onsdag, december 12, 2012

Om Centerpartiet och nyliberalismen

I fredags körde ÖstersundsPosten en ledare som anklagade Centerpartiet för att bli allt mer nyliberalt och som konsekvens vinna allt mindre stöd i opinionen. Den har fått svar i tidningen av både Emil Källström, riksdagsledamot från Västernorrland, och mig.

Jag tycker att det är anmärkningsvärt hur lätt centersympatisörer svalt Socialdemokratisk propaganda om att Centerpartiet skulle ha övergett landsbygden. (Det är också magstark kritik att komma med när man är ett parti som liksom gett folk bidrag för att flytta till stan.) Jag vet inte varför det är så. Jag vet bara att det är förbannat fel och att det är en kamp om fakta som behöver föras varje dag.

Istället för att diskutera det så ger sig dock ledarsidan in i något slags resonemang om att Källströms svar försöker kväsa en inre debatt. (Samma länk som ovan.) Det är lustigt, för man kan ju tycka att det lika mycket är ett sätt att säga att vissa budskap inte får föras fram som Källströms påpekande om att fredagens ledare påminde mycket om S-kritik.

Jag tycker också att sättet man insinuerar att C är nyliberala (OBS: det är C alltså INTE) och att man därför fallit i opinionen som problematiskt. Väljarna har nämligen inte den uppfattningen. Tvärt om är det fortfarande avsaknaden av uppfattning om vad partiet står för som ligger bakom opinionssiffrorna. (Däremot ökade man i valen 2002 och 2006 när man hade en tydlig ideologisk ton.) Får jag gissa varför man tycker att vi är otydliga? Tja, även om hela skulden verkligen inte återfinns där så tror jag att åtminstone en del beror på den tid och kraft som medlemmarna behöver lägga på den här typen av debatter. Centerpartiet är nyliberalt. Nej, det är inte nyliberalt, det är Åsanissemarxistiskt! Nej, det är inte Åsanissemarxistiskt, det är... och så vidare i all oändlighet.

Därför ser jag väldigt mycket fram emot att partiet tar ett nytt idéprogram i vår. Då finns i alla fall ett aktuellt, ideologiskt dokument att hänvisa till och utgå ifrån.

Och det säger jag verkligen inte för att kväsa debatten. Jag bara önskar att den kunde handla om vad Centerpartiet borde stå för och inte bestå i att man försöker klistra etiketter i nyllet på varandra.

Dessutom tycker jag att det är extra synd att just ÖP körde den där ledaren, eftersom det trots allt brukar vara en väldigt vettig och välinformerad ledarsida.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Med en partiledare som läser Ayn Rand så kan man väl inte tro annat än att C är på väg till det nyliberala egosamhället?

Tommy Funebo sa...

Ayn Rand var inte nyliberal, hon var libertarian.

Milton Friedman var nyliberal, han ville bl.a. införa medborgarlön.

Anonym sa...

Min analys av Centerpartiet är den här. Centerpartiet var en gång en folkrörelse som bars upp av bönder och landsbygdsbefolkning. Min mormor och morfar var bönder och centerpartister. Sedan är det så att antalet personer sysselsatta i jordbruket, skogsnäringen - ja antalet människor bosatta på landsbygden överhuvudtaget - har minskat. Sverige och alla andra industrialiserade länder har urbaniserats.

Ridå för Centerpartiet? Nej! Nu börjar kampen om en ny identiet. Inte längre ett landsbygds och bondeparti som länge var den naturliga basen för partiet. Man vill hitta något substitut. Det blev småföretagarna. Bönder var ju ett slags småföretagare så det var ju rätt logiskt.

Men andra stred om denna väljargrupp också. Det var inte heller en grupp som främst tydde sig till Centern. Idag är Centern liksom Fp, Kd, V och Mp den hop skruttpartier vi har i riksdagen som med olika utspel och spex vill lura till sig röster i valen för att försörja partikarriärister som inte vill se sanningen i vitögat. Total brist på helheltssyn och tramsiga populistutspel är de svenska skruttpartiernas signum...