför ska vi ha fyra borgerliga partier i riksdagen om Allianspiskan ändå tvingar alla partier att tycka samma sak?

CY sa...

Hej Hanna,

såg dig på TV från stämman och gladdes av ditt engagemang och rördes av din frustration och upprördhet. Röstade själv på C i förra riksdagsvalet (kryssade till och med in Federley av alla integritetssvikare), men det är ytterst tveksamt om jag gör om det i nästa val.

Nu till EU-valet har jag nästan bestämt mig för Piratpartiet, som - trots uselt partinamn och brist på ideologisk bredd - är det enda partiet som jag vill ska företräda mig i Bryssel och Strasbourg just nu.

Kan tyvärr inte berätta vem jag är på grund av att offentlig partihemvist inte går ihop med mitt jobb, men jag är man, snart förti, akademiker och skulle gärna rösta på dig om jag kunde.

Förresten: min anonymitet här på din blogg, den vill Centern att jag ska kunna få behålla, eller hur blev skrivningen? Vore ju trist om man inte kunde få uttrycka åsikter utan att uppge fullt namn och adress på internet längre...

Hur som helst, fortsätt driv integritetsfrågan i C och fortsätt vara en engagerad politiker, även om det är tufft i motgångens stund. Jag håller på dig!

Tor sa...

Tragiskt!

Sedan kan man fråga sig vad som händer med partierna när de gör sitt bästa för att stöta ifrån sig kloka röster. Dessutom förlorar man ju många av de så kallade "pratarna".

Jag hoppades och trodde verkligen att centern hade slagit in på rätt väg i frihetsfrågorna, men ack så bedragen man blev. Ett stort tack i alla fall till alla er som ändå försöker få skutan på rätt kurs igen.

Martin Vesterlund sa...

*skickar en kram*

Joshua_Tree sa...

Tragiskt ja. Jag lider med dig och många andra centerpartister som kämpar och står för vad ni säger. Som individer har ni all min respekt och mitt stöd och jag hoppas verkligen att ni orkar kämpa vidare.

Anonym sa...

FRA-lagen kommer aldrig att tas bort. Tankesmedjan Centern var med och tröck ned den i halsen på oss.
Rösta bort partier och tankesmedjor som inte vill oss väl. Rösta på medborgarpartiet Piratpartiet.

Pirat så klart sa...

Det finns ett engelskt talesätt som alltid stämmer.
Fool me once
Shame on you
Fool me twice
Shame on me
Mej rövknullar dom bara en gång.
How about you

Erik Herbertson sa...

Det var tråkigt. (C) är ju annars det borgerliga parti som haft det mest synliga motståndet mot FRA-lagen. Jag är själv inte medlem i något parti, men jag uppskattar ditt (och andra centerpartisters) liberala engagemang i bl.a. denna fråga, och dessutom dina insatser den senaste veckan i debatterna om sexköpslagen.

Pete sa...

PP it is! *sorry*

Anonym sa...

Men Hanna,det förstår du väl att om inte FRA och kommande bokstavskombinationer lägger sociogram över populasen, skickar Grottmonstret i Långtbortistan hit sina troll och spränger oss i luften. Allt började ju i USA den 11 september 2001, då kamelridare med två flygplan lyckades få tre skyskrapor på Manhattan i New York att kollapsa genom att mirakulöst träffa två av dom. Jo det var faktiskt TRE byggnader som rasade på Manhattan den 11 september 2001. Den tredje var den 47 våningar höga WTC7 som ”kollapsade” 17.26 lokal tid, ca sju timmar efter tvillingtornens kollapser. Sjuan fick några ton skräp på sig vid nordtornets kollaps, varför det brann på ett tiotal våningar. Detta fick en vertikalbalk att böja sig, och så rasade hela bygget symmetriskt på 6,5 sekunder, vilket ungefär motsvara fritt fall!!! Kollapsen av WTC7 finns det ett otal videosnuttar på. Nedan en 16 minuters video ”WTC7 the Smoking Gun of 9/11”

http://video.google.com/videoplay?docid=2073592843640256739

Tycker ni den är för ”konspiratorisk”, välj då Wikipedias svenska och engelska sida,

http://sv.wikipedia.org/wiki/WTC_7
http://en.wikipedia.org/wiki/7_World_Trade_Center

eller debunkingsidan,

http://www.debunking911.com/WTC7.htm

Mycket mer finns att hämta om ni googlar ”wtc7”. Bilda er sedan en egen uppfattning!

