torsdag, september 13, 2012

Stel alkoholpolitik

Idag skriver Eric Erfors en utmärkt ledare om att gårdsförsäljning borde tillåtas i Sverige. Kontentan är att gårdsförsäljningen i Finland inte gör att de hamnar i konflikt med EU-rätten, trots att de har alkoholmonopol i övrigt, och därför borde det gå i Sverige också. Helt korrekt. I det här fallet är EU faktiskt inte någon fara för det svenska självbestämmandet - även om det vore trevligt om vi kunde avskaffa det stelbenta Systemet och tillåta alkoholförsäljning i licensierade butiker istället. Som kanske skulle kunna få ha öppet på, tja, jag vet inte, söndagar? Lördagar efter tre? Jag bara spånar. Till och med jag, som faktiskt inte dricker alkohol, tycker nämligen att det är irriterande med de öppettider som man håller sig med. Huvudsaken måste väl ändå vara att minderåriga inte får tag i alkohol - men ändå är det inte ett dugg svårare för fjortonåringar att hitta den typen av berusningsmedel än det är att få tag i cigaretter. Därtill är det knappast troligt att fler skulle drabbas av alkoholism bara för att öppettiderna under helgerna blev bättre. Däremot är det nog lätt hänt att man hämtar lite extra från lagret om man måste bunkra alkoholen hemma för att vara säker på att få tag i den.

Däremot är det en nyhet för mig att Centerpartiet är emot att Systembolaget ska få börja med hemkörning. (Nej, inte den sortens hemkörning. Hemleverans av alkohol!) Erfors hänvisar till något som vår förste vice ordförande Anders W Jonsson sagt - men jag hittar inte ett ord om det i vår alkoholpolitik. Månne är det som med rökningen på balkongerna, att herr Jonsson gett uttryck för sin egen åsikt i frågan, för något stämmobeslut kan jag inte hitta. Rimligen borde vi verkligen vara precis lika positiva till utkörning som till gårdsförsäljning.

Inga kommentarer: