onsdag, oktober 24, 2007

Det här om något är väl solidaritet!

DN, TV 4-nyheterna och SR rapporterar idag om ett nytt barnsjukhus som öppnas i Stockholm. Vissa blir inte glada. Det hävdas att man vill värna de offentliga sjukhusen - folk som har råd med privat vård till sina barn ska tydligen sluta betala skatt. Det blir naturligtvis snack om A- och B-lag.

Själv tycker jag det är jättebra att det startas privata alternativ. Det handlar inte om att man underminerar den offentliga vården - det handlar om att vara solidarisk. När man anser sig ha råd att själv betala sitt barns sjukvård så avstår man från det man har rätt till i offentlighetens regi och låter de pengarna och den tiden gå till någon som faktiskt inte har råd. Köerna blir kortare, resurserna blir kvar längre. Det är en win-win situation.

Istället för att fatta det dyker det upp konspirationsteorier om att högern börjar montera ner den allmänna välfärden. Jo, tjena. Det hela handlar om en missunnsam inställning; kan inte jag så ska inte du kunna heller. Då blir det plötsligt bättre att alla får dålig vård än att alla får bra och några köper sig bättre.

3 kommentarer:

Milqy Balboa sa...

Efter att ha skrivit ungefär 19 blogginlägg utan kommentarer så blir du nog rätt så glad att se mig här, kommenterandes. Dels för att jag är en av dina stora förebilder men framförallt för att du är så himla ensam. Det skaver att vara på toppen men nu har du fått all den uppmärksamhet du behöver så väl. Det är ju därför du bloggar.

Obs: Kom inte och ta dig tid att besvara detta på något vis. Det kommer bara att kasta ytterligare ljus på "griseknoen", om du vet vad jag menar. *blink*

Fredrik sa...

Jag tror Hanna förväxlat begreppet solidaritet med vinstmaximering.

Hanna Wagenius sa...

Wow, så när man väljer att skänka sina skattepengar till dem som inte kan betala själv så är det vinstmaximering? Slående logik där..