Ovanstående kanske verkar lite ”off topic”, men skall man ta FRA i hornen kommer man inte förbi 911. Föresten så är inte Ladensson efterlyst för 911 på FBI’s hemsida över ”mest eftersökta terrorister”,

http://www.fbi.gov/wanted/terrorists/terbinladen.htm

Där står bara att han sprängt några amerikanska ambassader i Afrika, plus lite andra hyss..

Keep up the good otacksamma job

Anonym sa...

Det tråkiga är att Centern lider av samma problematik som resten av alliansen att de som styr idag är av en generation som inte förstår den digitala infrastrukturen innebär för oss. En eloge till er som försöker få bort FRA men jag är förvånad att ingen yppat något om IPRED som i mina ögeon är värre. Där man ger bolag polisiära befogenheter samt en gräddfil till civilrätten. Om ni på allvar ämnar att ta bort dessa övervakningslagar så börja i rätt ände.

Det måste till ett generationsskifte i politiken så ge inte upp.

Leo Pierini sa...

:( jag skickar en befriande kram till dig från Aten.

Anonym sa...

Jag känner med dig, men tyvärr är det så partipolitiken fungerar. I vår demokrati måste man vara del av ett parti och därmed försvara ett antal beslut som andra tagit, andra som slipper stå i fronten och stå för galenskapen.
Personligen kunde jag inte acceptera att fortsätta så, men förhoppningsvis är du en del av de som lyckas föryngra politiken (och lyckas med det innan ni hunnit förgubbats och sjäva behöver slängas ut... )

LEJon sa...

Centern har fått min röst i flera tidigare val, men som partiet agerat under denna tragiska mandatperiod så finns det inte en chans att jag skulle stödja Centern igen, inte förrän man visat att man återfunnit en helt annan linje i grundläggande demokrati- och rättsstatsfrågor. Det är en skam att vi valt in dessa nickedockor i vår Riksdag. Heja Hanna, med sådana som dig finns det dock hopp om framtiden.

Vilding sa...

Jag förstår dig. Och lyssna inte på alla som säger att allianspartier måste offra saker man tror på ibland - för Centern har offrat allt.

Vi är inte längre ett parti. Vi är en flock med får.

Anonym sa...

Jag trodde också på Centern i min ungdom. Var ordförande i CUF i min hembygd i flera år.

Men jag kom till insikt. Numera arbetar jag med all min kraft för Piratpartiet, det enda parti som faktiskt bryr sig ett skit om integritetsfrågorna. Det enda parti som aldrig sviker.

Det finns tid för tårar och det finns tid för beslut.

Rick Falkvinge (pp) sa...

Kram, vännen.

Rick

Anonym sa...

Du är stark Hanna! Kör hårt! Jag är också fortfarande centerpartist och det är bättre att fortsätta kämpa än att ge sig! //Anders

Pierre Eriksson sa...

Jag är en sån där man som säljer min kropp för pengar, vad var det vi kallades? Jo visst ja! Löneslav!! En tragisk kväll som denna är dock virtuella kramar gratis! *Stor kram*

Jag minns förra sommaren Hanna då bloggade vi om samma artikel om att en politiker ville förbjuda vissa farliga hundraser. Kom att tänka på det nu när jag tänkte på det man säger om att de tysta hundarna som är farligast. De behöver inte morra eller skälla för att bluffa till sig en vinst där motståndaren inte synar, de gör vad de vet de kan klara av och vågar.

Kanske påsamma sätt inte är konstigt att det parti som ständigt misslyckas när det verkligen gäller att stå upp för integritet är samma parti som gärna skriver långa vackra och många manifest om integritet.

