måndag, mars 10, 2008

Är det början på en ny era?

Jag låg och såg på Kungamordet nu i kväll (ååh, ett sånt jävla underbart slut! Jag spricker nästan!) och slog över på textTV efteråt. Till min stora förvåning fick jag se detta. Livsmedelsverket har visst beslutat att lägga ner sin facistoida skrämseltaktik och erkänner att det faktiskt inte är farligt för någon som ammar att dricka lite vin ibland. Det är ju så att man tappar hakan!

Louise P deltog under Frihetsdagen med vad hon tyckte var den viktigaste frågan, nämligen kvinnans villkorade frihet. Även om jag tror att hon hade lite fel ingång i temat så är jag övertygad om att hon har en poäng - kvinnor anses idag behöva skyddas från friheten. De ska tas om hand av pappa staten. Inte skulle de kunna hantera flaskan när de har barn, nehejdå. Bäst att lura i dem att de i princip dödar ungen om de en tittar på den. Kvinnor är ju trots allt så svaga. Man kan inte lita på deras omdöme - man kan inte lita på att de väljer rätt. Lika bra att skrämmas.

Man kan ju fundera på hur effektivt det varit. De mammor som kanske borde hållit alkoholen på armlängds avstånd är väl knappast de som är mest benägna att lyssna på livsmedelsverkets direktiv, och tyvärr finns risken att många mammor gått omkring och mått dåligt för att de tagit ett glas vin någon gång ibland, trots att de egentligen inte gjort något fel. Vackert jobbat.

Angående frihetsveckan, jag noterar att Ung Vänsters andre vice ordförande kallar mig för en del av det nyliberala patrasket i den här artikeln. Utöver att tacka för komplimangen skulle jag vilja ifrågasätta det taktiskt smarta att länka till arktikeln från bloggen nu, eftersom den i princip är uppbyggd på Fredrick Federley och han (mig veterligen) tyvärr inte dök upp under frihetsveckan. Nåja, jag har ju aldrig förstått hur de tänker, så...

Visste ni förresten att inte alla på den röda sidan reflektionslöst tar ställning för Palestina i mellanösternkonflikten? Här är en sosse som gett sig på att tänka efter. Var han kommer ifrån? Jämtland såklart!

---

Update: Nu skriver både SvD och DN:s Allt om barn om saken.

5 kommentarer:

Adam Tiwe sa...

Jag älskar komplimanger från vänster <3

En vanlig $vensson sa...

Jag är lite nyfiken på hur hon fick Federleys tema "Frihet för stad och land" att ha med Israel att göra, men det fick man tydligen inte fråga på Ung vänsters blogg.

Hanna Wagenius sa...

Mattias, de kanske bara ogillade att du blandade ihop könstillhörigheten ;-)
Mer troligt är dock att de inte har något svar på frågan.

Anonym sa...

Det rimliga vore väl om både pappor och mammor funderade på sin alkoholkonsumtion under småbarnsåren. Små barn blir otrygga även när föräldrarna dricker alkohol och det räcker i det fallet med bara lite alkohol och det är kanske något som borde diskuteras mer istället. Tyvärr blir ju saker som bidrar till att rättfärdiga alkoholkonsumtionen "roligare" nyheter...

Hanna Wagenius sa...

"Rättfärdiga alkoholkonsumtionen" - det räcker alltså inte med att man tycker det är gott? Klart det inte är någon bra idé att supa sig redlös inför ungarna, men varifrån kommer uppgifter om att barn blir "otrygga" redan när föräldrarna fått i sig lite alkohol?