måndag, maj 17, 2010

Låt oss snacka facket då

CUF:s kampanj har väckt en hel del irritation. Bra så. Vi är ett politiskt ungdomsförbund, det är inte vårt uppdrag att stryka medhårs och vara mediokra.

Det jag kan tycka är lite trist är att det bara tycks vara en sida i vårt tidning om arbetsmarknaden som uppmärksammas. Och nog för att Hannes att snygg, men det känns som om alla hakat på språkbruket och vägrat ta i hela frågan. Det är som om alla bara kikat på Alliansfritt Sveriges inlägg och helt skitit i att själva kolla kampanjen. Vi driver den faktiskt mot hela arbetsmarknaden. Nåja, nu verkar det vara facket de flesta är upprörda över. Då är det nog lika bra att ta tag i den frågan.

För är facket verkligen en kraft som står på ungdomars sida idag? Well, i enskilda fall händer det, visst - men om man ser hela bilden så driver de upp ingångslönerna så att färre unga får jobb, och man är föga intresserade av att jobba för de ungdomar som inte lyckats få en heltidsanställning. Och ingen verkar tycka att det är något som facket själva ska ta ansvar för att förändra.

Det hela illustreras rätt tydligt av att Tant Agnes twittrade att facket aldrig intresserat sig av henne, troligtvis på grund av hennes anställningsform(er), som alltså inte varit tillsvidare på heltid. Svaret från exiljämten och journalisten Erik Wiklund var att det var anställningsformerna som gjorde att folk inte gick med i facket.

För det första måste det vara fackets uppgift att göra sig relevant på arbetsmarknaden genom att vara till nytta för arbetstagarna. Om man då helt skiter i folk som inte har tillsvidareanställning, då är det ju liksom lite ens eget fel att man inte attraherar dessa också.
För det andra finns det en anledning till att övriga anställningsformer finns och nyttjas. Det beror på att de passar. Inte bara för arbetsgivarna, utan också framförallt min generation, som inte är inställda på att arbeta på samma jobb hela livet.

Min poäng, alltså: Det verkar konstigt att man inte ska få säga att facket inte är bra när det heller inte är det. Och när ingen annan vågar annat än att okritiskt hylla facket som det bästa sedan skivat bröd, då får CUF ta sitt ansvar. Det gör vi. När ska facket börja göra det?

12 kommentarer:

Anonym sa...

Så målet är att facket inte ska bli bättre utan att det ska knullas istället? Och att ungdomars löner ska sänkas så äldre kan bli av med sina jobb?

Esse sa...

Illa dolt fackföreningshat och naivitet klär dig inte alls. I det här inlägget lyser det tyvärr igenom hur rent okunnig du är i sakfrågorna och hur begränsad arbetslivserfarenhet du faktiskt har.

Er kampanj är pinsam och får dig och övriga inblandade att framstå som omogna, skräniga och definitivt inte redo för någon form av ansvar i rikspolitiken. Ett riktigt lågvattenmärke, men det kanske du anar själv och därav känner behovet att börja producera försvarstal.

Rickard sa...

Det är Wanja som är ett lågvattenmärke..

Facket är fan ett komplett haveri, som det är nu enbart utklädd partipolitik. Att jag inte går ur är i princip bara för att få vara i fred från- slippa utpressningsaktioner i från just facket. Näpp, jag skulle mycket hellre ha ett helt seriöst, obundet och proffsigt fack!

Calle Fridén sa...

Då tycker jag du ska starta ett sånt. Och sen låter du oss andra behålla det fack vi faktiskt kan påverka - för det du talar om är korporativism. Alternativet är ju att du engagerar dig istället - som vi andra gjort, för inte fan är jag med för att åka nån sorts gräddfil; jag var missnöjd med hur gamlingarna skötte det, och därför gick jag med.
Det finns likheter mellan hur CUF ser på fackföreningsrörelsen och hur den där galne predikanten ser på Jonas Gardell. Och predikanten vill att Gardell ska komma dit och debattera.
Man debatterar med folk när det finns möjlighet att komma fram till något - den här kampanjen känns som ett försök till nackskott, och sånt folk är jag rätt ointresserad av att debattera med.
Jag har kommenterat på några CUF-sidor, men det räcker med det. Jag tackar nej till debatter med er, och jag kommer inte skriva om eländet på min egen blogg. Och jag hoppas ingen annan gör det heller.

ConnyT sa...

Jag måste säga att jag inte fattar budskapet. Är det att facket har dåliga sidor och borde bli bättre, eller att Sveriges ungdomar skulle klara sig bättre utan facket? Parollen "fuck facket 4-ever" talar rätt tydligt för det sista!? Jag blir inte klok på vad du/ni tycker egentligen (förutom att ni tycker om uppmärksamhet).

Att klaga på att budskapet kommer bort när man själv väljer att uttrycka sig provocerande med clowner och svordomar känns lite... naivt...

Knapsu sa...

"För är facket verkligen en kraft som står på ungdomars sida idag?"

Facket står på sina medlemmars sida och skall ägna sin kraft åt att värna sina medlemmars intressen. Vad trodde du?

Varför vill inte ni frihetspredikande liberaler (så kallade) låta oss arbetare organisera oss i föreningar för att värna våra intressen?

Magnus Persson sa...

Knapsu: Det får ni gärna göra. Problemen uppstår när arbetare organiserar sig i föreningar för att sätta sig på mindre människor, som invandrare, letter eller deltidsanställda. Vilket det för övrigt finns ett oräkneligt antal praktiska exempel på...

--> FUC K CUF <-- sa...

Irritation? Jag tror du helt har missförstått reaktionen från vänstern. Förvåning kanske, men för guds skull inte irritation. Vi ÄLSKAR den här kampanjen!!! Bästa som har hänt! :)

Hoppas få se en massa centerclowner på stan i sommar!

Anonym sa...

Bra Hanna! Vad har facket någonsin gjort för oss arbetslösa.

Anonym sa...

Förutom a-kassa, semester, semesterlön, pensioner, övertidsersättning, föräldraledighet, föräldralön, inkomstförsäkring, hjälp att få stöd, skadestånd och upprättelse när man blir diskriminerad, uppsagd, mobbad och i allmänhet behöver stöd i arbetslivet... Vad har facket någonsin gjort för oss?

Wonder Warthog sa...

Anonym 9:45: Arbetslöshet är väl för helvete en fråga för regeringen i första hand! Vad har alliansen gjort för arbetslösa mer än att göra dom fler?

Maria sa...

Efter att ha läst kommentarerna och inlägget, känns det passande att lägga upp en länk till den här youtube-snutten:

http://www.youtube.com/watch?v=184NTV2CE_c

"What has the unions ever done for us" - som man säger.

Jag tycker faktiskt det är väldigt positivt för facken, att man nu börjar diskutera vad facket gör och inte gör för sina medlemmar! Möjligen en externalitet från CUFs kampanj, eller för att det är avtalsår, men bra vilket som.