måndag, oktober 01, 2012

Om böneutrop och kyrkklockor

Idag debatterade jag böneutrop mot Kristdemokraternas Ardavan Khooshnood i P3 Nyhetsguiden. Helt ärligt tycker jag att det är en väldigt enkel fråga. Tillåter vi kyrkklockor måste vi också tillåta böneutrop. Staten kan inte särbehandla olika religioner. Khooshnood verkade tro att han skulle kunna sätta dig mig genom att fråga om inte böneutrop måste förbjudas om man förbjuder kyrkklockor - men självklart är det så. Får en religion framföra ljud offentligt måste de andra få det också. Med mig är det helt ok vare sig man väljer att tillåta allt eller inget. Det viktiga är att man är konsekvent.

Den åsikten verkar dock röra upp en del starka känslor. Många verkar tro att det faktum att vi haft kristendomen längre i Sverige gör att den på något vis har företräde och att kyrkklockorna inte alls är relevanta för debatten. Khooshnood argumenterade exempelvis för att det är ett ohållbart argument av typen "om han får, varför får inte jag?" - dock utan att förklara varför det inte skulle vara hållbart. Vi kan ju översätta det till andra situationer. Om Bengt får rösta, varför får inte jag? Om Elisabeth får starta företag, varför får inte jag? Om Karin får gifta sig, varför får inte jag? Om MUF får kampanja på en skola, varför får inte vi? Den stora frågan borde ju faktiskt vara varför staten i så fall borde behandla folk och religioner olika.

Newsflash for y'all: Kristendomen har också kommit till Sverige från Mellanöstern. Vi verkar ha överlevt kyrkklockornas ringande i ganska många århundraden. Vi lär överleva lite böneutrop också. Alternativt klarar vi oss utan bägge två. Så svårt är det inte.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jävla Pajas! OCH NEJ, jag är inte rasist! Inte konstigt centerpartiet går åt skogen! Bra forts :)

Anonym sa...

Givetvis har seder och tradition betydelse, det vore väl väldigt historielöst att påstå något annat. Kristendomen kom till Sverige för tusen år sedan, efter att ha marinerats i västerländsk kulturtradition i tusen år dessförinnan. Islam å andra sidan har funnits i Sverige några decennier. Det är väl inte så konstigt att kristendomen väger tyngre i det avseendet. Dessutom, det är väl svårt att påstå att kyrkan har det lätt med klockringningen? Snarare protesteras det väl ganska ofta mot den, och anledningen till att den får fortsätta såpass fritt stavas just tradition. Tycker nog att det är en faktor som måste finnas med i ekvationen.
/Jens

Anonym sa...

Folkomröstning tack!!! Vinner ja sägarna så visst om inte så Nej!

Anonym sa...

Folkomröstning tack!!! Vinner ja sägarna så visst om inte så Nej!

kent sa...

Sverige ska inte ha ylande missljud som 600 tals dyrkarna önskar, så sjukt att klockorna stannar

Anonym sa...

Det finns kristna Kyrkor i Casablanka men dom får inte ringa i sina kyrkklockor däremot får böneutroparna skrika. Detta trots att kungen där har sagt att alla religioner är tillåtna. Samma som i vårt land men här skall som vanligt den "svenska kulturtraditionen" sopas under mattan av proffstyckare och pk människor.
Jag kan inte förstå att hela svenska kulturen skall utplånas med dessa system av pk tyckare. Varför är det fult att ha traditioner och att hålla på dem. De som kommer hit måste ju också acceptera att detta land har byggts under lång tid och skapat sig egna traditioner som kanske inte överensstämmer med dem som de kommer ifrån. Religionsfrihet är också frihet från religion. Och att kyrkklockor finns är egentligen ingen kristen uppfinning. Dom var också till för att påkalla uppmärksamhet vid fara. Exempelvis finns att Masthuggskyrkan i Göteborg, dennes kyrkklockor ringde första gången inte till gudstjänst utan till allmän mobilisering. Jag tror inte att böneutropen skulle kunna ha samma effekt då inte många svenskar förstår arabiska.

Arthur sa...

Kyrkklockorna är en romersk uppfinning. Ursprungligen talade de om att termerna öppnade men sedan barbarerna förstört akvedukterna blev de flyttade till kyrkor.

Fittjaborna får gärna böneutropa i sin minaret för mig men bara om de inte använder högtalare. Mussein skall lita till sin röststyrka. I Colmar i Frankrike blev det högtalarkrig mellan två församlingar och när de stackars grannarna klgade så blev de förolämpade av sin egen borgmästare.


Det är vanligt med liknande klagomål i tidningarna i hela mellanöstern.


På samma sätt skall Klara kyrka skaffa sig riktiga klockor istället för den inspelning de använder nu.

Anonym sa...

Hanna jag tycker du förenklar det hela lite för mycket genom direkt likställa kyrkKLOCKOR med böneutrop. Det första är det mest självklara, en kyrkklocka anger tiden medans ett böneutrop manar till bön och då inte med en signaturmelodi utan exakta talande uppmaningar. Må vara att det är kyrkan som på detta sätt naturligtvis gör reklam men ändock en stor skillnad tycker jag.
Som liberal ateist så har jag svårt att se att kristendomen skulle vara välkomna att ringa i sina kyrkklockor om dom kom in idag med samma religion som dom en gång kom med. Idag är i Sverige Kristendomen totalt urvattnad (till min glädje) att den nästan inte utgör ett problem. Islam ligger minst 200 år efter, enbart detta ett argument att underlätta för icke liberala att sprida sin intoleranta bullshit.
Vänta nu argumenterar jag verkligen som liberal att folk inte skall ha rätt att utrycka sina uppmaningar till bön offentligt? Det låter inte så liberalt? Hmm jag vet inte vad jag är då, religionsfrihet ja, att den (kristendomen) är kuvad bra, Islam på gammalt vis i intågande i Sverige = väldigt obra. Mvh/ En som kryssade dig i senaste valet

Johan sa...

Var och frågade random svenskar om detta i min vlogg (http://www.facebook.com/yoghurtkultur) och mycket blandade åsikter. Liknelsen med kyrkklockor är väldigt befogad, och något som de flesta pratade om. Fanns dock faktiskt vissa som inte tyckte att man skulle vara koncis i behandlandet av religioner, tror den uppfattningen är vanligare än man kanske väntar sig.

Skitidetdu sa...

Bra inlägg, jag håller med dig till punkt och prickar!