onsdag, februari 17, 2010

Den smutsiga retoriken

Att det är kallt i Sverige har nog ingen missat. Så fort man sticker näsan utanför fryser man liksom arslet av sig - men det beror på väderleken, inte sittande regering.

Ändå driver LO just nu en kampanj som i princip är lika fånig som om de skulle försökt hålla Alliansen ansvariga för minusgraderna. Den går ut på att det ska finnas "hjärta" i politiken. Tydligen har Maud Olofsson varit extra hjärtlös i hanteringen av Saabaffären - ni vet, det här med att flyga över Atlanten, förhandla, leta köpare och garantera lån för att rädda jobb, det är ett så kallt beteende. Helt utan hjärta.

Ni får förlåta, men jag har så svårt för den här typen av retorik. Hjärta i politiken? Vad är det? Är det verkligen att ta pengar från X för att ge till Y? Är man hjärtlös när man inte vill tvinga någon? Tydligen.

Däremot är det uppenbarligen inte hjärtlöst att vilja sänka sina medlemmars lön.

Jag måste säga att om det är det som arbetarrörelsen tycker är kärleksfullt, då påminner situationen obehagligt mycket om de offer för misshandel i förhållanden som säger att partnern "slår för att den älskar mig". Faktiskt.

---

Via Magnus Andersson och Annie Johansson. Totalslakt av rapporten återfinns hos SvD av Sanna Rayman. Fler bloggar: Per Ankersjö, Karl Malmqvist (synnerligen kort och koncist), Annika Qarlsson, Tokmoderaten och Sänd mina rötter regn.

5 kommentarer:

Karl Malmqvist sa...

Jag tyckte inte att det fanns så mycket mer att säga... ;)

F sa...

Klokt! Bara att hålla med!

stefan hallgren sa...

Att överföra sjuka till socialbidrag medan arbetslösheten är dubbelt så hög som i Danmark, är det den borgerliga arbetslinjen? Då tror jag att jag föredrar den rödgröna röran.

Hans Li Engnell sa...

LO - med rätt att aga? :-)

Eric Lundgren sa...

Haha! Håller med dig.

Ännu ett patetiskt försök från arbetarrörelsen att måla upp sina politiska motståndare som syndabockar utan några belägg.