tisdag, juli 03, 2007

Grundtrygghetssystem

Vår nye förbundsordförande Magnus Andersson har i dagarna varit en av två författare till en artikel i DN där de förespråkar en reformering av socialförsäkringarna, där de ersätts med ett grundtrygghetssystem. Jag gillar tanken, jag gillar den skarpt. Men så tillhör jag inte Ung Vänster heller.

Det är faktiskt lite förvånande; jag trodde aldrig att de där kommunisterna skulle försvara inkomstbortfallsprincipen. Men det gör de. Hur fantastiskt är inte det? Hörrni, vill ni verkligen att alla borgarbrackor ska få 80% av sin lön när de tjänar så mycket mer än alla stackars arbetare?
Dessutom hävdar man bland annat att vi vill att "Folk ska tvingas ta skitjobb till skitlön, genom att vi helt enkelt inte ska ha råd att leva på a-kassan eller sjukförsäkringsersättningen".
Ja, oj, tänk om folk måste jobba när de kan det! Hu, hemska tanke! Tänk så bra det skulle vara för Sverige! Så kan man inte ha det!

Och så tänker vi längre än näsan räcker, tack!

Vad är ett "skitjobb"? Kan Ida Gabrielsson vara vänlig och specificera? Jag städar lägenheter och skurar toaletter i sommar, är det ett skitjobb? Och om det är det; vad skulle jag annars jobba med? Jag är inte precis kvalificerad att göra annat än "skitjobb". Jag är medveten om det. Därför tänker jag plugga vidare, men till dess gör jag gärna dessa skitjobb för en lön jag kan ha glädje av.
För övrigt kan man aldrig "tvingas" att ta ett jobb. Däremot är man alltid tvungen att ta konsekvenserna av att inte ta ett. Det kan liksom aldrig vara en rättighet att ligga på sofflocket hela livet.

Inga kommentarer: