måndag, mars 01, 2010

Ideologi, RUT och kvinnosyn

Det är ju inte utan att man blivit en smula trött på debatten om hushållsnära tjänster, som pågick hela förra veckan utan minskad intensitet, och som verkar kunna prägla kommande vecka också.

Vi vet att avdraget skapat jobb. Idag jobbar över 11 000 människor i branschen, enormt många fler än innan avdraget blev verklighet. Vi vet också att det är lönsamt för staten - alltså att det ger upphov till ökade skatteintäkter i slutändan. Vi vet att många, framförallt kvinnor, nu har börjat arbeta vitt och därmed får rätt till bland annat a-kassa och pension.

Varför vill då sossarna göra sig av med det? Mona Sahlin satt nyss i SVT:s morgonsoffa och förklarade att det här var en ideologisk fråga. Ni vet, det där som man med darr på sina upprörda röster påstod var Alliansens motiv för att sälja exempelvis Vin & Sprit. Men, här är det alltså något bra. Man hänvisar nämligen till att det mest är "rikt folk" som utnyttjar avdraget. Det ska alltså gynna de som "redan har mest".

Personligen skulle jag nog säga att de som gynnas allra mest är de som fått jobb trots global finanskris och därmed får rätt att ta del av det sociala skyddsnäten. Och trots allt bygger ju avdragets positiva effekter på att någon använder det. Att det är människor som har råd att betala faller sig ju trots allt rätt naturligt - precis likadant har det varit med all konsumtion, den börjar i köpstarka grupper, utvecklas och kommer allt fler till del.

Men att många, framförallt kvinnor, kommit i arbete är irrelevant för Sahlin och sossarna. Ett par tusen jobb på en förlusttyngd bilfabrik är däremot..

Det här vittnar om en syn på det som traditionellt varit kvinnogöra som något som är lite fult. Man ska ta hand om sin egen skit. Framförallt ska man inte betala någon för att göra det, nej, då är det till och med bättre att någon gör det gratis. (Vi kanske skulle behöva en städköpslag trots allt?)

---

Expressens ledarredaktion, Magnus Andersson, Per Ankersjö.

14 kommentarer:

Andreas Kent Eriksson sa...

En annan sak som bör nämnas är att avdragen bidrar till att priserna på tjänsterna kan sjunka till en nivå där inkomstgrupper som åtminstone ligger under de som tidigare hade råd kan ha nytta av dem.

Det Sossarna egentligen verkar ha problem med är att människor jobbar för varandra, tyvärr för dem så är det en förutsättning för välfärd, privat eller statlig.

Oskar sa...

Vettigt vettigt. Vill du ha mitt genuspm Hanna? Skrev om RUT-avdraget.

Och ja, jag tycker att det är mycket positivt.

BTW. När människan byggde världen?

Fredrik sa...

Vem av er CUFare var det som var för prostitution? Var det du?

Hanna Wagenius sa...

Fredrik; CUF är emot den så kallade sexköpslagen. Varken CUF eller jag är "för" prostitution, monogami, polygami, bajssex eller något annat. Det tycker vi är upp till var och en.
Men det är nog mig du tänker på, ja.

Fredrik sa...

Nu vet jag inte hur felciterad du var, men nog läste jag: legalisera.

Jag har själv en dotter och skulle inte ha någon lust att se det blev lagligt.

Jag lägger ingen värdering i att det är vanligare att pojkar säljer sina kroppar, det förklaras av att vi tycker mer synd om flickor (patriarkatet) men att gå åt det hållet är bara beklämmande. Jag ber om ursäkt för att jag tar platts i "fel" kommentarstråd. 8)

mvh // f

Hanna Wagenius sa...

Det är ju lite skillnad mellan att legalisera och avkriminalisera. Men fine, vi kör på det :-)

Vad är det du är rädd för att din dotter skulle drabbas av om det blev avkriminaliserat?