Vad jag vill säga är att vet man att man kan göra något och vågar så gör man det och kan man inte så pratar (eller morrar och skäller) man gärna om hur bra man är i stället för att göra jobbet.

grey sa...

Du har helt rätt. Man BORDE verkligen inte behöva rösta på Piratpartiet för att få sin integritet säkrad. Men igen och igen bevisas det att tyvärr är det nog så i alla fall...

Gör själv matten. Börja med samtliga riksdagspartier. Ta bort dem som enligt sin ideologi är mot integritet. Ta bort dem som agerat mot integritet. Ta bort dem som nedprioriterat integritet för att förhandla bort den. Vad återstår?

Jerker sa...

Jag älskar din "cut-the-crap"-attityd och att du benämner saker med deras rätta namn. Önskar dig all lycka i ditt fortsatta arbete. Om/när dina åsikter kommit att genomsyra de nuvarande riksdagspartierna behövs inte PP längre.

JerkerW
För närvarande Piratpartist

Unknown sa...

Fortsätt kämpa Hanna!
I internetmedierna finns stödet.
De som läser gammalmedia vet dock inte vilka politiker som ska kryssas fram i riksdagsvalet!
Här finns jobb att göra!
Ge oss namn att kryssa i riksdagsvalet.
Lena Ek är jättebra. Det är här hemma vi gör fel. Partierna förstår bara förlorade röster. Därför blir det PP i EU-valet.
(Liten tröst i alla fall om anonymitet på internet.)
Så fotsätt kampen.
Kramar PAPPA

Erik Hedlund sa...

Det är att skönt att det finns folk som brinner för mer än karriär. Stay strong!

Tyvärr är det för sent för de etablerade partierna. Jag kommer rösta Pirat tills Piratpartiet inte behövs längre.

Bo F. Kennedddy sa...

Det riktigt obehagliga är att partipolitrukerna nu försöker utnyttja att denna integritetsdebatt ägt rum, den som de kört över, till att bli en fjäder i hatten. "Vi har en stark profilering kring integritetsfrågorna." Ungefär som om man i Sovjet skulle ha pekat på dissidenterna som ett bevis på att man har högt i tak. Vem är det man tror man kan lura? Antagligen pressen, som brukar låta sig luras. Några väljare lär det i alla fall inte bli. Kanske dags för integritetsvännerna i centern att ta sig en funderare. Bli kvar på det sjunkande skeppet med Maud, Staffan D. och Federley, eller dra till andra partier?

Unknown sa...

Ska vi komma någon vart i dessa frågor måste vi kryssa de som håller integritetens fanan högt.
Det är inte bara centerpartiet, utan alla riksdagspartier som fallerar i dessa frågor.
Drömscenariot inför nästa års val är Piratpartiet som vågmästare och SD och Junilistan utanför.

Bo F. Kennedddy sa...

Ska vi komma nån vart i dessa frågor kan vi inte ta risken att rösta på partier som i konkret gärning grovt svikit i dessa frågor, även om vi kryssar sympatiska kandidater. För det blir partiet som får rösten, inte den trevliga kandidaten. Och en röst på m eller c är en röst för FRA, Ipred etc, så länge den trevliga kandidaten inte lyckas manövrera ut Reinfeldt, Olofsson etc och det kommer inte att hända. Vi har inte råd att upprepa förra valets felbedömning. Vi behöver Pp i riksdagen och Eu, så då får vi rösta på Pp, eller så får vi rösta på mp eller v som har anständiga meriter på integritetsområdet. Näst på tur kommer s, som är opålitliga och har dåliga meriter i dessa frågor men ligger snäppet före c och fp eftersom de faktiskt röstade emot FRA, det må ha varit taktik eller ej. Sist kommer förstås m och kd som är drivande i det mesta som är dåligt i samhällsutvecklingen just nu.

Sjöholm sa...

Tack Hanna, du gör ett fantastiskt bra jobb!

Jag har ett förslag.

Inför EU-valet har ett antal partier kommit ut som riktiga integritetskramare och lagt mer eller mindre obegripliga förslag.

Centerpartiet föreslår en särskild integritetsbalk där all integritetsskyddande lagstiftning ska samlas.
(S) kräver genomlysning och Integritetsombudsman
(kd) kräver en Fri- och rättighetsombudsman
(M) Skriver man in ordet integritet i sökrutan på deras hemsida, kommer det upp en sida med "Ett tekniskt fel har inträffat, Klicka här för att komma tillbaka till startsidan. ;)

Gemensamt för ovanstående prestationer är att dom faktiskt inte löser någonting, varför skall man släppa igenom ett dåligt/illa underbyggt lagförslag till riksdagen för att sedan ha en Ombudsman som försöker att mildra konsekvenserna av en dålig lag?

Det vore lite kul om CUF kunde lägga fram ett liknande förslag enligt nedan.
(Det skulle kanske också vara välgörande för den svekdebatt som har uppkommit efter Centerstämman.)

Med de batterier av lagar/lagförslag som föregående och sittande
regering har presterat, samt på det sätt som det har visat sig att lagar
drivs igenom på, anser jag att vi behöver en säkerhetsfunktion innan
lagförslagen når riksdagen.

Sålunda föreslås

En Remissnämnd [RN] med oberoende aktiva jurister.

En nämnd vars uppgift är att bedöma lagförslag i relation med övriga
lagda/föreslagna lagar samt med hänsyn till integritets och resursfrågor samt EU konventioner.

Denna tänkta nämnd föreslås att sköta all remisshantering samt ha rätten
att lägga till remissinstanser vid behov.

En tänkt arbetsgång:

-Lagförslag med önskade remissinstanser lämnas in till RN
-RN analyserar förslaget och kan i förekommande fall vända sig till externa experter, t.ex Riksrevisionen för rådfrågning.
-När lagförslaget fyller RN's kriterier, skickas det ut på remiss.
-RN sammanfattar remiss svaren och lämnar sitt tvingande utlåtande till
förslagställaren.


Läs gärna remissvaret för FRA2.0 från Advokatsamfundet, det är en total sågning av lagförslaget.
http://www.advokatsamfundet.se/Documents/Advokatsamfundet_sv/Remissvar/266952_20090226173141.pdf
Jag tycker att det borde vara brottsligt att ta upp resurser från privata företag med ett så dåligt underlag.

Bara en kul ide, eller?

Leo sa...

Jag har den största respekt för er som är kvar i Centerpartiet och kämpar i integritetsfrågorna.

Tyvärr så ser jag inte att Centerpartiet tar steg framåt i de här frågorna. Tvärtom. Det visar ju också stämmans beslut i t ex FRA-frågan.

Därför har jag blivit "tvingad" att stödja ett partiet som verkligen står upp i demokrati och integritetsfrågorna - Piratpartiet.

Min förhoppning är dock att de inte ska behövas i framtiden. Tyvärr ser det inte ut som om den framtiden är här inom kort.

Camilla sa...

Hej Hanna! Kanske dags att byta parti? Du och Alexander Bard kan gå emot alla dessa moralister och bilda er egna lilla ö, med er små lagar - hemskt gärna långt bort från Sverige!

Anonym sa...

@Camilla
Ja låt oss låsa in alla prostituerade som finns och alltid kommer finnas i ett litet rum och låtsas att allt är bra. För så länge som dom inte syns så spelar det väl ingen roll hur dom har det.

Hanna, lycka till.

Unknown sa...

Wow, starkt inlägg.

Jag kommer också rösta PP i EU-valet, men jag imponeras av ditt arbete.

Lycka till med dina fortsatta försök att driva politiken åt rätt håll :)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Japp, det är bittert. Kommer du synas i valstugorna närmsta månaden?

Bitter förlust, men blåslampan är på partiledningen/Markus

Rikard sa...

Hanna,

Jag lider med dig.

Själv Piratpartist men tycker att du ska stanna i C och fortsätta försöka få dem att ändra uppfattning. Utan centerpartister som dig skulle jag se mig nödgad att gå ut och uppmana folk att undvika partiet.

Men det är mycket trevligare att ha dig och några andra få integritetsvänliga personer i partiet så att PP har några personer att samarbeta med i den händelse PP kommer komma in i parlamenten.