Och jag tar gärna det här i vilken kommentarstråd som helst, no preblem :-)

Fredrik sa...

Rent generelt är jag inte rädd för något. Men jag kan föreställa mig känslan om ens dotter eller son... Eller fru eller make skulle börja sälja sex.

Är inte att göra något lagligt (avkriminalisera) samma sak som legalisera (göra något lagligt), i realiteten? 8) Politiker/juridikspråk.

Hanna Wagenius sa...

Tja - om vi säger så här; skulle jag börja sälja sex skulle jag först och främst önska att mina föräldrar stöttade mig. Skulle jag ha en dotter eller son som sålde sex skulle jag stötta denna. Tror att det är otroligt viktigt att inte vara fördömande.

Njae. Legalisera betyder snarare att man inte bara gör det icke-kriminellt, utan också lagstiftar kring det.

Fredrik sa...

ok. Ja, det är ju en skillnad. Legalisera vs avkrim...

Men alltså, tror på allvar att någon människa önskar att dens barn eller äkta hälft VILL att denne skall hamna i prostitution? tror du inte att det är ganska cemeterat att sexsäljande är ett ganska dålig val av yrke?

Eller är det den tyska modellen, där Hells Angels står som ansvarig för handeln, och merparten av flickorna kommer österifrån? Jag bara måste få veta detta. För jag vägrar tro att du har en så naiv syn på sexhandel att du tror att allt kommer att funka bra bara för att man önskar det?

god natt! // f

Fredrik sa...

Just det, två frågor till innan jag är nöjd. 8)

Känner du någon som säljer sex i sverige?

Skulle du kunna tänka dig att sälja sex? Med tanke på den jobbpolitik moderaterna för, man tar det jobb som finns... Om du fick det som enda allternativ, skulle du vägra?

Hanna Wagenius sa...

Nej, det tror jag inte. Men jag tycker inte att jag har någon rätt att bestämma vad andra ska göra så länge de inte tvingar någon annan. Om min framtida dotter VILL sälja sex, vad vore det bästa? Att förskjuta henne eller stötta henne?

Den tyska modellen är inte perfekt, men om du tittar på exempelvis Nya Zeeland som nyligen avkriminaliserat och stärkt sexsäljares rättigheter så kan man se att de mår bättre både fysiskt och psykiskt. I Sverige har vi en helt svart marknad utan någon koll. Sexköpslagen har ju heller inte minskat sexhandeln - däremot har den faktiskt drivit in sexsäljarna i de kriminella gängens klor, eftersom ingen annan vågar hjälpa dem. Trafficking har i princip inget att göra med hur liberala sexlagar man har, utan går från fattiga länder till rikare, mer centrala länder. (Det är därför det inte går några traffickingströmmar till typ Estland trots att det inte är olagligt att sälja sex där.)

God natt, välkommen åter när du har tid :-)

Hanna Wagenius sa...

Just det, här kommer svaren:

Jag känner ingen personligen vad jag vet, däremot har jag blivit kontaktad av en sexsäljare inför min debatt mot Gudrun Schyman i ämnet. Hon höll med mig.

Eftersom min sexuella läggning är monogam så skulle jag nog inte vilja göra det, nej. Men jag skulle nog hellre sälja sex än jobba som slaktare, exempelvis. Å andra sidan skurar jag hellre toaletter än något av alternativen. (Vilket jag också ägnat en sommar åt.)

Fredrik sa...

Tack för bra svar! Jag håller inte med dig om att det är ett allternativ någonsin att sälja sex. Men jag gillar att du svarar på mina vinklade frågor. 8)

Och givetvis tror att de flesta friska människor väljer att inte förskjuta sina barn, oavsett. Men blev min dotter centerpartist... ;)

Jebus sa...

Hahahahaha! :D :D :D

Jag älskar med er!

och skall åxå köpa er.

(ni i debatten ovan alltså. ni rules)

Vad kostar ni?

// JEBUS