Stå på dig!

Zack sa...

"Jag vill inte att människor ska behöva känna att de måste rösta på Piratpartiet för att få sin integritet skyddad."

Inte jag heller - men så är tyvärr onekligen fallet.


"Jag vill att Centerpartiet ska stå upp för sina principer."

Det skulle jag också vilja, men det är uppenbart att en stor majoritet inom C är rabiata motståndare till personlig integritet, rätten till ett privatliv, ett fritt internet och rättssäkerhet för individen.

Widar Nord sa...

@Peter Wagenius

Kryssa hit och kryssa dit. Om man tex kryssade Federlay förra gången fick man ju visserligen lite gråt och snyftande i talarstolen - det var rörande - men lik förbannat ett ja till massövervakningen till slut ändå.

Anonym sa...

byt parti.

Anonym sa...

Instämmer med föregående talare. Det går inte att blunda för verkligheten hur länge som helst.

Unknown sa...

Widar Nord. Det finns de som inte kan tänka sig att rösta på PP. Ur min synvinkel är det bättre att dessa kryssar de som står upp för integritet, rättssäkerhet och frihet på internet, oavsett parti.
Det vore naivt att tro att alla skulle gå till PP.
Rangordna de som bäst står upp för våra ideal. Peppa dem att orka fortsätta.
"When the going get's tough, the tough get's going"

Anonym sa...

Kolla aftonbladet debatt idag (11/5)

http://www.aftonbladet.se/debatt/article5114140.ab

Unknown sa...

Jag vet inte hur du resonerar Widar Nord. Personligen tycker jag att det är bättre att kryssa en person som är för integritet,rättssäkerhet och frihet på nätet oavsett parti. Om man nu inte kan tänka sig att rösta på PP.
Jag vill inte att alla ska gå till PP. Det måste finnas några att bilda allianser med om PP skulle få en vågmästarroll.

Ola Berg sa...

PP skulle man kunna gå till om det var ett tydligt liberalt alternativ även i ekonomiska frågor. Det är det man letar efter: liberalism i livsstilsfrågor, privatlivsfrågor OCH ekonomiska frågor.

Det går inte att separera dessa tre: ta bort en och de övriga två eroderar.

Anonym sa...

Jag håller med dig Hanna... :-)

Man måste rösta på Piratpartiet, om man vill att demokratiska spelregler ska gälla även på Internet.

Anonym sa...

Centern har för länge sedan sålt ut alla sina principer till högstbjudande (moderaterna?), för att Maud Olofsson (dubbla löner!) och en gräddklick ska kunna få en tryggad pension och "sitta vid köttgrytorna". Var tidigare stolt centerpartist, men lämnade partiet när Maud började lyssna på "stureplanscentern".

Möjligen, möjligen återvänder jag till partiet om de sparkar den skrikiga (fascistiska?) Maud Olofsson och närmar sig sina egna kärnfrågor igen.

Moderaterna avskyr jag hjärtligt, det finns nog med moderater i Sverige, om centern blir ett moderatparti väljer nog högerväljarna det riktiga högerpartiet, nämligen Moderaterna. Det finns bara ett moderat parti, antingen är du ledaren eller så är du följeslagarna. Piratpartiet är i alla fall inte ännu i någon "Allians" där man säljer totalt ut alla sina principer.

All kritik mot dagens center är synnerligen befogad.

UT MED MAUD UR PARTIET!

Inge sa...

Om jag kunde så skulle jag rösta på dig i Europaparlamentsvalet.
Jag önskar att vi kunde få in lite PP-blod i Centerpartiet.

En uppmaning till alla.
Röst på en ung kandidat, både i Europaparlamentsvalet och i Riksdagsvalet nästa år.
Åldern spelar roll.

Anonym sa...

En ung kandidat i PP i så fall. Alla andra partier har UTAN undantag dödat sina egna principer och verkar vara helt jävla korrumperade.

Som förstagångsväljare röstar jag på en gammal man med ett ungt hjärta, Christian Engström PP. Grattis PP.